AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.002

Tappat 4 liter kylarvatten på 5 minuter

el
47
eljonsson
318i Touring -98.
Kom hem ifrån jobbet och upptäckte först då att det rök under huven. Tempmätaren har alldrig gått över mitten så än tror jag det finns hopp. När jag fällde upp huven bolmade det riktigt ordentligt! Det ser ut att ha forsat vatten utefter torpedväggen på förarsidan. Dem 3 slangarna som går igenom verkar lika blöta allihop. Är det någon som haft samma problem?
Visa användare
26
Tuomo
520i-95 touring
Jag hade exakt samma fel,jag rev isär hela paketet med slangar o hittade en el driven vattenpump som läckte.Det var peckningen i pumpen som gett upp,det verkar vara en elpump som cirkulerar vattnet efter att man stängt av motorn så att topplocket inte ska slå sig om man kört på autoban typ "gissning".Men den går att förbikoppla du kan alltså använda bilen utan pump bara att koppla vattenslangen direkt du ser vilken när du demonterat.Sen lagar du pumpen vid köksbordet när du får tid o lust och kopplar in allt igen.
Låter som pumpen som hjälper till att cirkulera vatten genom värmepaketet. Används även på nyare bilar med restvärmefunktion, när man stannat motorn osv.
Har inget med topplocket att göra, det man ev. bör göra efter mycket hård körning är att låta motorn gå på tomgång ett par minuter innan man stoppar den.

FP
Visa användare
26
Tuomo
520i-95 touring
Ok min gissning var lite fel,men inget som kan få katastrofala lr dyra följder.
Jag ska koppla in min pump snart,men det funkar även utan,får bra cirkulation i värmepaketet.
Det är en perfekt glidar dag idag solen skiner nytvättad bil och bensin i tanken =Lönen insatt på kontot. Ha en bra dag alla BMW bröder o systrar.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.