|
Sida 5 av 6
|
|
|---|---|
|
"-Det säger sig själv, en fet olja som läggs på bilen, tro fasen att det blir blankt. Sedan uppstår problem då temperaturen ute sjunker, kletigt, kladdigt och svårt att få bort, finns alltid lite olja kvar i skrymslen och vrår." Känns som om det är själva poängen att oljan kryper in lite här och där och sätter käppar i hjulet för vägverkets otyg att salta i tid och otid. Att jag får tvätta bilen (eftersom sjuan bruksas) två gånger i veckan istället för en ser jag nästan som en förmån. =) Ett av Herr Asks mer frekventa tillägg som "proffs går till proffs" är ju en av grundpelarna i konceptet som helt sonika bygger på ett väl utfört grundarbete som med t.ex. lackförsegling som (antas) leva längre med en påfettare gentemot avfettare. Förövrigt anser jag att detta är ett synnerligen effektivt system per krona och ofarligt experiment för frivilliga att prova, anser man dock att biltvättande är tidsödande kan man med fördel nyttja lokaka automattvättar i alla lägen men vänta er därmed heller inga underverk. The way we see the problem is the problem. |
|
|
Hmm. Måste vara en underlig "branch" detta här där man önskar sig en fet och flottig yta på en produkt, som drar till sig skit och damm och som grisar ner den som råkar röra vid produkten. I normala fall brukar man önska att det är tvärtom...) Sen att man tvingas in i en automattvätt, eller tvingas avfetta manuellt innan normal rengöring ser jag inte som ett plus precis.. Vem vill röra vid tvättborstarna i den tvätthallen efter att man strukit av en infettad bil? Hur gör ni med grytor och stekjärn efter användning? Diska bort matfettet eller in med dom i skåpet med fet yta kvar? Om man är rädd för sprut och grus vintertid finns utmärkta produkter att spruta på som sedan torkar utan att lämna smetig yta. Till våren kan man sedan tvätta bort igen osv. FP |
|
|
Aha! Följdaktligen kan jag berätta att grytor och pannor av gjutjärn behåller delvis sin feta yta, överflöd torkas bort med papper då matfettet ställer till det i avloppssystemet samt att garanterat rostfria köksredskap blir rena bonusen, i förlängningen innbär detta också att mindre matfett används nästa gång. För att dra detta bilvårdskoncept ytterliggare en dimension så "fettar" jag inte bilen för att jag ska tvätta den obönhörligen utan mål utan för att bilen med denna omvårdnad (förutsatt att olja finns kvar till ekonomiskt försvarbart pris) skall kunna brukas med glädje om ytterliggare tjugo år. Att vara lat är inte straffbart och för att citera trådskaparen "har ingen gjort fel" och det är naturligtvis upp till var och en att bedöma hur sitt fordon underhålls, så länge vi saknar lagstiftning i ärendet... =) Eftersom vattnet inte är en ändlig resurs så får vi hålla tummarna för att reningsverken klarar av att leverera denna livsnödvändiga vätska, för att bli något o/t så oroar det mig sannerligen vad som händer med allt detta radioaktiva restmatrial som grävs ner och sköljs bort utan att någon har räknat på rimligheten att moder jord kan hantera det. Att ha bilen som hobby tar tyvärr inte många till sig, fränast ideologin äger själen även här då bilar smyckas med än det ena och än det andra och själavården kommer i bästa fall bilen tillgodo på vårkanten då den blivit lite smutsig. Vårda bilen som din vän och du får tiofalt tilbaka. Hur många procent av Svea rikes befolkning gör handpåläggning i automattvättar? The way we see the problem is the problem. |
|
|
Jodå, jag kan visst hålla med dig vad gäller köksredskap av gjutjärn, som hettas upp vid användningen osv. Riktigt så använder vi ju inte bilen med lackerade ytor till skillnad mot rå obehandlad metallyta eller hur? Sen är det ju nog som du säger att det är ett gissel med allt matfett som spolas ut i avloppsystemet (eller måste tas om hand på annat vis). varför då göra detta i större skala på fordon osv? Reningsverken gillar ju inte feta produkter nåt vidare, fast det är ju knappast från dessa som vi tar vårt dricksvatten eller hur menade du där? FP |
|
|
Tja, hmmm. Jo, med vattnet tänkte jag nog mer på alla diverse föroreningar som sker i samhällets goda minne iom att vattnet inte direkt är varken förnybar eller ändlig källa utan det som finns innanför himlavalvet blir varken mer eller mindre. Ett matfett är ju från naturen kommet utan speciellt märkvärdig förädling jämfört med dess fossila namne och kan om man som jag föredrar att tvätta på gräs eller grus absorberas av den mark det en gång kommit utan att komma i närheten av den negativa inverkan som "svart" olja ådstakommer. Och varför inte då använda ett miljövänligare alternativ vid fordonsvård då fordonet under sin produktion kostat miljön åtskilligt? Mig veterligen har GDS-hallarna och automattvättarna egna reningsverk som förhoppningsvis underhålls i minst lika stor utsträckning som kommunernas och matfettshanteringen i dessa "lokala" verk är på promillenivå jämfört med kommunens? I min kommun samlas matfetter upp från snabbmatsrestauranger och hushåll för att brännas i vår nya anläggning, verkar prima än så länge. Även här kommer historien att mycket senare berätta sanningen om våra förehavanden... The way we see the problem is the problem. |
|
|
Bäste AP-are samt otrogna innehafvare utaf icke glänsande automobiler! Vem kunnen skrifva att någon haver gjort icke korrekt eller icken miljövänligt tidigare om icke det uppstår en dialog kring vad som icken är så ovanligt. Tämjeligen träckiga samt aningens vanvårdade automobiler i detta land. En gentleman haver väl en prima välskött BMW automobil i prima skick. Oavsett årsmodell, modell eller färg. Det äro ju det som gör att det synes på långt avstånd. Mången automobil können blifva i detta skick tämligen enkelt. I denna tråden haver det ju dessutom bedrifvits en hel del utvärdering och tester inom gebitet bedrifvits. Läs gärna tråden ifrån dess början och notera... Medelst en prima svamp, en hink majonäs så äro vilken bil somhelst insvept i dels lite ättika som löser smuts, varenda asfaltsfläck på hela bilen och oxider prima. Dels fett som ger ett djup utan diskussion. En prima automattvätt lägger ändå på avfettning oavsett vad samt spolar bort 90% utav det som förbehandlingen har löst upp medelst högtrycksspolning. Hur mycket kostar inte all flygrost alla bilägare varje år? Alla bilar äro icke lackskyddade... Därefter tvättar man på vanligt vis varv för varv väck fett mm för att sedan hava en prima oxidfri bil att överlämna till ett rekonditioneringsproffs. Alla seriösa automattvättsinnehavare rengör sina borstar var eller varannan afton medelst rengöringsmedel och vatten så efterkommande drabbas knappast. Samt att det finnes en fet hinna på ens egen bil då man tvättar, där studsar borstarna emot som annars kunnen göra mången repa.. Denna rekondproffs haver en prima automobil medelst mången mindre arbetssteg att göra. Mer tid kan läggas på att polera bort repor som ändock funnits där. Samt kanhända kan även priset påverkas vad vet jag? Detta proffs använder mindre kemikalier, mindre tid med vibrerande maskiner och så vidare. Lite olja på bromsklossar innerskärmar mm löser fastrostade ok mm långsamt och säkert. Mvh Asken |
|
|
Hur påverkas då en automattvättshall utav aningens fett? Betänk att näst intill allt där äro verkandes i en "sur" miljö. Det finnes lager, motorer mm som behöver smörjning. Avfettningsmedlet kräver dysor i koppar, mässing eller synnerligen "högkvalitativa" stålsorter eller liknande som inte korroderar och gör att en servicetekniker behöver komma dit och justera perfekt "spraybild" för jämnan. Man kan icken bara avfetta och avfetta. Tillika så enligt kommunallagen så finnes ett reningsverk i varje automattvätthall och i var GDS-hall finnes en prima oljeavskiljare. Såsom svar tidigare till Herr kaptenlöjtnant så en prima Automattvätt betingar ett pris utav en miljon trehundra åttio tusen riksdaler plus mervärdesskatt, installerad och driftsklar i en befintlig hall. Om priserna vore lägre, tvättade människor oftare och så vidare äro väl en självklarhet. Så är det i alla fall i det prima automobillandet förbundsrepubliken tyskland. Man sköter om det man haver. Notera att de flesta som läser i tråden redan sköter sina bilar väl. Däremot hur många bara kör över stock och sten samt näst intill misshandlar sin prima automobil utan att ens vara medveten om Autopowers alla fina tips från detta till alla andra tidigare postade? Var och en väljer ju vilken väg man vill ta. Herr Stga har iaf fått en enkel väg:) Beträffande provisioner till kreditkort. Nu noterade jag att prima Firma OKQ8 slutat acceptera, hur skrifver man detta utan att fara med förtal? Xiners Xlub samt Xmerican press kanhända:) Se själva nästa gång Ni går dit. Jag fick information ifrån personalen att de togo för mycket betalt ifrån transaktionsbeloppet och att det i slutändan drabbar just, konsumenten. Det kostar ju bara några promille för betalningföretagen att överföra belopp... Mvh Asken |
|
|
Slutsatsen äro att fett äro alltid bra på en lackerad yta. Däremot äro det icken så roligt såsom bilägare att se hur mycken skit som finnes på våra vägar, hur mycket man själv kanhända har bidragit till det samt även såsom hasso skrev. Lastbilar skitar ned mångt mycket mer. I dagens Svea Rike finnes allt precis överallt. på den klassiska bensinstationen kan man dock inte längre finna ens en minoritet produkter till automobilen såsom det kanhända vore logiskt att det skolen finnas. Läses Länk detta så förstås kanhända lite till. Det var inte bättre förr, däremot kanhända kan vi försöka finna åter till proffessionens betydelse. Proffs skriver till proffs. Oavsett om jag skriver ett brev till Dr Piëch och undrar varför de inte producerar A2 igen eller om Ni läser i denna tråden och haver en åsikt om varför man icke bör majonäsa en automobil. Utveckling sker genom tröghetsnavigering? Mvh Asken |
|
|
Det finns, med tanke på forumets läsare, två läger i frågan om klet/olja på våra ögonstenar. Låt oss nöja oss med detta. Denna fråga kan beröra oss i all framtid, vi kommer inte att lösa den eller enas om ett gemensamt svar. "Smaken är som baken delad" det finns ett ordspråk som heter så. Vissa av oss kommer aldrig att använda olja på bromsok eller andra bromsdelar, det säger sig själv. Fett är bra på lackerade ytor, ja säkert tycker vissa det men det tycker inte andra, jag själv skulle inte använda det. Låt oss i all välmening avsluta detta meningslösa ämne. Mvh Tommy NoFear, kör med insidan.`oo00oo´ |
|
|
Asken: Snälla, läs denna tråden! ---> Länk ///Micke Min cabrio Länk |
|
|
tommysbmw, jag kan förstå att det blir en del blaj-blaj med detta ämne som kanske inte alla är redo att smälta in i tankebanorna. Men blott ett frö vi sår för att senare kunna se detta ämne bära frukt. Att avfärda ämnet som meningslöst är inte lösningen utan snarare väcka en, kanske blott så liten eftertanke ty edra barn skola nyttja det vi lämnar kvar. Summasumarum, som jag skrivit tidigare, det är fullständigt valfritt att ta del av tråden och erfarenheten som kommer på pränt. Inget problem att vara skeptisk, detta borde vara ett normaltillstånd hos alla medborgare. Väl mött! The way we see the problem is the problem. |
|
|
kap´n :-) Du har så rätt! Det är ju inget lästvång på tråden direkt. Kör man dessutom omkring i två decennier gamla hinkar -och njuter av det- så kan man ju dra ned så mycket det går på övrig förgiftning av omvärlden. vacker förare ska ha vacker bil:)Länk |
|
|
Hur Svanlig är du? Länk The way we see the problem is the problem. |
|
|
Visst är tråden frivillig att läsa - och att delta i. En diskussion är bra mycket mer intressant när fler åsikter och aspekter läggs fram, anser i a f jag :) 635 Csi, kaptenlöjtnant: Rätt komiskt sätt att se på miljömedvetenheten. Åker ni 10 mil extra, i bil, för att handla ekologiskt odlad potatis också, om den är slut i närbutiken? Alltså, om det nu är våra barns framtid ni tänker på. Tycker ni på fullaste allvar att ni gör dom en tjänst när ni smetar in era "2 decennier gamla hinkar" med majonäs och skånsk senap!??? Om det vore den primära anledningen till att göra detta, så kan jag tipsa om närmsta bilskrot så gör ni dom en MYCKET större tjänst... Ett annat tips, lite galet och crazy, nu när det snart är jul. Jag har hört att man kan använda såndär senap på julskinkan(!). Har även hört rykten om att den där majonäsen går att använda på hamburgare - visst är det sjukt? Mvh / Peter |
|
|
tooon, ni skall ha all heder för edert inlägg och för att ni kan stoltsera med en näst intill fabriksny vagn. Som tidigare har tydligjorts i tråden så är tanken att bruka fordonen med mindre påverkan och mer omtanke än om jag t.e.x. åker på som vanligt har otyg för mig ty fossila bränslen vare sig det är nytt eller gammalt är det i förlängningen illa för oss alla. Om jag så drar det lilla strået till stacken är det dock ett strå, men om någon lever i villfarelsen att dom gör mer än någon annan i detta ämne så tror jag denne är på den berömda cykeln. Tänk gärna på vad majonäs och senap har för sig i kroppen... The way we see the problem is the problem. |
|
|
Tack för påminnelsen, Z3an är såld sen länge. Numera äger jag annan tysk skönhet med 4 ringar och dubbla antalet cylindrar - ännu mer elak för miljön ska väl tilläggas. Att dra ett strå till stacken uppskattas, men vad tjänar det till om man samtidigt tar bort 10 strån från stacken? I slutändan har man ändå ingen stack kvar med lite simpel matematik applicerad... Jag gör inte mycket för miljön, det ska jag erkänna. Men samtidigt har jag inte påstått det, eller hur? Jag är bara intresserad av hur ni majonäsvänner tänker, och försöker bara kontra med lite verklighetsförankring till erat s.k miljötänk. Vad jag vill komma till är att hur mycket majonäs och senap ni än använder på era bilar - så kommer ni fortfarande vara miljöbovar utav den värsta sorten i mina ögon. Ända skillnaden är att istället för att bara vara miljöbovar - är ni miljöbovar med senap på avgasröret och majonäs på lacken. Mvh / Peter |
|
|
tooon: Nu har jag iofs inte testat senap och majonäs, bara rapsolja och lite olivolja :-) Jag har inte heller testat att fetta in bilen men det kommer antagligen till våren, fast bara från sidolisterna och nedåt. Målet helgar medlen :-P Sedan vet jag inte om du träffat Asken, men han är noggrann till tusen och (åtminstone) hans röda 850i är enormt fin. Ger han ett bilvårdstips så lyssnar i alla fall jag! Det kan inte vara fel att prova och jag har som sagt provat. Rapsoljan var riktigt duktig på att lösa asfalt och ingrott bromsdamm, däremot tar det betydligt längre tid för oljan att lösa smutsen än om man sprutar på fälgrengöring. Jag tror - nästan utgår från- att reningsverken har lättare att ta hand om vegetabiliskt fett än fälgrengöring. Bromsdammet och asfalten är fortfarande lika illa naturligtvis. Sedan kan det väl inte vara fel att försöka göra sin grisiga favorithobby mindre miljöfarlig än vad den är i grunden? Som vi kom fram till på jobbet igår efter att det vinnande förslaget till ny teaterbyggnad i Sundsvall presenterats: "Det är lätt att vara kritisk". Jag går eller cyklar för det mesta när jag ska ta mig någonstans inom staden så jag kör sällan bil. Men visst har det hänt att jag gått till en annan butik om Kravpotatisen varit slut. Eller så har jag valt att laga annan mat den dagen. Men visst har det förekommit någon gång att jag köpt "vanlig" potatis med -trots att det är Sveriges kraftigast besprutade gröda. Det var faktiskt ganska okonventionella tips du gav där på slutet! Senap på skinka testade jag för länge sedan och nej... skinkan ÄR bättre utan! Samma gäller majonäs, den förstör bara hamburgaren! Funkar den på bilen har man i alla fall någon nytta av den :-D Kör lungt :-) /The Fat Man |
|
|
Jo, tooon: Eftersom du undrar hur jag tänker så är det i princip såhär: Att värna om vår miljö OCH gilla bilar (med förbränningsmotor, ska tilläggas) är en besvärlig kombination. Om inte annat därför att det är lätt för utomstående att anmärka på oavsett vilket läger man känner sig mest hemma i (no hard feelings dock). Bilentusiaster tycker ofta att miljöhänsyn är larvigt och naturvänner ogillar oftast bilar. Märk väl att jag skriver "ofta" och "oftast". Bilar är vansinnigt kul, jag formligen älskar bilar och maskiner. Men jag tillhör ändå dem som tycker att det vore befogat med ett högre bensinpris. Jag har varit biltokig sedan jag var 2-3 år någonting och min första biltidning köpte jag när jag var 5 eller 6 år, så det satte sig i själen långt innan miljötänket kom in i bilden. Ren entusiasm avfärdar man inte hur som helst. Sedan tycker jag inte att det är konstigt att försöka värna om miljön bara för att man har en relativt gammal bil. Det är faktiskt bättre att dra ut 9 strån ur stacken än 10. Jag anser mig för tillfället inte ha råd med en så värst modernare bil heller så jag begränsar gärna bilanvändandet istället. Att gå och cykla är dessutom bra för hälsan :-) /Fredrik |
|
|
Hej på Er alla! Nu äro det ju såhär att alla vägar för att tillsammans nå ett bättre samhälle är väl det primära ändå? Trots att jag gillar både biogas(man behöver inte borra i planeten och hela den processen) samt även V12or som bluddrar fint så kan egentligen de flesta härinne nog hålla med om att uttrycket miljöbil är lustigt använt?Att ta av Moder Naturs resurser för att tillverka en ny bil är ju kanhända både bra(om den är lite mindre än alla gårdagens stridsvagnar, trångt i 08:)) samt har någon piffigt ny teknik som tillför något vettigt(högst personlig åsikt). För 40-50 år sedan då stoppade man strumpor, det fanns inte toalett inne i alla hushåll samt rent materiellt sett var Svea Rike inte där det är idag. De flesta härinne åker BMW, mindre väsentligt vad det är för modell. Däremot är märket synnerligen "välbyggt" och har en något mer påkostad helhet rent generellt. Alltså fabrikanten har inte alltid valt det billigaste materialet i fråga och tänkt lite längre, kanhända kan ta lite mer betalt och samtidigt så räcker "produkten" längre. Detta är ju ett generellt resonemang. Om Ni studerar ett flertal BMW ute i trafiken så kanhända de inte är så blanka som de flestas som besöker Autopower. Det är min reflektion. Tillika så om det finnes gott om "pengar" i omlopp då kanhända tänker inte människor i gemene man lika mycket på långsiktigt underhåll utan byter ut? Detta enkla tips, väl filtrerat genom allas postningar(som jag är mycket glad över) får provas av den som så önskar. Ju fler välvårdade BMW som rullar på gatorna i en ansvarsfull hastighet(man kan ju undra varför viss klientel ens är tillåtna att komma i närheten utan att köra en BMW, allt ifrån filmen om Baader Meinhof Syndromet till diverse kriminella element fluktuerar i samband med brott i media) desto trevligare är det att vara BMWägare, desto tydligare lär det även avspegla sig i andrahandsvärdet då de flesta andra plåthögarna sakta och säkert blir till just, rost. BMW är en bil tillverkad med den tyska folksjälens kvalitet. Vi lever i ett land medelst germansk språkgrund, svenska språket. Att få åka eller äga en BMW är en förmån lika stor som att kunna besöka Autopower och för under 20kr/mån kunna idka nästa välgörenhet i form av ett PRO-medlemskap. Den fina fria viljan och som jag är övertygad vi alla försöker dela med oss utav alla ståndpunkter och åsikter. Tack för mig samt för att du tog dig tiden att läsa. Åter till jobbet nu!:) Asken |
|
|
VARNING! Ta INTE majonäs på lackerde ytor om ni inte vill fördärva dem! En viss herre smög ut en tidig förmiddag och smorde in mitt vita vinterfordon. Jag tvättade bilen nogsamt cirka fyra timmar senare och nu har det uppstått stora svarta/grå fläckar på lacken som jag inte får bort hur jag än gör. Hoppas jag får bort det med en polering! ///Micke Min cabrio Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.