AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
3.957

"basarna" i hatthyllan på e38

Sida 2 av 2
Jaha, det är en ganska liten box. Ett hifi element borde iofs gå fint där. 5,25" element har en ganska begänsad konarea så några större sensationer är trlogtvis inte att vänta. Orginalslutsteget kan dessutom vara anpassat ihop med basarna/lådan, t.ex. nivå höjning i den lägsta basen på bekostad av det totala tillgängliga ljudtrycket. Ja det är många frågor, behålla orginalutförande o.s.v.
Lasse-SL500, vilken bas länkar du till hos HIFi kit? Får inte länken att fungera.
AKN: Sorry, länkarna verkar inte funka ngt vidare till HiFi Kit. Den jag avsåg hittas under Högtalarelement / Bil / Bas / 5 tum och heter Peerless 130WR26/81CD 830512. Kostar 840 SEK per par.

Daniel: är lådan tvärsluten? I så fall faller ju min idé att skruva ur två av dem för att öppna upp så att luft kan färdas från bagaget in i kupén.... :( Min tanke var att ha en lite kraftigare bas diskret monterad i bagaget, men eftersom E38:as bagage är så hårt dämpat så gäller det att få in ljudet i kupén. Annars spelar den bara högt i bagaget, men inget hörs in i kupén.... :)
... dvs, www.hifikit.se heter webbplatsen.
Lasse
Det är lungt, jag har varit kund hos HiFi kit sen man var tonåring. Var bara nyfiken vilken modell du menade.
Da
304
Daniel Sjöholm
323i -83
728iA -97
740iAL -01
530dA Touring -04
lasse: jag tror att baslådan är helt sluten, så fast du tar bort 2st högtalare så får du ändå inte in någon luft från bagaget.

Jo
11
Johan.G
M3-CAB -03
Att original högtalarna slår igenom beror troligtvis på ingen delning neråt alltså höpassfilter och att original stegen inte ger tillräckligt mycket effekt.
Vill man få bra ljud i e38 så bör man nog byta stegen först, det brukar lyfta ljudkvaliten avsevärt. Men vill man ha kvar original huvudenhet och steg så kommer man nog aldrig bli riktigt nöjd om man är lite kräsen oavsett vad man väljer för nya högtalare
Tittar vi t.ex. på peerless bilbasen (830512) som nämndes tidigare så har den en peak x-max på 2mm och det är inte mycket att hänga i julgranen vad gäller baskapacitet i en sluten låda. Kollade upp några peerless hifibasar och även om dessa är på 8Ohm så är x-max inte mer än ca 3,5mm. Frågan är vad original basarna har för specar?
(Jag har utrustning för att mäta upp elementparametrar men det hjälper ju inte så mycket när inte orginalbasarna finns tillgängliga)

5,25" basar skulle behöva en rejäl slaglängd (och effekt) för att flytta tillräckligt med luft.
Exempelvis så har 8" basar har över dubbla konarean och behöver därmed endast knappt halva slaglängden jämfört med 5,25" för att skapa samma ljudtryck.

Som Johan påpekar är säkert slutsteget också en begränsning. Det kan vara slutsteget som kroknar (kan ge kraftiga DC-pulser och/eller avsaknad av dämpning) som i sin tur får befintliga basar att bottna.

Facit har de som har provat så klart, kanske finns det ett baselement som fingerar bra.....
Da
304
Daniel Sjöholm
323i -83
728iA -97
740iAL -01
530dA Touring -04
beställde idag nya "basar" från ljudia, peerless SDS 134-830887. Tänker ändast byta de två som är längre ut mot bilen och koppla ur dom två andra och använda dom som slav basar. Har också funderat på att montera ett extra slutsteg och ta bort skidsäcken å montera en lite större bas där istället som spelar rakt in i cupen.

Stämmer säkert det som johan säger att orginal steget ger för lite effekt. Problemet är bara hur man ska få ut någon lågnivå till något nytt slutsteg.

Ett riktigt bra val av element tycker jag.
Slavbas.....har du simulerat i något program? Rent spontant misstänker jag att konen på dom gamla elementen är för lätt vilket driver upp avstämningen rätt högt i frekvens.
Da
304
Daniel Sjöholm
323i -83
728iA -97
740iAL -01
530dA Touring -04
Nej jag inte simulerat i något program, tänkte prova i praktiken :) kanske vore bättre att sätta dit peerless egna slavbasar eller kanske sätta igen de två andra hålen helt ?

skulle gärna byta de två andra elementen också men tyvärr är peerless elementen jag beställde allt för djupa för de två andra hålen.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.