AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
42.792

Påfettning istället för avfettning? Miljöischintresserade ombedes prova.

Sida 1 av 6
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Bäste AP-forum besökare!

Jag själv haver tröttnat på diverse rengöringskemikalier såsom dränerar plånboken på tillgångar när man istället kunna köpa högoktanigt bränsle för pengarna.

Därför haver jag under en kort period gjort ett test såsom jag ber eder nu betänka att genomföra om Ni så önskar och själva vill. Min gode vän ifrån de södra landsdelarna önskade att jag promoterade prima skånsk rapsolja i detta fallet. Därav göres detta.

Ni haver säkerligen en automobil( förkortat "bil" såsom den danska tidskriften gjorde i början utav förra århundradet).

Kring dennas skärmkanter samt kring bakstam fastnar med jämna mellanrum asfaltsfläckar samt annan sur materia. Denna äter sig sakta men säkert igenom den prima lackeringen samt påbörjar korrosion, ack så kostsamt att åtgärda när det äro mycket korrosion!

Nu haver jag funnit ut att medelst ett enkelt trick ifrån 1950-talet. Nämligen att fett löser fetttämligen välkänt) och att skånsk rapsolja år 2008 även löser asfaltsfläckar samt ytoxider på en billack synnerligen förnämligt.

Verkningstiden uppskattas efter enkla tester till 72 timmar innan bilen bör rengöras på normalt vis.

Själv så gjorde jag det enkelt för mig härommånaden. Sprayade prima skånsk rapsolja på de lackerade delarna utav bilen såsom var knottriga då jag känt efter med en fingertopp på måfå runt bilen. Därefter väntade jag 72 timmar samt automattvättade.

Fedt goft såsom de säger på andra sidan sundet.

Automatttvättar i sig är inget farligt, det är när automattvättens borstar möter en lackering såsom icke haver en fet eller glatt yta på sig såsom repor uppstår....

Notera att det som sker förutom att lackeringens yta bliver len såsom en babyrumpa äro.

Enbart det översta skiktet i lackeringen öppnar sig porerna som i normala fall sluter sig och däri lämnar ett oxidskikt. Alltså bilen blir blank samt får ett fint djup i lackeringen för en period. För att den skola blänka på djupet krävs en fackmannamässig behandling samt en lackkonserivering, förslagsvis sök på forumet efter bästa möjliga erfarenheter där.

Välkomna att prova och lämna åsikter om hur eder bil ser ut om ett tag.

Den enda nackdelen jag upptäckt utav detta är att en svag doft utav raps kan förekomma i en tiodagarsperiod eller så.

Mvh
Asken
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Ett litet sidospår för att avverka påbörjad korrosion i så kallade stenskott.

Du behöver, ett plåster, lite rapsolja samt ett par droppar citron. Efter god rengöring utav bilen applicera ett plåster innehållande rapsolja samt citron så att ytan med korrosion täcks utav plåstret. Låt medlet verka i 72 timmar samt tryck lite lätt på stället var 24:e timme.

Citronsyra löser korrosion samt oljan binder det. Vips så äro merparten utav korrosionen borta och naturliga ämnen haver gjort arbetet. Om korrosion kvarstår, bara att repetera förfarandet samt trycka var 12:e timme på korrosionsstället.

Därefter lämpligen konservera lackeringen hos en fackman samt låt denna laga stenskotten då det äro vardagsmat för ett proffs.

Mvh
Asken
to
726
tommysbmw
BMW 330e xDrive

Vad jag kan förstå så har du en kärleksfull inställning till skånsk rapsolja, inget fel i detta. De värdering jag lägger in i denna tråd är tiden,,,, 72 timmar. pluss tvätt. När jag tvättar pärlan tar det ca 2-3 timmar, då är den skinande blank och klar att användas,,,,, omgående. Skulle min käresta stå ut med att ha pärlan fet och klenig i 72 timmar innan den kunde användas, nej absolut inte.
Trotts allt är din tanke god, ur miljösynpunkt, men att hålla på o tvätta i tre(3) dygn!!!! nej där går gränsen.

NoFear, kör med insidan.`oo00oo´
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Håller med Tommy där...det funkar inte i praktiken för mig men Asken har ju fler vagnar i sitt garage.

___
//Ulf
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Hej och tack för Era värdefulla tillskott till tråden!

För att inte missförstå något så haver jag en kärleksfull inställning till minskade kostnader relaterade till bilvårdskemikalier, perioden emellan besöken för återbehandlingen utav lackskyddet.

En liter koncentrerad avfettning kostar minimum 25 kronor per liter.

En halv liter fälgrengöring minimum 50 kronor per liter.

En liter olja som äro både dryg samt långtidsverkande i hänseende minskat mängd smuts efter första tvättarna, 15-40 kronor.

Det fungerar även bra att låta det verka i 5 minuter alternativt slå en kapsyl i en hink varmt vatten då man tvättar.

Tillika på fälgar med inbränd smuts på insidan utav fälgen. Lite olja på fälgen, vänta och därefter lite olja på en diskborste, vips rent och klart att skölja utav.

Bonusen haver jag noterat efteråt.

Klassikern runt hjullåsbultarna att det blir lite ingrodd smuts med åren på begagnade fälgar, vips borta och blankt såsom en ny fälg.

Tillika fäster inte smutsen på samma vis.

Märk att underlaget bör vara grus, gräs eller GDShall pga det kan ge stensättning mm färgskiftningar. Nu är detta inget problem där jag bor för tvätt på egen uppfart äro icke tillåten i denna kommunen.

Själv så kör jag alltid bilen torr efter tvätt och vattnet rinner av ungefär såsom på huden på de modeller Hr Olsson fotograferat, även de insmorda i olja visade det sig.....

Jag valde att göra det enkelt. Spraya på, låta verka och tvätta av eftersom.

När oljan väl varit applicerad samt avlägsnad medelst svamp alternativt automattvätt är det enbart högtryck som gäller. Mindre tid på efterföljande biltvättar, mer pengar över till bensin.

Naturen löser ju det mesta så varför bekymra sig?

Däremot kan jag förstå att Ni haver gjort på samma vis i många år och kanhända inte är vana vid tanken på ett annorlunda tillvägagångssätt eller så.

En bekant såg vad jag gjorde och sade att på 50-talet gjorde de precis likadant fastän med motorolja. En annan miljösyn då kanhända:)

Mvh
Asken
Asken,

Jag tycker alltid att dina inlägg är läsvärda men jag skulle definitivt uppskatta om du (som tidigare) skulle välja att uttrycka dig i ”normalt, nutidsenligt språk”.
to
726
tommysbmw
BMW 330e xDrive

Ja "Fredriks" ngt har hänt i denna månad med Asken, märker också lite nyansskillnad i hans språk. Något har hänt. Stroke eller....... ;)

NoFear, kör med insidan.`oo00oo´
Äh, komigen! Det ger lite extra krydda åt läsningen!

72 timmar, med bilen insmetad i något som bäst lämpar sig för matlagning, är inte vad jag ser framför mig när jag tänker vika några timmar åt biltvättning.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
En variant på Askens tips, som förr användes på t ex sportbilars ekerfälgar och andra kromade ytor, är att efter man rengjort ytan grundligt - avsluta med att spraya på fotogen.

Fotogenet bildar en osynlig "fet" hinna som är lätt att tvätta bort nästa gång man tvättar fordonet. Med fotogenet försvinner då all smuts som ansamlats ovanpå den feta hinnan....

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Det som förskräcker mig mest är att jag levt i många år och tillika ägt många fordon som jag behandlat med stor och fullständig okunnighet. På senare tid har det varit fordon av skiftande brukskick men varianten fett/fett har jag levt med de senaste fem åren med mycken belåtenhet.

72-timmars behandligen kan med fördel ske mellan arbetsveckorna, så får även fordonet en välbehövlig vila, om man endast har denna att färdas i kan man (du/vi) ta några raska promenader innan det värsta höstmörkret slår klorna i verkligheten.

Tonåringarna kan mycket väl sköta sina träningar på egen hand, ett enkelt sätt att växa in i framtiden som ansvarsfull medborgare, vad fruar anbelangar är vardag som helgdag en ändlös förhandling om vad som är bäst för vem och vem som möjligen kan gynnas av vad, etc. etc. I en förhandling med fru kan parametern "tankning" nyttjas med fördel då det är emot fruars natur att tanka och vips så står bilen still.

Last night i stayed up late playing poker with Tarot cards. I got a full house and four people died.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Bäste Kaptenlöjtnant!

Kort hemkommen efter ett besök på den ljuvliga landsbygden kan jag bara be att få påpeka att ingen haver gjort något fel. Stress tömmer själen och vetenskapen äro icke alltid baserad på kärlek väl? Omedvetenhet äro icke något nytt. Det krävs bara en liten mindre kris för att folk skola våga titta i backspegeln:)

Bilar skola nyttjas, annars förfaller de. Det äro det kostnadseffektiva, förebyggande underhållet som gått förlorat de senaste decennierna.

Beträffande herrns 3:e stycke ber jag att få påpeka nyttjandet utav de mentala hörselpropparna för att himmelriket på jorden även skola nå eder.

Såsom modifiering kan meddelas att om varm olja(+37-50 grader celcius) påföres kaross samt fälgar så äro verkningstiden mindre än 10 minuter.

Bildbevis kommer närmsta veckan på bil tvättad 2 gånger...
Mvh
Asken
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Som av en händelse så står numera en styck grå E90 sedan på värderingen/ Solna för utvärdering(hoho) utav olivolja samt automattvätt samt även en blå E34T hos Doktor Larsson med likvärdigt recept applicerat.
Danne: Jag kikar in nästa vecka med E34an.

Den förstnämnda bilen var totalt oplanerat, vi får se hur anti-VSM den är enligt proffsens åsikt nästa vecka.
Mvh
Asken
Låter intressant Asken:))
Har du ett mera fullständigt recept på blandningsförhållandet i sprayflaskan ?
Eller skall det vara koncentrerat ?
Duger det med typ ICA´s Rapsolja typ Zeta ?
Svar önskas å det snaraste,ty helgen är kort ;)
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Alex84: Trevligt med Svea Rikes framtid som äro nyfikna. spraya på Zeta du. Överallt förutom glas. Till de vertikala ytorna rekommenderar jag påförning medelst svamp samt flödigt med oljan. Ju längre du väntar, desto bättre resultat blir det... Ett dussin bilar behandlade tills nu.
Mvh
Asken
Chansade på att oljan skulle påföras i koncentrerat skick,så nu har pärlan marinerat sedan Lördags ;)
Testade lite på ett par fälgar som inte förunnats tvål ock vatten på en stund.
Lät oljan dra in i ca 6 timmar.
Jag förvärmde oljan till ca 50 grader innan ock sprayade på detta för att sedan borsta lite lätt med en målarpensel, ock se efter en dusch med högtrycken så glänser fälgarna igen :)
Låter bilen stå ett dygn till innan tvättning sker.
Märker redan att asfaltsfläckar släpper vid minsta beröring,eller så löses dom upp helt enkelt.
Köpte en 5 liters dunk med Rapsolja på willys ( Eldorado ).
Kan bara säga detta att tiden är det enda som inverkar negativt så här långt,men är effekterna av detta så positiva i fortsättningen oxå så lär inte jag köpa vanligt avfettningsmedel något mer.
Jaha så tog tålamodet slut ock bilen utsattes för högtrycken.
Nu kanske jag var överförfriskad med flaskan när appliceringen ägde rum för jag upplever borttagningen av oljan som lite för övermäktig jobb när högtrycken skall göra sitt.
Hur som helst,spolade av det som gick ock smutsen försvann.
Däremot kvarstod lite för mycket av det goda nämligen fett.
Körde en vända med tvättsvamp ock så var detta problem löst ;)
Döm om min förvåning då bilen ändå verkade nyvaxad ?
Vattnet rann av som på en hårdvaxad yta.
Återstår att se om hållfastheten ock den smutsavvisande effekten är bestående att tag framöver?
De fälgar som sedan stod på tur är 4st Radialeker 50.
De har blivit sprayade på samma sätt ( kallt ) ock penslade.
Måste citera Asken här angående skit som alltid samlas i de brunnar skruvarna har.
Inte ett gryna av smuts återstår,ock de tjär-öar som alltid bildas på insidan av fälgen behövde inte mycket arbete av svampen för att vara ett minne blott.
Så här långt kan jag säga att tiden är ett - , lite dubbelarbete kan tyckas med att först olja in bilen sen ändock tvätta av den med tvättmedel.
Men så har åtminstonde jag alltid gjort tidigare då med vanligt avfettningsmedel så där är det lika.
Sen återstår att se de effekter som oljan medför efter tvätten.
Hittills tycker jag det är värt mödan att prova.
Nu bor jag inte i storstan utan är en lantis.
Trots detta åker jag vintertid på rejält saltade vägar så om detta xtra skydd som oljan ger fungerar så är jag rejält nöjd.
Kommer att följa upp detta under vinters gång bara för att utvärdera om det fungerar på mina breddgrader oxå?
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Alex84: Grattis. Det visar bara att om det inte fanns några tomtar på landet, inga åbäken med tomtar på loftet i staden:))

Det jag funnit ut är att det långsiktiga effekterna är mycket mer positiva.

Några exempel.

Problematik korrosion var en av de tingen som låg i grunden för experimentetet.

Många små, i vissa fall osynliga partiklar lägger sig lager på lager ovanpå lacken och majoriteten utav alla bilar i Svea Rike idag saknar ett riktigt lackskydd. Det finnes ett som är testat utav SP och det är väl känt.

Det fina som jag upptäckt skriver du redan om. Då det finnes en ren, blank glatt yta så fäster inte smutsen.

Jag gjorde det enkelt för mig och automattvättade 2 gånger. Finnes det maskiner skola de brukas. Samt finnes det en skyddande hinna så repar inte borstar nämnvärt. Många handtvättar repar desto mera äro min erfarenhet.

De positiva delarna är.
Det blir blankt på 30 minuter om man haver bråttom.
(2 liter olja, 2 automattvättar).
Långsamtverkande samt relativt långtidsverkande.
1liter olja= 1 kvartal hitintills i på den första testbilen jag nyttjade.
Gillar man blanka däcksidor samt liknande sparar detta gott om pengar på denna fronten med.
Oljan har långt under halva priset gentemot avfettning.
Oxider samt annan djupt lagrad smuts löses långsamt upp.
Miljöaspekten som en fet(!) bonus.

Nackdel.
En lätt fet och klibbig hinna som minskar med tiden.

Mitt tips till dig äro. Unna bilen en automattvätt så ser du mera bonus.

Tack för att du nyfiket vågar testa det som egentligen äro gamla beprövade metoder på ett nytt vis. Det äro det som kallas enkel utveckling?:)

Mvh
Asken

we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Skall testa detta nästa gång bilen skall tvättas.

Men drar inte bilen åt sig mer damm, pollen m.m om det finns en fet hinna kvar på lacken från oljan? Detta är ju i o f s inget större problem på vinterhalvåret.

The way we see the problem is the problem.
my
85
myr81
330dA -01
har läst denna uppföljning med intresse.

En liten fråga bara.

Efter påläggning av olja på min pärla, kan jag ställa bilen utomhus? dvs torkar oljan om den står ute i solen en dag eller två. alternativt om jag fortfarande använder den medans den gosar till sig med olja?

Mycket spännande behandling, ser fram emot att börja praktisera den..
myr81: När jag testade att tvätta ett par fälgar ibörjan så var dom exponerade för solsken ca 1 timme eller så.
Oljan brände inte fast som vanligt shampo eller avfettning gör på 5min.
Men om det är så lämpligt på billacken,nja troligen inte.
Missfärgningar kan nog dyka upp tror jag om inte annat?
Bäst är nog i ett garage eller liknande.
Skugga ock vindstilla förhållanden är nog bäst.
Som Asken skriver här ovan så bildas det en fet hinna av Rapsoljan ock en rejäl tvätt med bilshampo är att föredra efteråt.
Bilen är blankare än när jag vaxat bilen tidigare.
Skillnaden mellan vaxad yta ock oljad yta är att en vaxad yta känns så torr i jämnförelse med rapsoljade ytan.
Båda är torra i den graden att du inte blir fet om fingrarna eller så,men efter rapsolje behandlingen känns det som lacken är smord på något konstigt sätt...?
Svårt att förklara,skall upplevas tror jag på egen hand.
Tid ock tålamod belönas kraftigt märker jag när detta skall göras.
Kommer som sagt att följa upp alla saker jag känner,ser,hör mm.
Tidigare i kvälls så åkte jag en sväng med bilen,kylan börjar bita i skinnet kvällstid ock temp-mätaren visade endast +2 C.
Kände efter en liten stund en känsla av Sibylla måste jag medge,troligen värmen som transporteras från motorn upp genom huven ?
Värmen får oljan att dofta svagt av...ja just det Sibylla gatkök ;)
Kanske en affärs idé att ta med ett paket hotdogs ock korvbröd ?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.