AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
42.791

Påfettning istället för avfettning? Miljöischintresserade ombedes prova.

Sida 3 av 6
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Jag tänkte försöka snygga till en tysk vagn från Wolfsburg i helgen, svart med ohyggliga ljusa (oxid?) beläggningar främst på taket.
Först en natt med majonnäs följt av en natt med varm solrosolja får bli receptet.
Skall försöka ta lite före och efter bilder.

Intressant om det fungerar, sparar en del på miljön i längden!

750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Ach Herr weeeman so passat detta inlägg ypperlich!

Däremot skola Ni icke fara med semi-förtal på denna ypperliga automobilträffpunkt. Ni innehaver 3 prima BMW, då borde Ni veta att det går icke att snygga till en VW då dess grundkonstruktion äro en bottenplatta(Vervirrter Wagen?), 150 olika bilmodeller. Härmed skola Ni göra bot och bättring: en deciliter Carnegie porter i Eder innan påsmörjning utav majonäsen, sedan resten utav flaskan porter såsom motivator att tillaga prima räksmörgås samt ånjuta hur prima Edra egna automobiler svarar på densamme behandling. Det finnes nämligen en skillnad haver jag upptäckt...

Asken
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Istället för majonnäs så borde man kanske kunna blanda rapsolja med en lagom dos ättika och lite citron och uppnå samma effekt? Majonnäs innehåller ju en del ytterligare ingredienser som kanske inte är helt önskvärda på en bil. Typ salt och socker.
Med en sån blandning kanske man dessutom slipper bli antastad av män i vita rockar när man står och smetar in bilen med majonnäs.

///Jesper
"Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad."
Efter 6 dagars inoljad bil så blev bilen avtvättad igår.
Resultatet är strålande minst sagt ock i dagens skitväder såg bilen extremt fräsch ren ock glänsande ut :)
Tror inte ens att ett vaxande objekt skulle matcha en rapsoljebehandlad bil ?
Helt otroligt resultat så här långt på båda mina objekt.
Återstår att se hur hållbar effekten är ?
Uppföljning kommer ....under vintern ;)
Undras om smör funkar, eller ännu hellre Lätt & lagom Omega tre, med fiskolja.
Här skall testas!

FP
När yngsta sonens moder varvat ner och haft en god natts sömn efter hemkomsten från utlandet talade vi per telefon då hon upptäckt att det numera stod en tokblank grön Audi på parkeringen med riktigt svarta lister ty hon hade lämnat en diskmedelsgrå automobil på parkeringen för en vecka sedan. Jag tog naturligtvis åt mig äran utan att avslöja hur jag gått tillväga då det sannolikt skulle vägas in i vårdnadsdebatten...
Direktcitat från telefonen; Vad f*n har du gjort, den var så j***a blank...

Är mamma nöjd är jag nöjd.

The way we see the problem is the problem.
to
268
tooon
325ix -07
Intressant tråd,
Gillar framförallt huvudsyftet, att spara pengar på vax/lackskydd - och lägga dessa på bensin. För det är ju miljövänligt...
Hur tänkte ni nu?

Jag kommer inte påstå att det inte fungerar, jag har inte provat och kan inte uttala mig om varken glans eller livsläng.
Men, känns det inte bakåtsträvande att gå tillbaka 40 år i tiden, eller menar ni att produktutvecklingen av lackskydd/vax inte lett någonstans?
Fanns det inte en anledning till att folk slutade fritera sina bilar?
Renodlade oljor gör garanterat bilen blank men jag ställer mig väldigt skeptisk till hållbarheten, just renodlade polishar/glazes används flitigt av bilhandlare för att bilen ska se temporärt snygg och blank ut i hallen.
Och dessa är ju oljor, dock framtagna för att användas på lackerade ytor...
(innehåller även fillers som temporärt döljer repor)

Gammeldags svenska och rapsolja, är det inte dags för autopower att införa en brevduve-funktion? Det här med internet och forum känns väl lite nymodigt.?
Ja det var bättre förr helt enkelt ;)

Mvh
/ Peter
Ju förr dess bättre...)
Hoppas alla inblandade är helt med på att det hela är en skämtsam underhållning men icke desto mindre upptagande av dyrbar serverplats och bandbredd.
Förslag: Vi går vidare med moderna medel.

FP
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Bäste trådpostare!

Ett varmt tack för edert deltagande. Ni såsom haver läst en del noterar att detta äro en tråd med förkärlek till naturen(få raffineringsprocesser i olja såsom äro fleromättad, sparar energi det med).

Haver utvecklingen gått framåt? Mången Prof, prof dr dr dr och så vidare haver skapat hvetenskap ack så sant. Däremot hur haver girigheten nyttjats alltsedan Internet skapades 1958 tro?

Automobiler i Svea rike ser ut såsom de gör för att mången herrar äro omedvetna samt haver fullt upp med att lyssna på det kvinnliga väsendet( i dubbel bemärkelse) så denna tråd äro en enkel väg att benyttja enkel intelligens.

Varför borra hål på planeten och borra/ pumpa upp råolja samt raffinera denna mer än nödvändigt. Resurserna äro trots allt begränsade?

Jag föredrar att nyttja det såsom växer uppåt. Det tar endast något år att frambringa samt giver prima lantbrukare mången omsättning.

Mvh
Asken
PS Folke: Lätt och lagom föll tidigt, det var för flyktigt och dunstade såsom ånga DS
tooon: Att pröva gamla metoder är dock inte bakåtsträvan,snarare raka motsatsen.
Det nya är faktiskt att göra miljövänligt avfettningemedel av just Rapsoljan.
På gotland finns förnärvarande en hel industri avsedd för detta ändamål.
För att försvara denna tråd samt trådskapare så kan man faktiskt pröva saker innan man antar att det är ett skämt.
Själv provar jag ock hittills är jag positiv till det resultat det ger.
Givetvis kanske hållbarheten är sämre än de hitec produkter som finns för bilvård mm.
Men betänk det Herr Ask säger om miljö ock tillgångar,för allt räcker inte om vi fortsätter utan att se möjligheter i nygamla produkter.
Om allt gammalt våre bakåtsträvande så skulle ex Turbomotorn varit avskaffad för länge sedan eller....

The turbocharger was developed by Dr. Alfred J. Buchi between 1909 and 1911 and the first real use of it was on aircraft in World War 1.

Nog om detta.....prova först kommentera gärna sedan ;)
Med fördel kan olja i glasflaska införskaffas så slipper även oljan till plasten tas ur det jordiska.

Har själv tänkt angående girigheten på och uppfinningsrikedomen av produkter som aldrig varit avsedda för annat än att mjölka herr och fru konsument på surt förvärvade slantar, en sådan är den berömda glanssvampen för instrumentbrädan som gör bilen okörbar när det kladdas på rattar och pedaler av okunnig och okänslig brukare.

Jag rekomenderar verkligen att prova om än endast en bagagelucka eller fälg så kommer ni att se det geniala i dessa av naturen pålitliga produkter.
Det gör mig storligen förskräckt att ni tvivlare är så kvicka på returen utan att prova för att veta. =)

Beträffande lantbruk så instämmer jag även här då efterfrågan på diverse spannmål avtagit för att köpas in utomlands där lantbruket erhåller stora summor från bidragssystemet som styrs av europeiska unionen, förvisso erhåller även den svenske bonden slantar med inte i lika stor utsträckning. Min moder erhåller kronor 12.000 för sitt lantbruk endast för innehav och inga förpliktelser på odling, arbetsfria slantar ack så sköna. Tack EU, men nog borde även agrarer bära sin kostnad? Det mesta går till tobaks och vinodligar söderut. Kan jag bidra med att återupprätta bondens ansseende i samhället så gör jag min medborgerliga plikt och handlar naturellt.

to
268
tooon
325ix -07
Alex84,
Jag håller inte med dig alls. Att ifrågasätta tips och ideer som härstammar ifrån ett internetforum är bara rent sunt förnuft.
Att lita blint på det som skrivs och testa hej vilt kan få väldigt trista konsekvenser - det är inte allt för sällan som det skrivs först, och tänks sen...

Allt som skrivs på internet är inte sant vet du, ett litet värdefullt tips ;)

Skulle jag skriva att man lätt kan öka effekten på sitt fordon genom att pilla in ett 20-tal köttbullar i avgasröret, skulle du testa det då? Eller skulle du ifrågasätta?
Jag hoppas på det sistnämnda, annars blir jag riktigt mörkrädd...

Sen säger jag inte att allt gammalt är bakåtsträvande, uppenbarligen håller turbotekniken än idag - även om den säkerligen utvecklats sen 1909.
Och visst säljs det en hel del turbomotorer än idag?
Min fråga var snarare varför man slutade använda rapsolja?

Det är utmärkt att ni tänker på miljön och predikar innerligt för användandet av miljövänliga avfettningsmedel - men är det inte lite dubbelmoral att sedan åka till macken för att tanka upp sin bensindrivna BMW för de slantar man sparar?
Eller ni kanske åker Toyota Prius allihop?
Uppvärmd solros fungerar utmärkt till den lilla och nu konverterade blomsprutan, nackdelen för egen del med besprutning kontra påföring medelst svamp bestod av ett infernaliskt extraarbete på rutor i respektive färdriktning då filmen verkar vara ordentligt svårlöst, går på kvällningen över med ny hink och trasa medelst varmvatten och Yes som införskaffats speciellt och högtidligt för ändamålet.

Med tanke på min och mitt fordons ålder har jag inget att tillägga ur miljösynpunkt, ja förutom att (frk?)Wetterstrand säkert har en annan uppfattning än mig om tidigare fordons rostskyddbehandling där förekomsten av uttjänta petroleumprodukter inte helt kan förnekas. Försvaret yrkar här på okunnighet och till viss del miljövänligt tänk då produkterna faktiskt återanvänts...

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Det synnerligen fina äro att alla såsom tillfört positiva postningen i denna tråden verkar intresserade utav att spara pengar samt miljö.

Det är ganska enkelt såsom medveten medborgare, uppmuntran bygger upp och kritik det river ned.

Ingen haver väl gjort något fel tidigare, mig veterligt försöker väl alla i detta Konungarike göra sitt bästa alltsedan de senaste 150 åren, det äro ju så länge vi hava haft fred.

bäste herr tooon: Ni såsom bedriva eder proffession inom den automatiska databehandlingens infrastruktur, Ni vet väl att en fulltankad bil var vecka med förd körjournal ger en synnerligen god bild över automobilens totala driftskostnad samt äro ett ypperligt värdedokument den dagen bilen skola säljas. Att någon som färdas i en batteridumhet på 4 hjul och postar i detta eminenta forum finner jag lika troligt såsom att det finnes UFOn, dvs det existerar icke.

Turbo äro för bilar som icke haver tillräcklig cylindervolym för att framföras..

Mvh
Asken

Hur undviker man få olja på rutorna?

///Micke
Min cabrio Länk
to
726
tommysbmw
BMW 330e xDrive

Käre Asken, du startade en tråd med ett ämne som med viss tvekan är intressant. Många föll in i tråden och en del synpunkter togs upp. Dock tycker jag att det blir lite väl överdrivet i ditt skrivande, det blir löjligt svårläst för vissa som inte behärskar ditt skrivspråk, kansli eller gamelsvenska som jag kallar det, vet inte vad det tillhör det du skriver.
Fick i min ungdom utbildning i det skrivspråketet(jurist) och vi fick vi då lära oss att blanda inte kanslisvenska och vardagssvenska, det ser löjligt ut och kommer att skrattas åt då personer som kan det läser det.
Inget illa menat, många av oss tycker nog det räcker nu.
Kram på dig Asken.

Ps har väl tänt på krutburken nu,,,, ;) Ds

NoFear, kör med insidan.`oo00oo´
tooon: Allt som skrivs på internet är inte sant, gäller detta inte dej oxå ?
Eftersom Raps brukats förr ock även nu inom rengöringsbranchen så var det detta som fick mej att prova,inte bara "kasta sej in" över vad som helst som du menar att jag gjorde.
Att inte prova är att inte veta.
Om således din teori om att stora konsekvenser kan uppstå om man kastar sej in handlöst i något som detta säger jag bara detta..
1. Om rapsoljan löser min billack så leder detta till andra konsekvenser än bara en lacklös bil eller hur, jag menar hur förklarar man en livsmedelsprodukt som om den hamnar på något färgat löser detta ?
Om så ändock vore så gagnar det oss konsumenter att slippa en livsfarlig produkt :)
2.Raps är som jag tidigare skrivit en produkt som mer ock mer flitigt brukas i andra rengöringsprodukter. Likheter med såpan som rengörning med sin naturbas är vida omskriven även där såpan har mer än en rengörande funktion dvs som impregnator i golvvirke mm.
3. Att inte våga pröva nya/gamla saker leder till att utvecklingen stannar.
Om inte biltillverkare skulle våga pröva nya/gamla saker skulle vi fortfarande rulla runt i PV-WV bubblan-SAAB96 etc.
Visst nostalgiskt men föga utvecklande trots att dessa bilar på sin tid var revolutionerande, men inte 40 år senare.
Varför inte pröva på detta istället för att klassa de som vågar för tokstollar?
Ge det en chans vet ja ock se hur rena era pärlor blir efteråt :))

Micke Olsson: Jag testade att spraya fönsterputs rikligt efter tvätten på de rutor som kladdats ner. Därefter så gned jag in detta på rutan med handen bara varefter jag sprayat. Sen spolade jag bara av detta ock det funkade bra för mej :)
På torsdag kommer nästa "offer" och då ska jag prova fösterputs/yes före oljan samt efter...kan gå det med. Bilen ifråga är en röd volvo utav årsmodell 1987 som införskaffats av sonen för vinterkörning, med tveksam historia och underhåll, förväntningarna är stora minsann.

to
268
tooon
325ix -07
Alex84,
Det gäller i allra högsta grad mig också. Jag har aldrig utnämt mig själv som ett undantag.
Jag pratade generellt om hur man ska hantera information som flödar på diverse forum och tror inte heller att rapsolja skulle skada din lack nämnvärt.
Men fortfarande svarar ingen på min fråga, utan pratar runt den hela tiden. Det måste väl funnits en anledning till att man slutade använda rapsolja?
Det är inte samma sak som att påstå att det inte fungerar, eller hur?
Jag har heller aldrig påstått att ni är tokstollar :)

Jag har någorlunda koll på hur jag håller min bil ren och fräsch, jag lovar. ;)

Asken,
Jag vet inte om du är ironisk när du skriver eller inte, men du skriver som taget direkt ur bibeln och svävar runt allt jag ifrågasätter.
Vad har mina frågeställningar med körjournaler och värdering av bilen efter dessa att göra?
Jag framför inte kritik, men på samma sätt som att våga prova måste man våga ifrågasätta.
Jag håller för övrigt med tommysbmw. Jag anser att man bör anpassa språket och skriften efter målgruppen av läsare som ska nyttja det man skriver. På så sätt når man fler folk och istället för att fokusera på _hur_ du skriver kommer många fokusera på innehållet - _budskapet_. :)

Mvh
/ Peter N
Jag tror att det konstiga och omständliga språket gör att många inte tar informationen på allvar. Har man något viktigt att framföra ska man göra det så enkelt och informativt som möjligt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.