AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.569

Misstänker att jag kör på för tunn olja.

Jag gjorde en engineflush för några dagar sedan och efter det så märkte jag att motorn lät lite annorlunda så jag åkte till en (enligt mig) trovärdig mekaniker och frågade vad han trodde det kunde vara.
Han sa att de hade hällt i för tunn olja troligen och börjar den inte låta med annorlunda så är det säkert ingen fara.

nu till min fråga. vad händer om man kör med för tunn olja i en e39 523?
eller vad kan hända?
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Hej!
Det där låter bekant, dock äro det inget fel eller något farligt.

Betänk att din bil haver varit försedd med många års koksavlagringar och skräp inne i motorn. Jag haver sett en sådan motor med toppen avlyft och det var icke en rolig syn. Jämför med att lyfta på oljelocket på de flesta bilar och se hur det ser ut där:)

Ett oljefilter renar partiklar ned till ca 20-25 My. De skadligaste partiklarna äro 5-15 My stora. Det äro bland annat därför oljepluggen äro magnetisk.

Det som sker när du såsom noggrann BMW-ägare gör ett engine flush äro att "systemet" invändigt i motorn blåses helt rent. All gammal friktion försvinner. De hydraliska ventillyftarna befinner sig som i ett nytt förbränningsrum. Du kan ana att det blir lite förvirring lätt ut sagt?:)

Med all säkerhet har helsyntetolja använts. Den har den stora fördelen att den har högre värmeavledningskoefficient. Samt att den löser upp ev rester som finnes kvar i någon hörna av motorn. Hur effektivt Enginge Flush än äro så är det ingen ny motor den ordnar utan en mycket effektiv rengöring. Därefter blir det den vardagliga körningen som ordnar finliret. Det äro i alla fall min erfarenhet.

Om bilen gått +250.000-300.000km är det inte fel att vid nästa ordinarie oljebyte slå i en flaska OMEGA 907 före oljeskiftet, kostar ca 145kr.

Det som kan märkas är att andra delar av motorn som haft ett visst missljud men icke haver kunnat noteras nu framträder. Exempelvis gummiremmar eller remspännare. Några droppar solrosolja på varje gummirem gör att de bliver i bättre skick men behöver på sikt bytas såsom alla drivremmar innan 200.000km i regel.

Hoppas detta ger dig lite input. Du har gjort en god insats för miljön med ditt Engine Flush, bilens förbränningsrum går optimalt numer och når perfekt stadium inom någon månad.

Mvh
Asken
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Alla motorer koksar invändigt. Det äro bara vid Autobahnkörning konstant förbränningen äro optimal. Bilen äro ju konstruerad därefter medans i Sverige så kan man njuta utav BMW än mer, de går jungfrueligt komfortabelt.
Mvh
Asken
Jovisst går motorn tystare nu men det är som ett helt annat typ av ljud som har uppkommit.. och det ryker samtidigt mer från avgasröret då drar går det logiska tänkandet mot att det är fel blandning och alltså måste ju oljan de hällde i vara av fel sort och antagligen för tunn.

Jag tycker inte riktigt att det var ett svar på min fråga..
Men om jag uttryckte mig vagt i min fråga så ber jag om ursäkt.

Jag undrade iaf vad som kan hända om den går för tunt?
förutom att jag troligen skapar beläggningar på tändstiften.

Asken: vad är OMEGA 907 för något? vad har den för effekt? och var köper man den?
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Åk till firman som gjorde flushen och fråga vilken olja dom hällde i till att börja med. En gissning är väl att det inte är någon supertunn olja utan kanske en 5w-40 syntetolja, vilket en 523 -99 borde gå perfekt på.

Men olika oljor dämpar/döljer ljud olika.
Luktar det bränd olja om avgaserna?

11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Det äro icke lätt när kristallkulan är på semester och jag inte kan lyssna på motorn:)

Friskt vågat och hälften brunnet heter det väl och ursäkt det behövs icke när man samarbetar i blindo från 2 håll?:)

Jag har nämligen inte varit med om att man kan hälla en för tunn olja i en 523:a. Dock äro jag icke allenavetande, långt ifrån. Mer en lekman som nyfiket undrar om jag kan bidra med något.

Du kan kanhända maila de som gjorde Engine Flushet och be om viskositeten samt posta det så kan de som äro experter på just smörjmedel kanhända bidra? Om du kikar i service samt instruktionsboken så finns där angivet vilka viskositetsklasser som äro lämpliga för just din bil.

Jag får försöka ställa några frågor för att förstå bättre. Det ljudet som är nu, hänger det ihop med motorvarvtalet, likt något ventiltick eller metalliskt återkommande?

Rök kan ju ha flera orsaker. Är yttertemperaturen eller fukt ute något som förändrats sedan veckorna innan Engine Flushet. Jag har nämligen inte varit med om att man kan hälla en för tunn olja i en 523:a. Dock äro jag icke allenavetande, långt ifrån. Mer en lekman som nyfiket undrar om jag kan bidra med något.

Du kan kanhända maila de som gjorde Engine Flushet och be om viskositeten samt posta det så kan de som äro experter på just smörjmedel kanhända bidra?

När bilen är rejält varmkörd(15 min el så) kommer det då rök/ ånga ur avgasröret?

Dofta gärna på avgaserna, känner du någon lukt utav olja eller kanhända glykol? Det kan då vara någon packning i toppen av motorn. Det verkar lustigt om det skulle gå sönder i samband med just ett Enginge Flush. Det är något som slits med tiden.

Kolla på oljestickan om det kan finnas någon vätska som inte ser ut att höra hemma i oljan.

Lyft även på locket till kylarvätskebehållaren när motorn är kall och dofta så att det inte doftar olja däri.

På ett ungefär hur långt har bilen gått?

OMEGA 907 är en avmagnetiserande tillsats man kan slå i motorn i förebyggande syfte innan ett oljebyte. Jag fann det via Forumet. Vissa Mekonomenbutiker för det i sitt sortiment.

Inte för att jag tror på lotto, en liten liknelse kan sitta på sin plats.

Om Enginge Flush är högsta vinst checken för motorns insida så är OMEGA 907 en tungkyss av den trefvliga damen som överlämnar Enginge Flushet till motorn. Först en rejäl rengöring sedan lite extrapolering:) Jag har gjort båda på Skönhet och den såg som ny ut under toppen. Har en bild jag kan MMSa dig om du Powerpostar ditt nr.

Hoppas att det kan vara några ledtrådar på vägen till sökandet efter vad som äro det olustiga ljudet.

Mvh
Asken
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Flera kommer till samtidigt såsom jag skriver ett långt inlägg med betänkligheter:)

Jag utgår ifrån att du icke haver någon motorlampa eller något som lyser.

Mvh
Asken
Ursäkta sent svar men jag har fått reda på att det var 5w-40 som de hällde i. Men jag kom på en annan möjlighet också och det kanske är så att den ryker mycket när det är kallt för att jag jämt tankar 98 oktan?
Jag har hört att det kan samla fukt i tanken och det är pg av det?

Jag körde dock på 98 hela förra vintern och märkte inget speciellt.
Kanske har man börjat bli lite paranoid vad gäller bilen nu på senare dar?!
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Kan inte tänka mig att det samlar fukt för att man tankar 98!

Kan ju vara att du är lite paranoid pga att det låter lite annorlunda, och att den inte ryker mer än vanligt när det är kallt.

318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Att bilarna ryker mer nu under hösten är helt naturligt - det är kondensvatten från avgassystemet!

När bensinen förbränns i motorn, bildas det ungefär lika mycket vatten i förbränningen som antal liter bensin som förbränns (tänk på att förbränningen är en oxidering med syret i luften)! Merparten av vattnet åker med avgaserna ut i avgassystemet där det fälls ut som vatten om avgassystemet är kallt.

Desto större volym avgassystemet har, desto större blir kondenseringen och BMW i allmänhet har väldigt "stora" avgassystem - så även E39!

Ryker den även efter riktig varmkörning i högre fart (typ tio mil eller mer)?

5W40 räcker gott och väl viskositetsmässigt för din bil!
Kolla bara att det är en BMW-longlifeklassad olja de använde om du tänker hålla dig till de långa oljebytesintervallen!

Vissa oljor, t ex Castrol Magnatech, verkar kunna orsaka lite "oljud" i lyftarna. Andra oljor, t ex Valvoline Synpower brukar tysta ner dylika ljud - enligt den förklaring jag fått beror det delvis på esteradditiven som finns i t ex Valvoline Synpower - oavsett förklaring har jag och många andra här på forumet upplevt att motorer har blivit märkbart tystare med Synpower-oljan.

Omega 907 är en renande tillsats som tillsätts oljan - helt onödigt om du gjort en Flush!

Asken, vad menar du med "avmagnetiserande"?

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Mi
338
MikaelE60
730dA -09
Talade för ett tag sedan med en oljefabrikant om olika oljors egenskaper. Han beskrev i princip det som Johan B skriver; Olika additiver kan påverka exempelvis ljudet från lyftarna. Vi har hällt i Midlands longlife oljor i flera av de bilar vi haft och detta med mycket gott resultat. De har gått tystare och dragit markant mindre olja än vad de gjort med Castrols oljor av samma viskositet. Skillnader i ljud m.m. kan således skapas av mer komplicerade egenskaper än bara viskositet. Bärighet på oljefilmen vid olika ytfinheter på metalldelarna etc. spelar också in.
O_wimhed, ljudet du beskriver kan således knappast vara skadligt, det bara låter lite annorlunda. Röken har säkerligen med luftfuktigheten att göra.
Som sagt, kör några mil och se igen. Luktar det fortfarande bensin kan du kanske börja fundera på LMM men knappast oljan.
Lycka till!
//Mikael
en
922
enor
320i Cabrio -89
520i -94
Asken....

Om du ska leka med gammalsvenska så gör rätt!

>Dock äro jag icke allenavetande, långt ifrån.

- Jag antar för det första att du menar "allvetande". Men "äro" är pluralformen! Det heter "Jag är icke allvetande"

>"så kan de som äro experter på just smörjmedel" ... "vilka viskositetsklasser som äro lämpliga för just din bil."

- *Applåderar*. Där har vi det!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.