AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
906

Byte av hardyskiva 535 E28

mag
Har gjort en sökning men hittar ingen beskrivning av hur det går till. Antar dock att proceduren är liknande som andra modeller.

Några frågor dock.

Spelar det nån roll vilket håll man monterar skivan på ?, ser ingen skillnad på sidorna utom att det 'är text på ena, antar att den ska vara utåt omdet spelar nån roll.

Något speciellt att tänka på ?

Bör jag byta något annat på en gång ?

Måste avgassystemet bort även på E28 ?

ena bakhjulet bör man ha upphissat antar jag, så man kan snurra på skivan och komma åt alla bultar.

//Magnus
Visa användare
933
Cosmos
BMW 520i -86
Undrar samma sak min 520i är i behov av ny hardyskiva...

//Cosmos
"4000rpm = körglädje"
E28 Registret #160
mag
Ingen som gjort detta ? och vill dela med sig av sina erfarenheter eller finns det inga fallgroppar ?

//Magnus
Har gjort det på en 02:a för många herrans år sen.....

Det jag minns är att det var ett h-e att få dit bultarna pga att jag lossade stålbandet som sitter runt skivan innan jag började.

Med andra ord......låt stålbandet sitta kvar tills du fått dit bultarna.

/Anders
rsarits
Det spelar ingen roll hur du vänder skivan, men den levereras med stålband runt gummit, TA INTE BORT DET!, då får du inte dit skivan. Det skall däremot tas bort efter montering.

/Micke

Micke
mag
Stålband ?, sitter inget stålband på min skiva bara gummi och 6 hål med stål ilägg inget mer, köpt så på BMW. Vad har jag för skiva då ?, nu börjar man ju bli orolig. Såg ju rätt ut på bmw monitorn.

//Magnus
si
64
simca
3,0SA -76
Hej o Hardy

Nä stålband finns inte på stora sexorna däremot kan
man ju byta stålvikten som sitter runt annars är det bara att ta ner avgassystemet lossa bultarna på gamla hardyn (+ stödlagret) sen är det bara att applicera den nya hardyn.
(eventuellt kan man ju byta stödlager på en gång om det verkar murket) + tank + kylare+ silentblock+viscokoppling osv

hare bra
/ab

mag
Tackar :)

hardy bra

//Magnus
mag
en notis Hardy skivan har pilar på sidan vid varje hål dom pilarna ska peka mot muttrarna INTE mot bultskallen, muttarna ska dessutom bytas (lås muttrar).

Är det någon som vet vilken storlek det är på muttrarna ? ska man köpa galvade eller rostfritt ?

// Magnus
redbull
avgasröret måste ner och enklast är nog om du lyfter hela bilen åtminstone bak... eftersom du har diff...
ska riva ner hela min axel och byta allt som är dåligt pga viberationer från nånstans?? kan ju lägga in ett svar här sen och förklara lite...

you are in my mirror
mag
det skulle vara kanon, skicka gärna in det till mektippsen också.

Funderar på att göra samma sak så det skulle vara tacksamt.

//Magnus
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.