|
Sida 4 av 10
|
|
|---|---|
|
DennisH: Vad väger Ferritadämparen? Har Ju Gruppe M dämparen på min Comp Pack. Har nu kolfiber diffusor,njurar och splitters väntande på hyllan inför våren =) Dessutom sitter csl-luckan redan på plats. Skulle vara trevligt att ställa dom brevid varandra och kanske ta en bild någon gång =) Vilken bana är du på i den andra filmen? Mvh Jimmy |
|
|
Beaf: Det vore väldigt trevligt med ett foto!! Vet inte vikten i kilon, men den är bra mycket lättare än orginalet. Halva vikten kanske? I filmen kör vi på Gelleråsen eller Karlskoga motorpark som vissa säger... mvh Dennis |
|
|
Om vi ska prata viktbesparingar så har ju CSL:en tagit bort vikt på helt rätt ställen. bla. fälgarna och taket. Och det gör att dessa 110 kg faktiskt känns betydligt lättare än vad det egentligen är. Inte direkt samma sak som att bara "ta bort" 110 kg.. IstvanC: Väger AC och stereo 40 kg?!?! Det var tunga grejer det... mvh Dennis |
|
|
Ja, då har jag vågt bilen med BBS 19" vinterhjul. Vet inte vikten på dom, men BBS är vel inte specielt tunge, men litt tyngre enn CSL kanske? Samt vinterhjul är lite tyngre enn sommar. * 1640 kg med mig * 1560 kg utan mig * Jag väger ca 84 kg * Vikten rundar upp til hele 10 kg * Tanken var inte halvfull, men ca 8-10L (~8kg) over halv tank * (Inkludert et par kg, bl.a et par bøker, en bagg med sko, servicehefte etc). Så den väger iaf inte mer enn 1550-1560 kg. Bilen har ochså Navi och H/K anlegget. samt orginal M3 bakre eksos iallafall. Inte direkt imponerande, men altså 20-30kg lättare enn M3? CSL har vel ochså fått lite kritikk fra noen at den inte är så mycke lättere enn M3an. Oavsett så vurderer jag at byta ut CSL-märket i sidegrillene med Hartge-merket. Inte bara är det snygt, men då kan jag heller forklare att bilen är typegodkjent som en CSL istället for att forsvara varfor det står CSL på den hvis noen undrer. ---------------------------- Hartge M3 CSL (H30) |
|
|
Min gamle M3 E46 vägde 1540kg me taklucka,navi,H/K,xenon osv. Dock med Supersprint bakdämp (ca 15 kg besparing, samt BBS RS-GT besparing 15kg) Orginal vikt 1570 utan extra lull-lullet Min M3 CSL 100% standard väger 1420kg med A/C,lilla stereon samt xenon. Båda utan förare och 75% tank och på SBP våg i Malmö . S:A 150 kg lättare i verkligheten. Enl tj.vikt i bådas regbevis 120kg lättare. Henrik |
|
|
Morten M: KUL!! En kille på forumet som heter "cado" hade en M3 E46 med taklucka, 18", manuell, den vägde med honom i (ca:80-85 kilo) och halv tank 1620-1630. Nu ägs den bilen av "spajjjs". Kankse han kan komma med mer krrekt info ang. vikten?? Men om din då väger 1640. Så får du räkna bort lite för vinterdäcken, avrundningen och mer bensin i tanken så hamnar du ganska nära vad en orginal (om vi utgår från spajjjs bil) väger. Vilket indikerar att all viktbesparing på CSL:en skett inuti bilen. De yttre kolfiberdetaljerna gör väldigt lite på vikten men desto mer på utseendet.. mvh Dennis |
|
| Houke: Då satt inte du i bilen va? Hur mycket bensin i tanken? | |
|
Endast 1540kg även med taklucka? På papiret eller i värkeligheten? Hmm.. ---------------------------- Hartge M3 CSL (H30) |
|
| Houke: sorry, läste slarvigt | |
|
DennisH: Det är vel lite her och litt der, CSL har ju ochså pappplate i bagasjen, tynnere glas i bakrutan, och lättare eksos. Vet inte hur mycket mer/mindre karboninnsuget väger? Och hur mycket väger navi och H/K mot CD Business? ---------------------------- Hartge M3 CSL (H30) |
|
|
Morten M: Som du säger har viktbesparingen skett lite här och var. Men dom stora besparingarna är gjorda inne i coupèn. Om ett insug väger 1 kg mer eller mindre är ganska ointressant när vi pratar om 110 kg. Här tror jag att dörrsidor, stolar, baksäte är de absolut tyngsta posterna. Navin har jag hört ska vara ganska tung. 7-8 kg eller nåt i den stilen. Men jag är inte säker.... mvh Dennis |
|
|
DennisH: Skulle kunna tänka mig att väga bilen när den kommer ut till våren. Vad för ställe gör man det på egentligen? Bilprovningen? // Daniel |
|
|
Du kan väga den på SBP eller om du har någon lastbilsvåg i närheten av där du bor. Dom visar bara på 10 kg iintervall men man kommer tilräckligt nära för att få en idè om vad bilen väger. Se bara till att du vet hur mycket soppa du har i bilen samt att du inte sitter i den... När "cado" hade den har jag för mig att han sa 1620 kg med han i och halv tank... mvh Dennis |
|
|
Med mig i, ca 3/5 dels full tank och 19" original fälgarna så vägde min bil ca 1580kg. Jag väger 70kg. Jag har ingen Navi, lilla stereon, ingen taklucka, ingen PDC. Men jag är lite halvt osäker på siffrorna iom det va några månader sen man vägde den, men jag ska pröva väga den igen snart. Jag återkommer med exakta siffror ikväll :) ;) Dennis, jag citerar Göte, en av de som använder sin CSL flitigast här i Sverige enligt mig :) Han har rätt bra koll.. "Vad många inte vet är att av alla de ca 1400 tilverkade CSL är bara 25% av dessa riktiga CSLer. Det jag menar med detta är att resterande 85% tillverkade kom ut på marknaden med allt ski..t, lull, lull. Min CSL tillhör dessa 85%, likaså HTRs förra, ja de flesta. Den CSL som testades I Sport Auto aug 2003 var av den rena rasen. BMW Motorsport hade i sin kalky beräknat att ca, 50% skulle smeta ner sina CSLer med all betungande vikt som jag har i mitt ex tex. De felbedömde sina kunder, de var väldigt få som i slutändan ville ha sin CSL lätt och rå. Det skiljer ca 60kg mellan min CSL och en vanlig M3 E46. De få 25% arna(få tal bilar) skilljer ca 100kg vs M3 E46. All media komunicerar ut dessa ca 110kg lättare mot E46 M3 som om det gällde alla 1400bilar vilket är helt FEL.(beror ju oxå givetvis på om man jämför en standard utr M3 E46 eller en typ alla extra prylar som finns) Har länge haft funderingar att köpa mig en 25% are. I min CSL har jag både aut klima, PDC, CD/radio, aut vinrutetork, allt detta väger mycket mer än man kan tro, men hela aut klima paketet mest. 25% arna hade inget av detta" MVH István -------------------------- Sponsor: Länk |
|
|
Fasen vad man längtar till sommaren nu och lite träffar! Är själv väldigt nöjd med min Imolaröda M3a! SMGlådan är ju bara ett måste tycker jag, har iofs inte provat vanlig manuell men shit vad nöjd jag är med SMG II lådan ;) Beställt lite nya kolfiberdetaljer inför sommaren, ska bli skoj att få på allt plus att slänga på de nya 19"arna! När blir första real M3 träff? :) |
|
|
DennisH: Ska se till att få de fixat när plusgraderna kommer :) Bilen har som sagt 18" org fälgar, taklucka, PDC, H/K-paket, // Daniel |
|
|
Kom ihåg en ting som enligt förra ägaren sa til mig, det var en som ville ha bilen som hadde en m3 fra før, han sa at hartge m3n var 10 gonger råere å kjøre. Spesielt måten bilen oppførte seg på, veigrepet och styringen. Men skal sies at det er en subjektiv vurdering, och han hadde selv en standard M3 med standard understell med 18" fälger. Denne blir ju fastare pga 20" hjul ochså. ---------------------------- Hartge M3 CSL (H30) |
|
|
Ja våren längtar man som fan till iaf, speciellt de nya moddsen :) Kolfiber GTR huv, Kolfiber CSL lucka, kolfiber diffusor, front har jag inte bestämt mig ännu om de ska va CSL-front eller någon läpp till originalfronten, nya BBS Challange 19" väntar också i garaget. Ev. en ny lack (har stenskott i fronten, och jag är sjukt allergisk mot de minsta nyansskillnaden, så ja funderar på att lacka om hela bilen pga det.. ) MVH István -------------------------- Sponsor: Länk |
|
|
Istvan >> Gaute har inte riktigt full koll där vikterna varierar ganska friskt på vanliga M3:or Se mitt exempel där uppe, det är ganska klart vad som väger vad. Min bil har identisk utr med Gautes bil. Henrik |
|
| Brukar ni ha M3 träffar? :=) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.