AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.067

Knirrande sidorutor på E61

Jo
635
Jojje
Bmw 428i Coupé M-sport 2016..
Någon som har samma problem med att sidorutorna knirrar lite vid körning på ojämn väg. Lösning??
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Om bilen äro svensksåld och har fabriksgaranti kvar kan du åka till närmsta BMW Åf och be dem göra en Good-will ansökan på byte utav listerna.

Vill du lösa det enkelt och smidigt själv. Tag en tops, fukta den med Olivolja Extra Virgin alternativt Skånsk Rapsolja och smörj in listerna.

Dagens avfettningar samt bilvårdskemikalier som inte fanns förr i tiden torkar ut listerna så smått. Även annat kan påverka listerna.
Mvh
Asken
ro
55
rohm
AUDI S4 -10
Finns även något medel som man smörjer på listerna, tror det är ganska dyrt.
Medlet finns hos BMW.

Fredrik

Jo
635
Jojje
ok..det är alltså listerna som gör ljudet? När jag hissar ner rutorna lite, så försvinner ljudet,och trodde då ljudet kom därifrån.

E46 fantast.Har haft 13 st.
pr
259
protos
E60 520I-04
barnsjukdom på tidiga E60.Nyare har en förbättrad list.
upplever samma problem efter biltvätt eller vaxning.
Använd inte något silikon baserat smörjmedel till listerna.

Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Goodwillen gäller oavsett svensksålt eller inte. Den räcker dock inte hur länge som helst. När jag servade i veckan fick jag betala c:a 200 kr för rengöring och insmörjning av listerna. Tidigare har det varti kostnadsfritt men efter fyra år får man acceptera att betala kanske.
Fr
1.140
Freude am Fahren
330E xdrive touring -25
Finns en servicebulletin om detta. Fick själv denna teflontape för 2,5 år sedan och det är knäpptyst sedan dess:Länk
Jo
635
Jojje
Verkar enligt bulletinen att det är den filtklädda listen längst upp på dörren som orsakar ljudet. Min är ju tillverkad juli-05, och borde ju inte ha problemet, men tydligen har dom inte fått till det riktigt ändå..
Men menar ni att man ska olja in den filtklädda listen oxå ,eller bara gummilisterna?
Listerna av gummi har jag oljat,men det blev ingen större skilnad..
Jo
635
Jojje
Läste bulletinen igen. Verkar som att det är siliconborttagare jag ska använda på list och kaross.
Sv
117
Svesve
X3 2d -18
Z4 2.3-10
BMW klistrade dit teflontapen och oljudet är borta. Enkelt och smidigt.
Jo
635
Jojje
Var exakt klistrade dom tejpen?
Sv
117
Svesve
X3 2d -18
Z4 2.3-10
Har inte kollat så noga men det måste vara enligt den servicebulletin som länkats ovan. Man ser inte tapen så väl tack o lov.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.