AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
3.959

"basarna" i hatthyllan på e38

Sida 1 av 2
Da
304
Daniel Sjöholm
323i -83
728iA -97
740iAL -01
530dA Touring -04
Hej! jag har tänkt byta ut högtalarna i hatthyllan på min e38:a, så nu undrar jag om det är någon som vet hur många ohm dom är ? Tänkte ifall dom är paralellkopplade när de är två i var sida och då är de väll troligtvis 8 ohm ?
Jag har DSP ljudsystemet.

Bj
11
Bjorke
750iA, 1995
M5 3.8, 1992
Okej, paralellkopplar du en högtalare sjunker resistansen och de tål dubbelt så mycket effekt. Seriekopplar du dom där i mot så höjer du resistansen men de tål bara lika mycket som tidigare.

Ex:
2 basar på 500watt =

Paralellkopplade (+ på + och - på -) så tål dom 1000watt á 2ohm
Seriekopplade (+ från ena basen till slutsteg, minus från andra och sedan koppla ihop de överblivna + och - till varandra) så får du ut 500watt á 8ohm.

Ohm är konstant och om du tex har fler basar paralellkopplade så delar du bara det ursprungliga ohm talet (i detta exempel 4) med antal basar. har du 3st blir det alltså 1.33Ohm och 1500watt.

Du kan även kombinera dessa 2 metoder för att få fram önskat Ohm ta, dock rekommenderar jag att du då rådfrågar någon fackman. Exempel på detta kan vara tex om du har 4 basar på 4 ohm och vill ha kvar alla dessa på 4ohm och inte 1 eller 16 (som det blir om du skulle göra på traditionellt vis). Du seriekopplar då basarna 2 och 2 för att sedan paralellkoppla de 2kablarna du får ut :)

I bilar sitter generellt sett bara 4ohms högtalare, med undantag för nyare bilar samt vissa audi. Vet du inte och det inte står på högtalaren är det enkelt att mäta upp om du bara har en multimeter. har du inte det har varenda elfirma en du säkert kan låna. Jula, Biltema m.m. säljer även dem, ta med din högtalare dit och "låna" deras någon sekund

Med reservation för stavfel.
/Johan, fd. tävlare i billjud
Da
304
Daniel Sjöholm
323i -83
728iA -97
740iAL -01
530dA Touring -04
Tack för svaret ! tyvärr står det inte på högtalaren, måste ta och mäta nån dag, synd bara att kablarna e fast lödda så ja måste löda loss dem för att få rätt värde.
Bj
11
Bjorke
750iA, 1995
M5 3.8, 1992
Okej.
Mjo det får du, men restistansen i en kabelstumb är inte mycket alls (typ 1000-10000 ohm) så det räcker att du klipper av kablarna så nära som möjligt.
Ta sen dina högtalare ner till tex BRL eller liknande och fråga vad de är på för ohm :)

/Johan
Da
304
Daniel Sjöholm
323i -83
728iA -97
740iAL -01
530dA Touring -04
joo men tänkte mest på ifall man mäter när den är in kopplad så mäter man väll genom slutsteget också ? Tror nog jag ska föröka mäta den själv, är ju ändå utbildad bilmekaniker så jag tror no jag hanterar multimetern :)
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
1000 Ohm i en kabelstump !?

"Att ge en vägsnigel fingret är som att kasta pärlor till svinen"
Da
304
Daniel Sjöholm
323i -83
728iA -97
740iAL -01
530dA Touring -04
har också lite svårt att tro att de skulle vara 1-10 kohm i en kabelstump :P
Resistansen i en kopparledning:

R = (0,0175*L)/A

Där R = Resistans (Ohm), L=längd (m), A= Area (mm2)

Exempel: 2,0m 2,5mm2 kabel

(0,0175*2,0)/2,5 = 0,014Ohm
Det är fyra 5.25" i hatthyllan. Kan någon rekommendera en bra ersättning som orkar spela utan att kosta skjortan och helst inte är koaxial? BRL har infinity, men jag tror inte man kan köpa 5.25:an lös - bara i ett trevägs-kit?
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Ja, det hade ju varit trevligt om det fanns någon bashögtalare att byta till som går att få i utan att yxa, och som tål lite mer ljudnivå utan att börja bottna och "ploffa" som originalarna så lätt gör.

Det är ju trots allt riktigt bra tryck och djup i originalbasarna, men de bottnar ju alldeles för lätt så fort man drar på lite. Så kan man hitta nyare element som passar och som ger samma fina ljus eller ännu bättre som tål mer ljudtryck utan att bottna så vore det ju kalas.

Trevligast vore ju om det gick att hitta nya bättre element till hela bilen som passar i hålen och mot övrig utrustning så som förstärkare och delningsfilter samt mot högtalarlådornas specar. Och utan att man behöver yxa eller förstöra nåt för att få dit dem

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
Mina bak-högatalere sitter i främre delen av bakdörrarna. Brukar dem det orginal. Jag har en bmw 728ia-97
Måste kommentera Bjorkes inlägg:
Högtalarna tål inte mer effekt bara för att dom är parallellkopplade däremot "får" dom mer effekt. Sant är att vid en viss spänning från förstärkaren blir effekten större om impedansen är lägre. Förstärkaren har en högsta ström som den kan säkert kan leverera och det bestämmer i sin tur lägsta tilllåtna belastningsimpedans.

Resistans (R) är frekvensoberoende medan Impedans (Z) är frekvensberoende. Om vi Ohmmäter en högtalare får vi resistansen som kan vara ca 20% lägre än impedansen. Varför då? Impedansen är mätt vid en frekvens till skillnad mot resistansen (DC) som vi mäter med en ohmmätare.
Det går utmärkt att ohmmäta men man måste öka värdet med ca 20% för att kunna uppskatta impedansen.
Da
304
Daniel Sjöholm
323i -83
728iA -97
740iAL -01
530dA Touring -04
Tack för svaret AKN :) Här kan man köpa 5.25 högtalare där man får bara sjäva basarna och som inte är koaxial, synd bara att det är på finska ;p
Länk
finns också lösa högtalare på ljudia. Men jag vet ju inte djupet på oginal högtalarna så det är ju inte säkert att dom där ryms dit.

Men ifall original högtalarna nu skulle vara 8 ohm vilket dom troligtvis är ifall dom skulle vara paralellkopplade så att dom är två högtalare per kanal, kan jag då sätta dit 4 ohms högtalare eller är det risk för att jag bränner slusteget ?

Till smilla: jo bakhögtalarna sitter i främre delen av bakdörrarna men på bilar utrustade med DSP ljusystem så sitter det ytterligare 4st 5.25 högtalare i hatthyllan som skall fungera som basar.

Lastar du ner slutsteget med halva impedansen finns en risk (beronde på vilka marginaler som finns) att det knakar i orginalsteget.
Är det verkligen 8Ohm i orginalhögtalarna?
Da
304
Daniel Sjöholm
323i -83
728iA -97
740iAL -01
530dA Touring -04
jag har tyvärr inte hunnit mäta dom ännu men jag skulle tro att dom är paralellkopplade eftersom det är två högtalare i var sida brevid varandra, och då kan det ju hända tt dom skulle vara 8 ohm. Alla andra högtalare i bilen är 4 ohm.

Måste ta och mäta en någon gång när jag har tid så ska ja meddela hur många ohm dom är.

Da
304
Daniel Sjöholm
323i -83
728iA -97
740iAL -01
530dA Touring -04
Mätte idag högtalarna, multimetern visade 6,1 ohm. Så då är de vell troligtvis 8 ohm ?

Mätte även några andra högtalare jag hade här hemma som är 4 ohm, värdet på de olika högtalarna när jag mätte dom varierade mellan 3,8 till 5.1 ohm

Jaha, där ser man, jo 8Ohm är det allt.
Har dom bemödat sig att sätta dit 8Ohm högtalare kan det vara av en anledning. Du kan naturligtvis köra med 4Ohm högtalare och seriekoppla i stället, du tappar dock halva effekten men beroende på högtalarnas verkningsgrad behöver det inte bli så stor förlust.

Hittar du element med dubbla spolar öppnar sig nya möjligheter att koppla för rätt impedans men jag misstänker att det är svårt att finna såna i 5,25" storlek.

Ett alternativ kan vara 8Ohm HIFI element, men då gäller det att välja sunt då dessa vanligtvis har parametrar passande minde lådor.

Kanske är det någon som vet något om orginalslutsteget, vilken effekt och hur låg impedans det tål att belastas med?

Kanske ett nytt slutsteg, alternativen är många......

HiFi Kit har en 5.25" bas (Länk som förhoppningsvis inte "ploffar" som originalen... Frågan är hur mycket bastryck den kan leverera? Originalen låter väldigt tunt tycker jag.

Kanske man i stället skulle skruva ur alla fyra för att öppna upp lite till skuffen, och i stället ha en 10" diskret monterad där? Eller om man kulle satsa på att byta ut alla fyra? Eller bara två?? (för att få skuffen som resonanslåda via de två tomma hålen)

Och kanske uppgradera dörrhögtalarna fram? BRL säljer ett rätt trevligt Infinity-kit som låter fint i mina öron, bas + diskant (Infinity REF5020CS). Mellanregistret som sitter i dörren sägs vara rätt bra, till skillnad från basen och diskanten (läste jag på en amerikans webbplats).

Många frågor blire.... :)
Da
304
Daniel Sjöholm
323i -83
728iA -97
740iAL -01
530dA Touring -04
Jag mätte även storleken på orginal högtalarna, de var ca 60mm djupa och bredden på magneten var ca 72mm.

Tyvärr går det inte att sätta några högtalare som är någå mycke djupare eller har större magnet i de två hålen längre in mot bilen för de är utformade efter högtalarens form, däremot i de två hålen längre ut mot bilen går det att sätta typ hur stora 5.25 högtalare som hellst.

Men jag tror inte att det går att få något riktit bra ljud ur högtalarna i hattyllan eftersom "baslådan" är av plast.

Intressant det här..
Är det en sluten låda? Kan du uppskatta lådvolymen som respektive element spelar i?
Da
304
Daniel Sjöholm
323i -83
728iA -97
740iAL -01
530dA Touring -04
Jo lådan borde vara sluten. alla element sitter i samma låda, men det kan ju finnas nån vägg inuti lådan men det tror ja inte.

Så här ser den ut: Länk

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.