|
|
|
|---|---|
|
Hej!! Nu har jag fått lite elproblem med min Bmw 750il -89 hela bilen har fungerat klockrent sedan inköpet för 1 år sedan. men nu har det uppkomit ett problem. följande förklaring: slutat fungera: Singnaler till enbart färddator tripp, bränsle, fartvarnare, mm. det som tillhör att bilen rullar. Farthållare ingen reaktion.. Torkare.. alltid intervall tork, presis som det är när man står stilla med bilen, den övergår automatiskt till intervall när man åker under 5km'h.. men inte nu längre då det bara är intervall.. måste oxå bero på samma fel.. den känner inte av att bilen rullar.. min fundering är att jag hittade på en svart/vit kabel som låg löst bakom sterion. sökte i ett gammalt kopplingschema till en 5 serie då den kabels visar Speedsingal.. kan det vara så att den har kommit från sitt tillhörande ställe? intrumenteringen fungerar bra med hastighet och tripp.. kan inte hänga ihop med det.. måste vara nått annat.. någon som kan ha några bra tips och ideér? Är föredetta bil elektriker så det är bara o skriva på =) Tack på förhand för svar! MVH Emil | |
|
Funkar hastighetsmätaren alltså? För det är den som sedan driver resten, det skall gå att hitta elscheman till din bil på nätet. Det är nog läge att leta fram ett och börja läsa... /Mats J |
|
|
Som ett brev på posten! Länk Last night i stayed up late playing poker with Tarot cards. I got a full house and four people died. |
|
|
Lika fel på min tidigare M5-91. Då bytte jag givare vid bakaxel o allt blev bra! Kan naturligtvis vara kont fel på vägen oxå. Se tidigare inlägg! JHbimmer |
|
|
Mats J .. Jodå vanliga hastighetsmätaren fungerar, borde ju vara på vägen det blivit fel.. Kaptenlöjtnant .. Tack för länken! kunde inte bli bättre. HJH .. ja jag lurade lite på det, det va fler jag hörde med som sa att man skulle kolla det, ska under imorgon o kolla läget där under.. Åter kommer med svar när jag hittat på felet. Tack för svar! // Emil |
|
|
Givaren i bakaxeln är ok, annars hade inte hastighetsmätaren funkat... /Mats J |
|
|
Mats J Jo den värkade va okej kollade på det igår... men är fortfarande fundersam på den svart vita kabeln vid sterion.. anledningen va att jag blev av med cdspelaren i den o då slet dom bara ur kablarna... det va efter det som det slutade fungera,. tråkigt med inbrott men glömde låsa bilen ända gången o då händer det,.. vad tror du?.. de kablarna som inte andvänds nu är : svart,vit... vit,lila... brun... //Emil |
|
|
På elschemat för -92 så är "vehicle speed output" från instrumenthuset en svartvit kabel med 0,5mm^2 area. Så frågan är var den lossat, i ena änden eller andra änden? eller gått av mitt på? Kan du se vart den svartvita försvinner? åt instrumenthuset eller åt färddatorn? /Mats J |
|
|
Mats J ja det stämmer den kabeln är det.. den kommer från intrumenteringen i färdriktning mot färddatorn och det är påvägen där som den är av.. frågan är ju bara vart den skall anslutas,. tror du den ska in i färddatorn till något stift som finns där? fick för mig att den va ansluten till steerion men den är 7 cm längre än dom andra kablarna så?.. // Emil |
|
|
Jag gissar på att den var på väg till färddatorn innan den blev avbruten. /Mats J |
|
|
Kollade på det igår... men den svart/vita kabelt ska va till orginal sterion, det är en ''output'' från någon styrbox under instrumenteringen... när jag +12v matar den så hoppar allt igång. men endast på belysningens +12v kabel en grå/svart.. det blir då bakström.. dom måste ha samma anslutning någonstans ifrån eftersom dom går ihop.. det är altså påvägen dit som det blivit fel. det surrar till under förarinstrumenteringen när man ansluter den när bilen är igång.. det kommer jag ihåg att det gjorde förut med när allt va okej.. när jag anslöt ihop den svart/vita med den grå/svarta så kan jag tippa på att jag fick 50hk till i bilen.. ett helt annat insugningsljud vart det... kan det vara jord fel någonstans? vad är det för styrbox som surrar? varför vart bilen starkare? Tack för svar! //Emil |
|
|
Surret brukar vara motorn som ökar trycket på torkarbladet på förarsidan. Aktiveras (surrar i 5 sek) normalt när bilen kommer upp i 8 km/h mvh. Lasse ## Köra BMW 7'a, det är livskvalité ## |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.