AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
7.054

Erfarenheter Nissan King Cab Navara

Ma
305
Markuz
M3 GT SÅLD
Söker tips, råd, förbrukning etc. Bilen jag har på G är fullutrustad inklusive stora diesel motorn och automatlådan.

Mvh Markuz
Visa användare
1.126
bood
320d xDrive Gran Turismo

BMW CS #761
Jag köpte en av de första "nya" 06:orna i landet. All utrustning som gick att få plus diesel-värmare, kåpa och frontbåge med extraljus. Det enda jag avstod var automatlådan. Det var ett bra val eftersom förbrukningen skiljer ganska mycket mellan manuell och automat. Min drog ca 0,85-0,90. Jag har flera kollegor som kör/körde automat och de drog minst 1,10.

Annars höll den väldigt bra. Det enda som fixades (på garantin) var en trasig abs-givare. Sen har jag blivit inkallad för utbyte av bakaxel (?) och omprogrammering av airbagarna.

Klimatanläggningen är kass på vintern. Den klarar inte att hålla värmen konstant när man kört ett tag. Man får vrida upp tempen efter hand. Det är inget fel på den utan den är konstruerad så.

Stolarna är väldigt sköna och ljudet i stereon (Rockford-Fosgate) är helt OK. Blåtands-handsfreen funkar "så-där" men navigatorn är ganska bra. Kolla hur ny skivan är. Att uppdatera navin och kartan kostar ca 10000kr. Hepp!

Vinter-egenskaperna är fruktansvärda. Kör med 4-hjulsdrift vid minsta risk för halka. Jag fick bredsladd flera gånger mitt på raka fina vägar när jag trodde det var torrt väglag. Inte så kul i 110 km/tim. Ändå körde jag med dubbdäck på vintern.

Prestandan (i manuella) är ganska bra. De flesta medtrafikanter verkade snopna över accelerationen, framför allt i fart.

Tung och klumpig med rejäla utrymmen. Tål nästan "vad som helst". Värdeminskningen är svidande. Min sjönk ca 50 % på 2,5 år och 11000 mil.

Kolla om den har diffspärr bak. Alla har inte det, tydligen. Kan vara bra vid lite mer offroad-körning.

Nu kör jag X3 istället och trivs alldeles utmärkt med det.

Lycka till!

"BMW six appeal"
AMS test av 4 st PU: Länk AMS sammanfattar testen av PU med " livsfarliga bilar med teknik på 70-talsnivå förklätt i tuff förpackning, så kul kan det inte vara att lura staten på momsen att man utsätter sig för dessa bilar"

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Ma
305
Markuz
M3 GT SÅLD
bood: Tack för svar. Det är en 2006 med 3900 mil på mätaren. Jag vill hellre ha automat, tycker det är smidigare. Förbrukningen är 1-1,2 blandad körning enligt säljaren, naturligtvis vid 2wd. En box skulle minska förbrukningen med 10% läste jag. Airbagarna ska jag kolla upp, hade glömt bort dem. Läst test på nätet angående dem. Åfan, RF i orginal? Vet ej om det är 4 eller 6 högtalare. Hmm, navin får jag också kolla upp, annars har jag en portabel själv. Väghållningen gör mig skeptisk, hade tänkt köra 4wd när det "behövdes" bara. Mitt på vägen säger du, det låter ju livsfarligt faktiskt. Mycket lätt i bak med 2wd helt enkelt. Tyckte den var pigg för 2 ton bil när jag provkörde. Den har diffspärr, om det är knappen framför växellådan du menar. De begär 262500Kr inklusive moms. Kan ge dig en länk om du vill titta själv.

Mvh Markuz
Ma
305
Markuz
M3 GT SÅLD
Glömde tillägga att det sitter en sk Maountain Top flaklock på och fyra fälgar med dubbdäck medföljer. Om garantierna var som de är idag är det ett års nybils, ett års lack och 10 års rostskydd kvar. Det står också att det är motorvärmare, om de menar en traditionell eller en riktig dieselvärmare ska jag undersöka. Hade du eluppvärmd bakruta och parkeringsvarnare bak?

Mvh Markuz
He
1.011
Heden
Audi RS6 -16
Om jag minns rätt så fick Navara riktigt dåligt betyg i EuroNcap?! Kan vara värt att se över om den nu har så lömska vägegenskaper som bood påtalar ;)

Mvh/ Niclas
Ma
305
Markuz
M3 GT SÅLD
Det stämmer, men efter deras uppgraderingar av airbags fick de en trea om jag minns rätt. Ska kolla det direkt. Tackar för upplysningen.

Mvh Markuz
Visa användare
1.126
bood
320d xDrive Gran Turismo

BMW CS #761
Om du ska köpa den privat tänk då på att du bara kan sälja den privat senare. Ingen företagare vill köpa en bil som hamnat utanför "systemet".

265 inkl moms låter inte så farligt OM det är en Navara LE med all utrustning.

Med navin följer den stora stereon med 6CD-växlare som klarar mp3.

Diffspärren sköts med den knappen, ja. Den fanns inte på min. Jag var lite för tidigt ute...eller kanske mest troligt, så var min försäljare helt vilse när han sa att det inte fanns som tillval.

I EuroNcap simuleras en krock mot en lika tung bil. Tänk på det. Jag vet vilken bil jag helst skulle vilja sitta i vid en krock mellan t ex en Nissan Qashqai (med flest poaäng av alla) och en Navara (med uselt betyg).

Motorn är stark och hyffsat snål med manuell låda. Men den är väldigt klen under 1500 varv. Från 2000 drar den ordentligt. Tidigare modeller har varit "lite" opålitliga och havererat emellanåt. Jag vet inte om det även gäller den nya motorn. Den tidigare har kostat ca 100000 att byta och begagnade finns helt inte att få tag på (av samma anledning).

Garantin gäller i 3 år eller max 10000 mil (väldigt bra för ett arbetsfordon). Jag sålde den när jag kört 11000 mil. Jag ville inte köra en så pass dyr bil/motor utan någon som helst garanti. Särskilt inte med tanke på tidigare motorhaverier i King Cab.

Rostskyddsgaranti? Är du säker på det? Jag har för mig att det inte finns överhuvud taget eftersom det är ett "arbetsfordon". Men jag kan ha fel. Det är inget jag bryr mig om eftersom jag aldrig behåller bilen så länge.

Kolla försäkringen också. Den är rätt dyr. Men kör du M3 annars är du väl van:)

Skatten är ca 4000 kr om året.

"BMW six appeal"
Ma
305
Markuz
M3 GT SÅLD
Ja, jag förtår det där med momsen. Jag har en knasig teori om att jag kan pruta ner bilen en del. den har nämligen stått sedan i Mars i år. de verkar inte bli av med den.

Jo det är en LE + alla andra paket som finns att tillgå. Kan man kolla DVD på navin? Står i broschyren att den är DVD baserad, vad det nu innebär.

Har man inte motorförsäkring upp till 8K mil?

Står på hemsidan att det är 12 års rostskyddsgaranti, stämmer det har jag 10 år kvar. Men jag resonerar som du, kommer inte behålla bilen så länge.

Har kollar försäkring, bästa premie var LF. Har dem redan nu så man får lite rabatt. Faktiskt samma peng som den MB E320 CDI jag har idag. Är snart 30 och bor på landet, betalar inte mycket för GT:n heller faktiskt.

Mvh Markuz
Visa användare
1.126
bood
320d xDrive Gran Turismo

BMW CS #761
Jag tror de är väldigt svårsålda. Jag hade nog lite tur som sålde min i våras.

DVD-baserad innebär att kartan ligger på DVD. Det går inte att titta på film.

Motorförsäkringen gäller olika på olika bolag. En del har upp till 12000 mil. Har den inte gått längre än 3-4000 är det inga problem.

Servicen var inte heller särskilt dyr. Den är var 3000:e mil och kostar inte så mycket. Vid 3000 och 9000 är det bara olja och filter. Servicen vid 6000 och 12000 är större. Min 6000-mila service kostade ca 4500 inkl moms.

Däremot är delarna dyra. Jag behövde byta ett bakljus och det kostade nästan 3000 spänn att få det bytt.

Den duger bra som långresevagn. Man sitter bra och högt. Den är rätt tyst. Plus att man får dra 3 ton med E-kort, annars bara 750 kg.

"BMW six appeal"
Visa användare
1.465
ChristianF
Alpina B3 Touring-96 Nr:10
325iT -07
Drog bilsläp + bobcat = 3700 kilo. Läste fel på grävmaskinen på vikten. Såg inte det förrens efter.. men hur som! Det gick galant :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.