|
|
|
|---|---|
|
För att göra en lång historia väldigt kort. Bilen, en E46 330, har tidigare konstaterats ett fel på laddningsregulatorn, bilen laddade inte. Körde ca 1vecka med detta problem (verkstaden sa att det var OK) då bilen fungerade till och från, alltså den laddade ibland, och ibland inte. När jag hämtar ut bilen från verkstaden så upptäcker jag alla möjliga symtom på att kamaxelgivaren har gått (felkoder och symtom). Jag försöker i detta fall påpeka för verkstaden att detta måste ha varit ett följd fel till laddningsfelet. Verkstaden nekar och jag byter kamaxelgivaren själv (ingen större insats krävdes). Problemet kvarstår och efter totalt 4 nya besök med felsökningar varje gång kan verkstaden inte förstå vad felet är, men så har de idag kommit fram till att det är DME-boxen som inte skickar signal (=trasig) och måste därmed bytas. Jag påpekar fortfarade att detta är ett följdfel till det tidigare felet med laddningsproblemet. Jag själv är ganska säker på detta, om jag inte hade oturen att DME-boxen gick sönder 15min efter att jag hämtade ut bilen från verkstaden som bytt laddningsregulatorn. Kan någon nu hjälpa mig övertala försäkringsbolaget, samt verkstaden, att inse att detta är ett fel sedan tidigare skada? Eller har jag helt enkelt fel? Läste någonstans att DME-boxen är direkt kopplad i laddningskretsen, stämmer det? Jag och verkstaden har sedan tidigare ingen god relation, men då det är försäkringsfråga så bryr jag mig egentligen inte, även om det känns som verkstaden försöker "lura" mig. Alla tips och ideer mottages tacksamt! | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Dme boxen övervakar och kan styra laddningen, men utan den fungerande kretsen så fungerar generatorn som vilken normal generator som helst. Hade en 320T-02-03 som hade felkod på avbrott på förbindningen/signalförbindningen mellan laddregulatorn och DME. Bilen laddade helt OK trots felkod som inte gick att radera bort på just den förbindningen. Så jag läste på lite i beskrivningen på den typen av laddning i BMWs WDS vid det tillfället Men det är ju möjligt att DME i sig själv kan ställa till det med laddning, det kan ju vara magnitiseringen av generator som falerar så den inte laddar tex. Du skulle kunna mäta laddspänningen efter att du startat bilen på tomgång laddar den inte så, så varvar du upp motorn över 3500 rpm, då självmagnitiserars sig normalt en växelströmsgenerator och laddar normalt tills motorn stängs av. Men motorstyrning MS43 till M54>2001 har enligt WDS inte DME inblandad i generatorstyrningen,men det kan sitta nyare version av DME på din bil pga att dessa uppgifter är USA och de är lite sena om man så säger.. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Hej, OK, tack för ett uttömmande svar. Bilen är ju nu alltså lagad och de föreligger inget laddningsproblem längre. Problemet nu är kamaxelgivaren som ger felkod, denna felkod uppstog direkt efter att jag hämtat ut bilen från verkstaden, och efter byte av kamaxelgivaren står de nu tydligen klart att DME-boxen skall bytas ut. Finns det ett samband med än tiden för uppkomsten av problemet? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.