AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
43.043

Påfettning istället för avfettning? Miljöischintresserade ombedes prova.

Sida 4 av 6
Har det inte utelämnats lite information här? Att tillverka/raffinera olika produkter, rengöringsmedel såväl som annat ur olika "naturprodukter" är ju inte samma sak som att smörja oljan "naturprodukten" direkt på bilen, händerna, golvet eller vad det nu kan gälla. En viss skillnad enligt mig iaf...
Inget ont i att tillverka olika produkter ur t.ex rapsolja, och visst löser sig skiten när man gnider in olja osv. Visst rostskydd får man också, iaf under en tid pga att fuktighet/syre till viss del utestängs, men därifrån till att smörja majonnäs och annan smörja på lack och rutor, lampor, plast och gummidetaljer osv, vem gör detta, seriöst..?

FP
I min värld får man skriva som man behagar "as was his language so was his life" skulle man kunna uttrycka sig. Beträffande oljan har jag inga problem med att kladda lite i preventivt syfte, majonäs däremot kan (om man vill!) med fördel tillredas med ägg, olja och fransk senap samt salt och peppar valfritt...

Och nog finns det väl en marknad för diverse undermedel som dignar på hyllorna hos den lokala bensin/diesel/E85/gas-stationen? Ännu en anledning att prova något som är multifunktionellt? Det måste ju ändå i slutänden vara upp till var och en att ta denna tråd på allvar eller inte.

The way we see the problem is the problem.
folke: Håller med dej avseende majonäsen mm.
Känner att Rapsoljan gör jobbet så att säga utan att man behöver överdriva saken :)
Utan att vara expert som Gordon Ramsey så anser jag att produkter som innehåller ättiksbaser eller andra mera aggresiva tillsatser allvarligt skadar mer än skyddar.
Smör = salt
Men rapsoljan ger mera skydd än skador vad jag sett hittills av mitt försök.
Om skyddet inte är värt det besvär som det extra arbetet medför vid avtvättningen av oljan återstår att se.
Snön med slasket som följd kommer troligen nu till helgen,då visar det sej hur Rapsen står sej mot saltslasket mm.
Kommer att testa Rapsen en tid framöver,ock hittills känns det som Rapsen håller måttet :)
As
11.615
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Efter 2 veckors försök i en syrefattig miljö verkar det såsom skånsk hemlagad senap haver en semi-prima effekt på att lösa upp lokal korrosion.
Mvh
Asken

Med risk för att bli utskrattad, som barn roade vi oss med att göra ren gamla
5-öringar med ett multinationellt läskeblask med till-namnet cola samt även med ketchup...huruvida detta angriper korrosion ska jag låta vara osagt då kemin ifrån skoltiden bara är vaga minnen.

Både colan och ketchupen innehåller syra, ett utmärkt rengöringsmedel i vissa sammanhang. Fälgrengöring innehåller ofta fosforsyra, så även läskeblasken.

FP
ma
25
marko s
520i Touring -93 e34
520 -86 e28
ni har inga bilder att visa upp?
As
11.615
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Bäste Herr kaptenlöjtnant!

Ni äro inne på helrätt spår. Vid min senaste sejour vid den lokala OKQ8 GDS-hallen då helrätts underdel bespritzades medelst en aningens solrosolja undertill påfördes en aningens ketchup lokalt på ett bromsrör medelst tandborste och vips, på 10 minuter blevo det såsom nytt. Bara och tvätta rent med vattenhögtryck.

Bilder på hur det hela ter sig långsiktigt kommer på sida kvalitetsrumpa punkt se framåt jul...

De som haver en aningens intelligens haver redan prova något av allt intelligent som står i denna tråden. Om de själva vill såklart.

Själv äro jag en aningens leendes.

Samt undrar varför automattvättar haver en prima marginal om cirka 80 procent plus mervärdesskatt samt varför ett nyttjande utav ett prima plastkort kostar en prima affärsidkare 2.5-10% i provision till betalningsmedelsutgivaren...

Mvh
Asken

Herr Asken får ha med i beräkningen av marginalen att automattvätten idag kostar runt miljonen svenska pengar att införskaffas då ej inräknat drift och underhåll.

Plastkortets förträfflighet kan eventuellt idag omförhandlas med tanke på bankernas ekonomiska läge, att pungslå herr och fru konsument förstår jag står i eldskrift på varje styrelserum men för herr och fru butik torde detta vara ett läge att kalla till förhandling. En personlig reflektion är att kontantkunder skulle bära den kostnaden då dessa undergräver målet om ett rånfritt samhälle? Tillsvidare; cash is king.

Idag ska Röd Volvo av årmodell 1987 behandlas inräknat den svarta plasten och om tid blir över skall bilder föreviga detta.

Beträffande Colans egenskaper att lösa vissa saker så testades detta i Tv programmet Mythbusters som visas på Discovery Channel.
Colan provades som avfettningmedel vid en motortvätt med misslyckat resultat som följd.
Däremot fungerar Colan utmärkt som rengöringsmedel på chromade detaljer,där även bättre än avsedda produkter för detta.

När det kommer till ketchup så är det känt sedan länge att dess egenskaper för att få sliver ock koppar produkter att glänsa så användes just ketchup med framgång.
Om det råder skillnad mellan Heinz ock Felix låter jag vara osagt,men fungerar bra enl min mor :)

Själv så anväder jag ett miljövänligt medel som heter FIX-UNIVERSAL.
Länk
På bilden den gröna burken.
När det gäller att få Koppar-produkter att återfå glans igen så har då jag aldrig stött på ett bättre medel.
Chromade ytor får samma finish som det vore nyproducerat.
Har dock inte provat på plastytor el liknande ännu.
Men kan rekomenderas till julstöket ;)
Jag får beklaga att bilderna gick om intet, tyvärr hade moder natur med glimten i ögat sett till att idag skulle bilvård minsann icke bedrivas utomhus. Trots uppvärmda vätskor gjorde kylan det omöjligt att fullfölja konceptet.

Lite guldkant på tillvaron satt min son ändå med sin "pimpade" Volvo med pärlor och paljetter på ventilationsanläggningen samt lysande röda? spolarmunstycken...det återstår att se vad länsman har att säga om den saken då röd belysning endast är avsett för montering akterut, junioren är härmed upplyst om detta.

Bara njurarna som är kromat på min vagn så jag får åka förbi snabbmats-resturangen och höra mig för om portions-sponsring...

As
11.615
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Till samtliga postare samt läsare utav denna tråd&APteam.

Ett varmt tack för alla bidrag för det äro ju tillsammans såsom vi utvecklar prima kostnadseffektiva och naturvänliga vis att bringa detta lands bilpark till ett optimum utav glans.

Jag vill påstå att alla såsom yttrat sig hari varit ett prima kvalitetsfilter. Alla haver ju en unik bakgrund och tillika en specifik kunskap om vad såsom äro "bästa vägen" för att erhålla en blank automobil utav märke BMW såsom stå på uppfarten och låten sig beundras utav tvenne grannar och bekanta. Såsom det äro tradition och sättes pris på i våra automobilers hemland i syd.
I förbundsrepubliken Västtyskland äro det kutym med en prima automobil(gärna utav senaste snitt) som står nytvättad och polerad på uppfarten till den ypperligt välskötta egnahems trädgården om fredags aftonen.

Nu äro detta underbar land vi bor i, världens bästa land de facto en aningens mera klassbetingat. Vi uppskattar det såsom äro väl beprövat. Alternativt sett, medelst den mer amatörmässiga synen utav Jante, det går aldrig.

Under den tiden denna tråden haver varit aktiv skolen Ni ock veta att Jag samt Herr Folke hava haft ett resonemang för någon tid sedan, då Jag erhöll förmånen att skjutsa Herr Folke en sväng i huvudstaden. Detta i sin tur äro den teori som bekräftar grundtankar hur en utav kraftindustrins primära problem med spänningsförluster såsom uppstår vid överföring utav energi på långa avstånd, hur detta kan lösas. Hade icke jag haft den nyfikenhet jag haver samt hade icke Herr Folke hjälpt mig reparera en synnerligen ålderstigen ctekladdare, då hade icke detta blivit början på en framgångssaga i sig. Herr Folke erhåller ett brev på posten så förstår han.

Jag skola vilja hävda att denna lösning icke äro i klass med Herr Håkan Lantz ypperliga uppfinningar, likväl innebär den stora besparingar. Länk

Hur haver en godtrogen Herr Lantz hanterats utav giriga bolag i väst? En bekant till mig skola vilja meddela att om Herr Lantz ypperliga uppfinning som ligger till grund för plattskärmen bliver vinnare utav patentstridigheter så finnes det en och annan japansk firma såsom näst intill skola vara i Herr Lantz ägo mer eller mindre. Så alla som haver en platttv hemma, tacka Hr Lantz:)

Detta om hur uppfinningar i Svea Rike de facto förändrat världen.

Nu åter till tråden i sig. Grunden äro att de såsom önskar att prova får göra det. Då ser de själva.

Jag haver benyttjat närmare 50 prima automobiler såsom rullande provbänk. Äldre, något matta samt företrädesevis röda, vita samt silverfärgade till färgen. Äro automobilen mer än 10 år gammal/ rullat +250.000km så äro verkan desto tydligare. På kort sikt samt desto trefvligare på lång sikt.

Äkta majonäs, insmord medelst svamp och där majonäsen får verka över natten. Därefter en prima automattvätt på bästa programmet.

Det som sker vet de såsom vågat prova. Icke en asfaltsfläck finnes kvar på lacken. Den spolas väck medelst automattvättens högtrycksvatten efter avfettning lagts på utav tvätten. Samt att en god del utav de oxider såsom fanns lagrade i lacken voro borta efter tvätten.

Såsom varje seriös innehavare utav en automattvätt rengör sina borsta var afton medelst enkelt rengöringsmedel samt vattenhögtryck så skadar icke heller denna metod efterkommande bilar.

Såsom bonus finnes en tunn tunn hinna på framrutan utav grundmedlet. Det göro att regnvatten med mera enkelt rinner utav rutan medelst fartvinder. Vissa nyttjar allehanda dyrbara medel för att nå denna effekt. Inget fel i det. Däremot kan flera få vinst utav detta ock på detta vis.

Eventuella kvarvarande smårester utav för lacken icke sunda ting tvättas ju utav snabbt och effektivt vid den sedvanliga veckoliga tvätten jag hoppas de flesta nyttjar på sina automobiler.

Bakom dörrfalsar med mera kan ock lite medel fastna. Tag då en aningens solrosolja på en svamp och bestryk dessa. Det löser all eventuell smuts som finnes där, smörjer alla lister så de icke frysa när det blir kallt samt gör det enklare att bara sköjla utav smutsen i framtiden. Om Ni vill det vill säga.

Alla såsom haver ställt frågor i denna tråden skola erhålla svar.

Mvh
Asken
Ärade Herr Ask.
Det är intressant att följa Er utveckling av nya användningsområden för matfetter mm. Som undertecknad nämns i texten ovan tänkte jag reflektera lite över den gode Håkan Lantz som har fördes på tal. Det är icke utan stolthet man beundrar en del av denna innovatörs olika skapelser. Tyvärr är det ytterst vanligt att media förvränger och sammanblandar hans verk och tillhörande patent. Man hör ibland att han uppfann självaste GPS-systemet, liksom datormus, färgskärmar osv. I princip hade vi inte haft datorn av idag utan den gode Lantz. Eller?
Som sagt, media och hörsägen kan få till de mest fascinerande "fakta" ibland, men datormusen togs fram och patenterades även av en helt annan herre vid namn Engelbart.
Lantz utvecklade däremot digitizern, den puck med ett litet "sikte" på som man använder för att överföra kartor och ritningar till en dator. Inte så vanlig numera, kräver ett speciellt underlag som man lägger objektet på. Tyvärr hann även här en annan innovatör patentera en likvärdig produkt innan Håkan.
Nå, men färgskärmen och plattskärmen hade vi inte haft om inte...
Njaaoe, Lantz utvecklade, lite förenklat, kretsar för beräkning av datorgrafiken dvs ett grafikkort av det lite äldre stuket som vi åldringar minns. Förekommer öht inte i plattskärmar eller TV-burkar, och vi hade säkert förlänats dessa utan Hr. Lantz. Mörkhåriga pigga individer med lite sneda ögon på öriket långt österut spelade en helt avgörande roll för vår möjlighet att ha en platt skärm att hänga på väggen idag.
GPS systemet får vi tacka militären i US för, däremot har Håkan Lantz mycket förtjänstfullt utvecklat en avgörande del av det som sedan blivit AIS, ett mycket viktigt verktyg idag för sjö och luftfart.
Det är med stolthet vi skall nämna denne man, måtte han lyckas få lite upprättelse för sina patent, men hur det i detalj ligger till med dessa kan vi kanske bara sia om.

FP
As
11.615
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
För att återspegla Herr Stga:s postning och vad såsom föregick innan dennes automobil blevo smord medelst det Ni väljer att benämna matrelaterade ämnen.

Herr Stga samt jag haver tidigare bespråkats på några BMWCS-möten, han tillhör Svea Rikes framtid, de unga och växande, tillika de som får ta över det många generationer byggt upp samt även några amatörpolitiker sålt ut.

Denne herre äro liksom oss andra en förare utav en prima BMW. Samt kanhända icke så bevandrad inom ämnet automobilvård såsom de såsom benämnes "guru" härinne. Se dennes postning om "Supertvätt". När jag själv voro cirka 18 år ung och grön då var Supertvätt rena miraklet på en vit bil med 13k mil på mätaren och aldrig vaxad...

Det äro med en gnutta empati icke så svårt att försätta sig i en ung mans situation idag. Själv haver man ju varit ung. Däremot sagt att det icke äro ett måste utan äro fritt för de såsom vill. Liksom att de såsom vågar, provar majonäs...

När jag kände med fingret längs lackeringen på sidan utav Herr Stga:s automobil så voro det knottrigt såsom gåshuden på en nyplockad gås såsom skola beredas för en prima måltid a la Skånsk gåsamiddag.

Tag gärna och känn efter själva med fingret runt hjulhusen på edra egna bilar hur de äro. Smek lacken här och där så märker Ni det jag vet.

Varje asfaltsprick äro början till det såsom senare kunna bliva prima korrosion.

Det såsom sker till resten äro förklarat ypperligt i tråden om man läser den ifrån början.

Aftonen idag blevo en succe, en primitiv Volvo 264 medelst mycket krom och gummistötfångare blevo igår majonäsad. Idag äro den blank såsom en medalj.

Beträffande läskeblasken nämnd ovan haver jag gjort ett försök. En mindre mängd icke syrafast skruv samt spik såsom varit liggandes utomhus i mången säsong haver placerats i en plastbehållare medelst denna läskeblask och vips, de sër ut såsom nya efter 3 veckor... Detta dricker man..

Mvh
Asken

Underbar läsning, det må vara hur det vill angående Herr Lanz så känner jag starkt för karln och hans courage.

Skall påvisa för den yngre i familjen läskeblaskens förträfflighet på utvärtes användningsområden så kanske jag bidraga till en ny och upplyst generation som kan agera utifrån sin alldeles egen världsuppfattning samt införliva en önskan om en bättre värld? En stor börda måhända men under stress kan människan uträtta storverk också.

Nu har saltningen börjat på allvar i Dalom och det är med stor nyfikenhet jag tar ett extra varv runt bilen och bara väntar på att jag ska få tvätta den igen. Mina vänner säger att jag står på randen till galenskap, men vad vet dom om mitt universum idag?! =)

Visa användare
1.716
635 CSi
325i T -89
525i Executive -96
635 CSi -86
B7 Turbo Coupé -86
BMWCS#5430
AlpinaCS#033
Bäste panel! Tvivlare, testare samt dr Ask!

Då året 2008 drager sig mot sin ände och alltsombäst förbereder sig på uppgradering till det nya fräscha 2009 finner man som brukligt årstidens växlande i riktning; mörker och kyla samt vita tussar här och där på marken!

Vad bättre då än att uppgradera eminente bruks-e30 med för årstiden anpassade kängor? Sagt och gjort! Själva skodonen, dvs fälgarne uppgräfdes från lokal fordonsinriktad skomakares källare, där de tillbringat mången år i väntan på att åter få bära en BMW mot nya mål.

14" BBS krysseker anno 1987 med endast mindre kantskrap, bra pris och affären var biff!

Väl ingrodd smuts af företrädesvis tjärbaserad natur vanprydde dock de tyska små smyckena och behovet af åtgärd var facto.

Vad då bättre än att som nyfiken värnare om det livsutrymme vi alla delar ta sig an dr Asks råd och rön om bilars omvårdnad?

Sagt och gjort ännu en gång!. En flaska af Bengt Fritiofsons prima österlenska rapsolja inhandlades, olja värmdes, tappades upp i duschflaska - som tidigare innehållit TurtleWax avfettning HöHö! - påfördes och undertecknad kröp sedan till kojs.

Nedan följer en beskrivning av undertecknads erfarenheter vid nyttjandet av dr Asks metoder. Dock tvingas jag bruka ett rudimentärare språk vid återgifvandet af dessa, hoppas läsaren har översyn med detta. Vänligen /F

Vegetabilisk olja och lite mekanisk hjälp med tandborste eller fingrar fungerar riktigt bra!

Jag oljade fälgarna, lät dem vila ca 24h, åkte till Stadtöl och högtycksspolade dem -utan effekt... förutom att jag själv blev blöt! Naturavfettade dem så -helt i onödan- och spolade igen. Åkte hem utan särskild förändring och fettade in ännu en gång!

Gnuggade nu med tandborste och fädernesfabrikör BMWs prima fälgborste och effekt innefann sig raskt!

Fälgarna blev dock inte fullständigt rena men jag menar att de får ses som överkurs. Det var smutsiga fälgar som legat i en källare i åratal. Det är knappt att trotjänaren Autosol biter på de värsta fläckarna! Lägg där till alla veck och vrår som finns på en kryssekerfälg och ja, jag hoppas ni förstår...

Har inlett en behandling på de mer normalskötta sommarfälgarna och där flyger smutsen all världens väg.

Före och efterbilder kommer publiceras å bruksfordonets vrå å Autopower inom kort.

Återigen vänligen.

/F
Okej,fäller härmed utlåtandet om effekterna med ren rapsolja som avfettning.
Att bilen blev blank ock skinande ren råder inget tvivel om, så länge det är +grader ute i alla fall.
Men maken till skitsamlande bil efter denna behandling har jag aldrig skådat.
Ock att tvätta fanskapet var något jag inte ens önskade den ondaste av alla på klotet.
2 Liter prima avfettningsmedel av starkaste sort råder bot på det kladd som kvarsittande oljerester medför.
Visst blank ock fin sommartid,men faan så opraktiskt när det börjar råda vinterväglag ute !
Nöjd med att vågat prova ock en erfarenhet rikare bedömmer jag detta som ett skämt :)
Nej länge leve Riktig avfettning ock lacknafta ;)
my
85
myr81
330dA -01
håller med alex84 till den grad att bilen nu verkar suga åt sig smuts. Dock så går det fortfarande lätt att tvätta av den. Asfalten sätter sig inte så hårt, lite avfettning sedan är problemet borta.
Körde själv på fälgarna förra helgen och det fungerade utmärkt med rapsolja som asfaltslösare. Fälgarna fick så i 8 dagar dock, vissa om de fläckar som gick bort efter lite borstning har suttit där i flera år.
Får se i fortsättningen hur den fortsatta skötseln av fälgarna kommer att bli.
Erfarenheten ger visdom och i efterhand kan jag meddela att under vinterhalvåret är en inomhussejour att föredra, då det vid +2 svenska grader blir det en vanlig dödlig övermäktigt att få bort oljan som har en förmåga att koagulera och blir svår att göra med. I byns förnäma GDS-hall finns gott om det varma vattnet som gör arbetet såååå mycket lättare, för i slutänden hänger det, som så mycket annat här i livet, på grundarbetet.

to
726
tommysbmw
BMW 330e xDrive

Härligt grabbar att ni äntligen gav besked om vad Askens påhitt ger för resultat. Bara väntat att ngn skall kommentera detta. Det säger sig själv, en fet olja som läggs på bilen, tro fasen att det blir blankt. Sedan uppstår problem då temperaturen ute sjunker, kletigt, kladdigt och svårt att få bort, finns alltid lite olja kvar i skrymslen och vrår. Nog är det bra att man testar olika produkter, för miljön mm mm men det finns gränser.

Käre Asken inga kommentarer ( jo om du skriver läsbart ;) ) annars kvittar det.

Kör försiktigt, nyss läst om de tre förolyckade ungdomarna i Trångsviken, Jämtland

NoFear, kör med insidan.`oo00oo´
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.