|
Sida 3 av 10
|
|
|---|---|
|
DennisH: Riktigt fin bil du har, den här delen du har bak på bilen vid avgasrören, vad går en sådan lös på? är det bara att montera direkt eller måste man trixa med saker och ting. Riktigt fint med silver och svart tema. Och toning var riktigt snyggt, gäller det bara att få killen som tonade min förra BMW coupe att göra det igen, han sa att det inte var den roligaste bilen han hade tonat hehe |
|
|
Frontline: Jag köpte den i ett "paket" tillsammans med CSL-fronten på blocket. Men den är inte särskilt dyr. Kolla "stylabilen.se", där finns lite smått o gott till din M3:a. Ok priser och dom skickar delar ganska billigt och snabbt också. Sen tillkommer ju pris för lack så klart.. Den passar rakt av. Bara att skruva loss orginalet. Tror det var 4 skruvar och några klips. Kommer inte ihåg exakt, men det var väldigt enkelt. Tog ca: 25-30 minuter. Men jag är ingen mek direkt:-) Det borde gå på 5 minuter om man har lite vana bara. Delen du undrar över brukar kallas: CSL-diffusor. Nu är det ingen "riktig" diffusor, men snyggt är det:-) Ne, dom flesta vill väl tona Volvo 745:or:-) Enkla raka linjer att jobba efter. En duktig kille får till det bra, även på en E46 coupè:-) mvh Dennis |
|
|
DennisH: Du har fan rätt....vad är det där för CSL.....!? Och varför all utrustning och borttagning av stolar och dörrsidor!? |
|
|
DennisH och Felixrs2: Ni finner en förklaring i texten under bilderna här... Länk . Helrätt kombination anser jag! Verkligen en unik bil om berättelsen stämmer. Morten: Jag letar efter en speciell M3 E46, är din till salu :)? Mvh Jimmy |
|
|
Ja, det er en mycket spesiell bil. For nogra år sedan ble den heftig diskuterat på diverse forum (norska). Noen konkluderade even med at den inte var bygget av Hartge - fordi den inte fans på Harte sine hemsidor. Men bilen ble aldri bygd for det åpne markedet. Det var altså en special bestelning från en underleverandør av Hartge, och dermed bygde Hartge en slik M3, men den var aldri på modell programmet altså. Det er en verken en M3 eller en CSL, det er nemligen en "Hartge M3 CSL", och det er vel egentligen inte nødvendigt at sette den opp mot BMWs modeller. Denne bilen er slik som alle M3 skulle ha varit enligt mig selv och mange andre. Historien/forklaringen står nederst på denne siden: Länk Bilen er inte til salgs, dessutan er den norsk registrerat så den koster jo ochså skjortan. Inte så bra på svenska, he he. ---------------------------- Hartge M3 CSL |
|
|
Ok! Grymt! Kul att ha ett sådant exemplar:-) Vad väger den där CSL:en? Är "Hartge M3 CSL" något namn som finns "officiellt" så att säga? Eller är det en egen benämning? En CSL är i mina ögon en bil som är optimerad för bana med lättare vikt, M-trackmode och starkare motor än en vanlig M3:a...(givetvis mer än så) Kan den mäta sig med CSL:ens tid runt ringen tex? Missförstå mig inte... Bilen är RIKTIGT fet och UNIK. Men en CSL i dess rätta bemärkelse.... tycker jag inte. Utan mycket mer unik än så....fast på ett annat sätt. Prestandamässigt har jag svårt att tro den håller jämna steg med en CSL. Jag är väldigt imponerad av bilen. Men skulle inte vilja kalla den för en CSL. Snarare använda ordet "unik" vilket inte säger lite:-) Förstår ni hur jag resonerar? mvh Dennis |
|
|
Jag förstår givetvis att man inte kört detta exemplar på "ringen" då det är en raritet av rang. Men en viktuppgift skulle vara kul.. mvh Dennis |
|
|
Och att jag inte tycker att den borde heta CSL grundar jeg enbart på att vikten är högre vilket inte är förenligt med CSL. Om nu inte Hartge lyckats trolla bort dessa kilon någon annan stans.. mvh Dennis |
|
|
DennisH: Jag är 100% enig med dig. Mycket av viktbesparelsen i BMW M3 CSL ble nemligen gjort innvendigt i bilen. Bare m3 framstolene veier 80kg vilket är 10 ganger mer än CSL-stolene. En viktig detalj är ju at det är lite mindre vikt i taket da, men jag ville heller inte betegnat min M3 som en CSL i ordets rätte forstand då L står for Lettvikt, och selvom denne er lättere enn standard m3, så är den vesentlig tyngre enn M3 CSL. Jag har tenkt mycket på det her faktisk. I början nämde jag inte "CSL" då det kan misforstås vid förste ögonblick. Men vognkort säger altså "Hartge M3 CSL", det samma om man slår opp databasen for VIN-NR. Jag har kommet fram til at viktbesparelsen är kun ett av de momenter som gjör en ekte CSL til en CSL - altså en så speciell bil som den är. Bare ljudet från carboninnsuget, understellet, den presise styringen (som riktignog ochså befinner sig i M3 CS som kom i sluten av produksjonen av M3 E46) har nok för den vanlige mann i gaten mycket mer betydning för köruplevelsen. Hadde denne bilen varit beregnat for det åpne markedet så hadde den nok fått en annen typebetegnelse enn CSL vil ja kanske tro? Jag har ochså vurdert å ta bort CSL-merke i sidegjellene til fordel for "Hartge"-meke. Har inte mestemt mig. Som nevnt ligger vel bilen nermere bortimot en CSL enn bare en M3 CS i både optik och kjørekjensela - iaf pga ljudet - (nu har jag inte sittet i en ekta CSL dog), så for dom fleste er det nog inga problem at den har betegnelsen Hartge M3 CSL. Men igjen, jag forstår at det er lite problematisk och kan inte gi et bettre svar kring det. Vikten har jag inte fått målt, men jag er ganske säker på at vikten som er uppgitt i vognkort är for uptimistisk. Det beror nog heller på at den som fick reggat den i Norge hadde anledning til å uppge CSL-vikten för at spara nogre kroner i avgift (vi betaler som kjent vekt-avgift vid import). Jag tror faktisk denne bilen har varit en tur på ringen. Leste det på et forum i en gammel tråd at den hadde blitt observerat der, men det kan ju ha varit en forveksling. Jag kjenner kun til de två ägarene för mig. Han første eide bilen fra 16.000 km til ca 50.000++ km. Jeg kjøpte den på ca 63.000 km. Den har nå rullet 66.000 km. Fikk den i august/september 2008. Hverken jag eller förra äger har kört den hårt, vi har heller inte testet Launch Controllen. Jag talade med ägeren för detta, och han sa bilen var kört pent, aldri spceielt hardt kört på bane el.l. ---------------------------- Hartge M3 CSL |
|
|
Ok, då förstår jag:-) Men har den gått 6600 mil? Trodde nästan att den skulle stå i vakumförpackning:-) Äh, självklart ska en sådan bil användas. Jag är i varje fall lite avundsjuk:-) Om jag skulle försöka placera bilen på en skala 1-5, där en vanlig M3:a är en 1:a och en riktig CSL en 5:a. Skulle det bli enligt följande. 1: E46 M3 2: E46 M3 Comp. Package 3: E46 Hartge M3 CSL 4: ------------- 5: E46 M3 CSL Anledningen att jag inte ger den en 4:a på CSL-skalan är enbart med tanke på vikten då jag tycker att den är av stor betydelse, just som du nämnde. Hur mycket lättare blir bilen med kolfibertak? Någon som har siffror på det? Tror inte Hartge M3 CSL är nämnvärt lättare än M3 CP som väger 1580 kg med mig i och halv tank. Vilket skulle motsvara ca: 1490 kg utan mig i och 1460 kg med tom tank. Men skulle vi prata om unik bil skulle betyget givetvis bli 5+++:-) Detta är en "one of a kind" som egentligen inte kan jämföras med någon annan M3:a, vare sig det är CSL eller inte. Jag är dock väldigt nyfiken på vikten... Vårda ömt! Och stort grattis till en riktigt FET bil!! I den snyggaste färgen genom tiderna (min högst personliga åsikt) alla kategorier. Estorilblå....mmmmmm mvh Dennis |
|
|
Jag har haft förmånen att köra "Felixrs" CSL. Det är en väldigt annorluna upplevelse jämfört med min. En väldigt stor del i upplevelsen är just det nakna och råa intrycket samt känslan av att bilen verkligen är lätt som gör upplevelsen så speciell. Det är som natt och dag.. Sen håller jag med dig om att din bil är i det närmaste perfekt med kombinationen utseende och komfort. Om du kollar på min bil i min profil så ser du att jag gillar CSL:ens utseende:-) Har tom bytt mittkonsolen till en CSL-konsol:-) Bara bakluckan och taket kvar. Men det är dyrt:-( mvh Dennis |
|
|
Fair enough :) Det beror hur man vinklar saken. At den är en hartge betyder mycket. Men du vet att i värkligheten så är inte M3 CSL så utrolig mycke snabbare enn standard M3, allafall inte för en sjåfør som mig, det är först och främst kjenslan. (Jag kan ju bygga om interiøret, men jeg tror inte jag skulle ville gjøre det). Men spesielt ljudet som tidligare nämt gjør mycket. Et fåtall har ju lyckas att få CSL airbox i standard M3. Blir vel fort 20.000, men vil påstå at det är värdt det om du har möjlighet. Har du sett Fith Gear sin provkörning av CSL vs M3? Dette var faktisk den første M3an jag satt på med. Visste inte at den var så utrolig speciell jamført med standard M3 på det tidspunktet, och trodde faktisk at det var en M3 CSL. Hadde inte greje på CSL.... Och denne var Estoril blå. Har alltid villet ha en blå bil. En urealistisk drøm. Jag var i 100 i flere dager etterpå. Tänkte på det ljudet hele tiden, såg massor av klipp på youtube... så fant ut at det var stor skillnad på CSL-ljudet och orginal. Jag provade omkring 4 andre M3or et tag senere, och var lite besviken. Det kjedes inte så rått som jag kom i håg från den gangen jag satt på med den M3n her. Visste ju at det var en skillnad på ljudet från standard, men... den kjenslen jag hadde sett fram mot var inte der. Jag bestemte mig för at jag måste bare ha en M3 med csl-karboninnsuget. Lette länge efter en M3, men fant ingen... Så kom denne bilen for salg. Prisen var sälvklart mycket högere enn jag hadde bestemt mig för tidligere, men inte helt uoppnåeligt. Jag hadde trodd at prisen ville varit det samma som för en M3 CSL, men priset låg istellet midt i mellan CSL och M3 i tilsvarende.. ägaren insisterte på att jag måtte prova bilen. Jag var på jakt efter manuell låda, men jag sa okei det skadar ju inte att prova en SMG låda. My god, heftig heftig. En estorilblå m3! Tänkte på den i flere veckor, och kom hjem fra Nordsjøen då bilen var i ferd med å bli solgt til en annen. Jeg overtalade honom til å sälja den til mig for samma priset siden jag bor 10 min unna, och hadde så lyst på bilen. Så begynte jag att gjøre lite research på bilen och fikk tvilsamma signalor. Jag holdt säljaren på vent i nesten en vecke, men fikk endelig kollat upp bilen med Hartge i Norge som tok saken videre til Hartge i Tyskland som bekreftet bilens historie over tlf och via mail. (Folk säger så mycke piss på internett)..... ---------------------------- Hartge M3 CSL |
|
|
Jag skulle nog värdera din bil högre än en CSL då det är det ENDA exemplaret av en bil med dessa spec. Tror du gjorde en riktigt bra affär. Vårda den ömt så tror jag du behåller värdet riktigt bra på den. Och rätt köpare slantar nog upp bra för din bil skulle jag gissa... Hör med "Jimmiboy":-) Han verkar ju sugen:-) Ja, ljudet är något alldeles extra. Jag bytte slutdämparen och blev riktigt nöjd med resultatet:Länk Och här är ett annat klipp, min är den silverfärgade med "Frrita": Länk mvh Dennis |
|
|
Jag är inte helt säker, men jag mins carbontaket väger ca 8kg mindre, men en takluka viger ju omkring 40 kg så jag ville aldri haft en M3 med takluka... Mins ochså att det är 10 kg mindre i huvan. Vet inte vikten på standard bakluke, men jag hadde faktisk köpt en orginal CSL-bakluke innan (som jag solgte for 10.000 NOK), och den var inte tung... Men helt ærligt så betyder det inte mycket för mig, isåfall hadde jag byttet ut 20" Hartge-felgene som väger en hel del mot CSL-fälger. Dom flesta M3 CSL ble solgt med A/C och CD Business som tilvalg, det väger ju en del :P ---------------------------- Hartge M3 CSL |
|
|
Jo, tänkte på det också ang. fälgarna. Taklucka skulle jag aldrig heller vilja ha. Men huven är inte 10 kilo lättare. Kanske något eller ett par kilo. Orginalhuven är i aluminium om jag inte missminner mig. Kör upp bilen med halvtank på en våg. Sen går du ur bilen och kollar var den väger. Vore väldigt intressant.. mvh Dennis |
|
|
Ok. Bilen väger vel då omkring vanlig M3 minus vikten på exteriöret, som inte är mycket i besparelse. Kom ihåg att 1L bensin väger ca 0.8 kg :) Tyvärr så runder vikten hos besiktningen up til hela 10kg, men kunne jo vara interessant å se vad resutlatet blir. En lätt förere är ju ochså en fordel. Min vikt är ca 84kg, men när jag trente så låg jag kring 98-100kg några år. Har tänkt å trene mig upp til ca 95kg igjen, men då burde jag kanske få inn andre stoler??? :P ---------------------------- Hartge M3 CSL |
|
|
10 kg diff. kan man leva med. Vore kul att veta bara... Ja, 14-16 kg i muskler är en ganska bra bit:-) mvh Dennis |
|
|
Kollar man varvtiderna på ringen är det ganska stor skillnad på CSL:en mot en vanlig M3:a M3 CSL: 7:50 M3: 8:22 32 sekunders skillnad är mycket! Nu är ju denna banan 2 mil. Men skulle vi räkna på vad man förlorar per varv på en "vanlig" bana (ca: 2000 m) så blir det 3,2 sekunder/varv. Och då ska man komma i håg att motorsvagare bilar har det tufft på en bana som nurburgring. Skulle banan vara knixigare skulle skillnaden bli mycket törre. För som du säger: Rakt fram är det inte så jätte stor skilnad mellan en CSL och en standard M3:a. Men när det börjar svänga blir man snabbt efter.. mvh Dennis |
|
|
Vill bara påpeka ett par saker, M3 CP såldes aldrig med multifunktions-ratt, har sett några kalla sina vanliga M3 för CP, men det stämmer inte, de ska ha multifunktionsratt, större skivor i fram osv.osv. Ang att original stolarna väger 80kg är inte heller korrekt. De väger 27kg styck med underrede, och att CSL stolarna skulle vara 10ggr lättare är verkligen inte sant, original CSL stolar med underrede väger ca 13kg om inte jag minns fel. Huven är absolut inte 10kg lättare, jag vet inte ens med säkerhet om det är någon skillnad på huven överhuvudtaget, båda är nog i aluminium.. Får kolla upp detta :) Tänk på att en riktig CSL inte är SÅ jätte mkt lättare, tror att utan någon utrustning så är det väl runt 110kg, men det är bara 25% av alla CSL bilar som såldes, som är såhär lätta, resten har extra utrustning såsom AC, Stereo m.m. som snabbt plockar på flera kilon. Tror att de flesta CSL:er kanske är ca 70 kg lättare än en vanlig M3 med standard-utrustning. Visst här kan även vanliga M3an bli tyngre, med Navi- HK stereo, taklucka m.m. Men min som inte har varken Navi, H/K, tacklucka, PDC eller något, är inte så jätte mkt tyngre än de flesta CSL:er.. Visst, 70kg är rätt mkt i vilket fall, men jag skulle kunna banta bort 50kg utan större problem! (vill inte låta negativ, för jag tycker CSL:er är bland det fetaste man kan ha, ville bara påpeka då det lät på vissa som om de vägde 2-300kg mindre :) ) MVH István -------------------------- Sponsor: Länk |
|
|
Det jag ville få fram även med vikten, är att det inte är bara vikten som gör CSL:en så rå, utan det är allt som är så väl avstämt till den bilen, stötdämparna, krängarna, motorn m.m m.m. allt funkar så bra ihop :) Så fastän den kanske bara är 70kg lättare, så känns bilen helt annorlunda mot en original M3. Allt gör sitt, styvare chassiet, ljudet, den annorlunda interiören, och även de högre vägljuden m.m. gör ju en råare känsla :) MVH -------------------------- Sponsor: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.