|
Sida 2 av 6
|
|
|---|---|
| Skämtar ni alla eller???! Låter ju för otroligt, borde kanske först prova på firmabilen (Citrång Jumpy).......... | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Alla vet ju att olja/fett löser smuts hur många ggr har man inte hällt ren motorolja på händerna för att bli av med svart ingrodd oljesmuts när man meckat, att ta bort kåda från händerna eller annat gör man men matfett eller annat fett tex. Man att hälla det på bilen njä det får nån annan hållas med. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Blir det inte kladdigt på garageuppfarten efter all olja som man sprutar på bilen? | |
|
Bäste trådläsare/ postare! Alex84: Mycket driftig ide. Ni äro liksom andra som provat intelligent! Jag haver tänkt tanken själv, däremot aldrig genomfört denna helhet: Firma Shell har de godaste kokta weinerkorvarna med den högsta andelen kött i sig.(går att köpa lösa i kassan) Manufaktur, Firma Lithells. Lite kranvatten alternativt exklusivt raketvatten(smakar bra) i en termos, några lagerblad samt korvar och placerade på värmning under motorhuven på lämplig plats fri från åtkomst av rörliga delar löser detta för långväga förare:)) hasso: När unge herr Hans-Olof var oskuldsfull och timid nyttjades olja på automobillackeringar som var av cellulosabas. Matt blevo blankt.. Jörgen L: Får jag ödmjukt be Herren att läsa postningen igen? Infon finnes... rochley: Humor äro en mycket viktig ingrediens i livet. Ni min bäste rochley äro utmanad, prova om Ni vågar... Imorgon kommer adekvata bilder publiceras ifrån en utav försöksautomobilerna som enbart nyttjats olja och ej driftiga kulinariska bonusar. Att våga prova detta äro de modiga och unika förunnat. Alla kunna bliva detta när de själva vill, det är det fina med den öppna postningen. Ju skabbigare bil, desto ljuvligare resultat samt alla grannars förvåning:)) Det positiva jag hava noterat äro att oxider(som är olika lager smuts, fastbränt i lackeringens porer) sakta löses upp och låter sig tvättas bort... Dock framkommer samtliga tidigare många gånger osynliga repor. Det skola ett proffs omhänderta om man hava studerat forumet väl äro min ståndpunkt. Mvh Asken Direktverkande demokrati tack. Kossa äter gräs, Asken äter vällagad kossa. |
|
|
Beträffande verkan: Medelst svagt uppvärmd olja(nyttja valfri kvalitet för att se själv vilket resultat du erhåller) blir värmeaspekten positiv. vid minusgrader kontinuerliga rekommenderar jag inomhus uppställning något dygn om möjligt. Ju kallare desto långsammare löses skiten upp? Mvh Asken |
|
|
Under eftermiddagen haver en prima miljvänlig oxidlösare testats som löser upp oxider i oxiderade lacker på ett par timmar utan något nämnvärt mekaniskt arbete. En vetenskaplig djuputvärdering äro pågående med tillhörande labtest. Bilder på lyckade försök ifrån tester kommer. Mvh Asken |
|
|
Äro nu eder testpilot... *fastnade lite i tugget* Igår på BMW´s provkörningskväll fick man sig se något som man aldrig trodde var logiskt... Stod ute på parkering och hoppades få sätta sig bakom ratten i nya M3:an när man får syn på Asken som smetar in Andreas Adolfsson´s busbil med en läskig sörja, visade sig vara något som passar bäst ihop med bröd, räkor och ett salladsblad... Eftersom Andreas tidigare har ytterst petiga rekond-kunskaper så kunde inte jag vara sämre så Asken fick fria händer med min gamla E36:a, sak som gjort å bilen blev insmetad och fick sedan stå så i garaget under natten (ca: 9 timmar). En spännande doft mötte mig när jag öppna porten i morse å jag tog en extra funderare vad jag hade gett mig in på... Hoppade in och körde raka vägen till Statoil´s tvätt (ja vet, men hann inte ta fram högtrycken) som jag dessutom fick gratis pga. morgontrött personal. Klev ur bilen efteråt och kunde knappt tro min ögon, bilen såg nyvaxad ut!!! Lacken var len som aldrig förr å vilket djup...... Återstår att se hur länge det håller men just nu känns det helrätt :) Den kommer garanterat få denna behandlig i framtiden om det visar sig hålla, nån som är intresserad av 3-4 flaskor SuperTvätt som nu blev över... :) Återkommer med hur det artar sig. /Stefan Gardbrant 00633 |
|
|
låt oss nu anta att jag har tillämpat denna metod ett tag. När jag nu vill ge min bil en riktig vaxning. Fungerar det med denna feta yta som blir av oljan som är pålagd? Är det avfettning som gäller innan vaxning?? |
|
|
Ärade AP-proffsbesökare! Samtliga generösa personligheter som läst, postat i denna tråd samt även telefaxat mig så kunna icka allt detta utvecklingsarbete ske så kvickt som det göres. Återkopplingen gör att jag tager samtliga nya variabler och information samt stoppar in det i min gigantiska databas av naturämnen samt dess kemiomfattningsspann. Det glädjer mig att även en god grundide går att utveckla så att doften bliva fri. Nostalgi äro gott för doftminnena däremot så skola bilvård vara doftneutral i största möjliga mån. Förvisso så äro doften utav prima gatukök något som ligger en varmt om hjärtat alltsedan tiden kring kärnkraftsomröstningen och en kokt med bröd och en pucko.(förklara denna svenska sedvänja för en herr med etnicitet storbrittanien...) Till min hjälp de senaste 2 dygnen haver jag fått förmånen att erhålla förtroendet ifrån ett mindre åkeri inom ett större bolag inom taxinäringen. De kräsna förarna haver införskaffat olivolja, rapsolja samt solrosolja för att testa på olika delar utav deras lilla flotta,(höhö) Till chefen för firman ordnades 3 flaskor prima Porter för att denne skulle ta ledigt en afton:) Resultatet kan dels proffspostarna i tråden ta till sig utav det såsom icke äro hundra procent perfekt går ju nämligen att läsa i tidigare postningar. Solrosoljan haver den fördelen att den äro komplett doftfri. Denna rekommenderas att appliceras i höjd med hjulhusen runtom bilen. Ovanför detta rekommenderas äkta majonäs som påföres medelst svamp. Äkta majonäs(78%) innehåller dels ättika som gör att oxiderna samt smutsen i lacken löses upp. Det beräknas enligt mitt program till 2h verkningstid i temp 5-10 grader celcius då det äro applicerat per halvårsperiod bilen icke haver varit lackbehandlad på. Inom 24h äro knappt hälften utav smutsen samt oxider på en billackering färdiga att tvättas bort även om temperaturen faller nedåt nollstrecket.. Labtester visar att olivoljan göre sig bäst att applicera på gummilister mm. Vid -12 grader celcius äro det bortkastat att majonäsbehandla bilen för då kristalliserar sig äggviteämnena. Nackdelarna utav majonäsbruk hitintills noterat: Lokala byrackor blir helt tossiga och börjar försöka slicka på bilen. Katter stryker kring garagen. Räksmugglare börjar ringa sent om nätterna. Viljan att bestryka korroderad metall medelst hemlagad senap uppstår.... Såsom lite framåt i min personlighet samt med önskan om att dela med mig utav enkla goda ting som äro komna haver givetvis Hr Jeremy Clarksson/BBC erhållit ett prima kort som äro försänt per luftpost. Där uppmuntrade jag Herrarna att benyttja en Rover 75 som väl äro en BMW-plattform det med. Herr Stga: Synnerligen trefvligt att få läsa om att Ni äro välsignad med en mycket fördelaktig kostnadsbild på automattvättar... Fett bra:) Herr myr81: Haver Ni nyttjat denna metod utan att dela med Er utav nackdelarna? När bilen äro i toppskick finnes väl bara ett alternativ? Proffs går till proffs såklart. En bil såsom enbart behöva en repborttagning kunna bliva gynnsamt prissatt kanhända? Mvh Asken |
|
|
Hos Doktor Per står numera 3 prima bilar försedda med majonäs enligt ovan. En röd E30 318iS går icke att missa... Smutsen verkar så smått rinna av när det regnar och på måndag skola jag prova att enbart spola bilen med en slang med varmvatten efter majonäsandet..... Asken |
|
|
Herr myr81: En uppdatering haver skett i vad såsom kan nyttjas som Ni säkerligen märker. Om Ni tillverkar ett simulterat rullande småfranska utav eder prima 330dA bliva det finfint. Det vill säga. Smeta på och kör, glöm inte och tvätta inom 1 dygn. Det glädjer mig att Ni gillar tankeövningen i tråden. Utfallet bliva en prima bil i den närmaste nybilsglans medans Ni sover. Mvh Asken |
|
| Ärade mister äro-asken. Kör du med ditt gammeldagsspråk o majonäs men verbformen äro är väl ändå endast korrekt när det är fråga om pluralis! Typ han är vi äro. | |
|
Tänkte bara börja med att tacka Herr Asken. Denna tråd har för min del ändrat val av material för att tvätta och underhålla min bil. För några timmar sedan blev min behandling klar, och jag är klart imponerad av din behandling. Bilen fick stå i olja i ca 8 timmar, vilket kanske skulle ökas lite för att få lite bättre funktion. Dock så tycker jag att resultatet av denna behandling blev mycket bra. Lite gnuggande krävdes i alla fall, dock var det bättre än den avfettning som jag förut använde. Ett stort plus är glansen efteråt. Använde förut endast olivolja på plastdetaljerna, men detta är klart bättre. Nu en liten minneslista för att inte göra samma misstag som jag: - Olje åtgång ca 1 liter för Touring modellen - Värmning av olja, lättare att spruta på bilen - Den första blomsprutan inhandlades på maxi, tyvärr så gick denna inte att använda pga att själva slangen som suger upp oljan var av väldigt tunn plast som smälte av den varma oljan. Fick skaffa en annan typ som var av hårdplast istället. - Vid hårt smuttsade ytor så ska nog "(av)-fettningen" sitta på 1 dygn längre än vad jag gjorde. - Ang fälgar så måste dessa ligga länge i oljan, fick själv inget bra resultat efter bara 8 timmar. - Bromsa till bilen ordentligt ett par gånger eftersom det kommer att komma olja på skivorna. Den bränns bort, det tar dock ett par riktiga bromsningar. Summa summarum. En fin behandling som som garanterat kommer att fortsätta med, kommer till och med att försöka sälja denna behandling till ett par kompisar. Kommer även att prova en motortvätt, detta kan dock ta ett litet tag. Använder nämligen bilen nästan dagligen, måste hitta en lucka i tidschemat bara. |
|
|
Tänker helt klart prova i motorrummet + kaross, tack Herr Ask för en verkligt intressant tråd! Mvh /Robban |
|
|
För mej räcker vetskapen om att Rapsoljan gör jobbet :) Bilen motstår smuts mm som aldrig förr. Den färg som min bil har stauhlgrau tycker jag samlar skit bokstavligt talat. Den är fin men har nackdelen av att alltid se smutsig ut även en stund efter tvätten. Damm mm syns lång väg i regel, men nu när inget verkar fastna på samma sätt så ser bilen ren ut :)) Bil nr:2 står under behandling sedan i fredags em. Skall tvätta av den under onsdagen då den fått dra lite xtra. Plast,gummi ytor upplever jag som väldigt mycket renare ock blankare efter denna behandling. Lacken är lika blank som vid en vaxning,men som jag ser det bättre på att motstå smuts,damm mm. Kan bara rekommendera detta till alla som tvekar. Gör det ock din bil blir betydligt finare. |
|
|
Man kanske skulle prova det på Corollan. Vit japanare som är tillverkad -89, stoppar det rostutveklingen oxå tros? ///Micke Min cabrio Länk |
|
|
Nu haver dussinet prima automobiler blivit behandlade medelst äkta majonäs. Utfallet äro en ynnest att skåda. Det mest sagolika äro den röda 318iS E30 såsom stod färdig att skrotas hos Doktor Per. Två En tvätt sedan äro majoriteten utav 10 års otvättadande samt oxiderade lackering i nyskick. Några korta resultat utav labtesterna. Olivolja samt Rapsolja verkar hava en ytterst liten men ändock korrosiv långtidseffekt. Jag hava sänkt ned tre stycken lackerade bitar begagnad bilplåt ifrån en prima BMW i 3 bunkar. Varje bunke haver 50% kranvatten, 50% regnvatten som blandning, Solrosoljan äro den som äro näst intill doftfri samt även äro fri ifrån korrosion så här långt 4 månader efter start. Tempteratur 5 grader i klimatkammaren(kylskåpet som ock kyla raketvattnet samt prima toxifierade drycker att putsa kristallkronorna medelst). Jag tackar alla som postar i tråden för utan all samlad kvalitetsfiltrering bliva det ju icke perfekt. AP-nyttjare äro ypperligare, samt ypperligast såsom PRO-meldemmar:) Mvh Asken |
|
|
Min gissning äro att redan påbörjad korrosion såsom icke varit synlig för blotta ögat göres synlig medelst oliv/rapsoljan. Det jag kommer göra äro att applicera solrosolja ovanpå de redan behandlade ytorna då kommer den redan applicerade oljan att spädas ut och vartefter bilen tvättas veckovis så försvinner ju delar av den feta hinnan som vanligtvis. Äldre oxiderade fälgar bliva likväl såsom nya efter en natt medelst äkta majonäs applicerade medelst diskborste. Fett djup glans:) Märk att denna tråd icke äro ett sätt att komma ifrån grundproblematiken, repor i lacken. Däremot finnes det med detta vis en ren yta för ett proffs att direktbearbeta den dag bilägaren finner detta lämpligt. Proffs går till proffs och Asken får hjälp utav AP-proffs:) Mvh Asken |
|
|
Anm: Angående veckovis tvätt så syftar jag på de numera 38 bilar såsom agerar rullande testbänk. Mvh Asken |
|
|
Ärade Herr Ingemar! Såsom Ni äro semi-rospigg så äro jag glad för edert bidrag. I denna tråden äro vi alla en, samtidigt äro var och en unik med sin kunskap delgiven. Det unika äro ju en persons liv och bakgrund som formar helheten utav det vi alla försöker göra. Nå en hållbarare naturvänligare vardag så att ock de små kunna erhålla förmånen att njuta utav både natur och BMW. Samt hur mycket SEK sparar man icke? Jag haver beräknat att jag spara i det långa loppet minst 2 fulla tankar prima bensin per år på denna metod. Mvh Asken |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.