AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.331

fel på tidiga e46or?

har hittat en fin e46:a av 99-årsmodell... hade en 320 00 och den hde lite småfel...finns det några kända fel på 99:orna eller tidiga e46:or överhuvudtaget??? ska man satsa på en nyare istället??
Sp
3.093
Spajjjs
330e Touring -22 Mineral grey
Ju nyare besto bättre ellerhur? :)

De äldsta E46orna hade en hel del problem med bla länkarmarna i framvagnen som ofta blev kassa vilket var rätt dyrt att byta.

Kolla efter rost kan nog oxå vara en smart idé. Framkant på motorhuv ovanför lamphusen samt bakom handtaget på bakluckan är det vanligaste.

// M.V.H. Daniel
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Se tidiga E46:orna hade en egenhet att spricka i karossen vid bakvagnsinfästningarna. Sök på det. har för mig att det gällde fram till -98 el. -99
hej hej jag vet inte va ni har haft för fel på era e46 har själv en e46 328i -99
o har inte haft ett enda fel förutom normala slitasdelar kanske iställer kolla väm som e tidigare ägare o hur misslandlade bilarna är
Sp
3.093
Spajjjs
bmw3:

Nu handlade det inte om vilka problem man haft med bilen utan trådskaparen undrade över vanliga problem med tidiga E46 och det är bl.a dessa som nu finns listade i tråden. Att du inte haft dessa problem ska man ju bara vara glad över.. men det har ju inte med saken att göra :)

// M.V.H. Daniel
Nu vet jag att bmw3 har bytt länkarmar spindelled o brustna bakfjädrar på sin 328.
Det är väll kanska klassiska fel?
Sp
3.093
Spajjjs
Oggyone:

Har han. här skrev han ju att han inte haft något problem alls med bilen.. hmm...

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
I början bytte BMW främre länkarmar och främre bromsar på löpande band pga vibrationer vid bromsning.

När de nya förstärkta länkarmarna kom, försvann dessa problem.
I princip alla bilar från den tiden lär ha fått den nya typen av länkarm på garanti/goodwill.

Även luftburkar byttes på en del bilar av någon anledning (byttes efter servicemeddelande på min bil, utan att jag upplevt några problem).

Därmed är den barnsjukdomen ett svunnet kapitel...

Samma sak med de spruckna golven/bakvagnsinfästningarna - även här lär de flesta drabbade bilarna blivit åtgärdade. OM de inte har åtgärdats, har BMW ganska omfattande och heltäckande goodwillprincip i det fallet - kolla med verkstaden om det är sprickor i golvet bak...

Värre är det väl med galvsläppen på dörrar och motorhuv/baklucka...även de delar som man bytte ut (dörrar, huvar och bakluckor) har samma eländigt dåliga kvalitet på galvningen - dvs. galvsläpp är bara en tidsfråga även om man bytt ut delar...iofs är BMW väldigt generösa med byte av delar med galvsläpp så länge rostskyddsgarantin gäller (en dag över garantitiden = betala själv!).

Spruckna insugsbälgar som orsakar pipljud och orolig tomgång är vanligt - kolla in tråden som avhandlar problemet.... Billigt men lite bökigt att byta.

Kylare som sväller och börjar läcka i gavlarna förekommer - kolla att sidorna på kylaren är raka!

Läckage från packboxar i växellåda och bakaxel förekommer - kolla hur det ser ut undertill. Lite fukt är ingen större fara, men är det blött så är risken stor att köra torrt på olja i växellådan och bakaxeln och då blir det dyrt!

Bussningarna i bakvagnen brukar ge sig efter 12-15 tusen mil.

Annars är det väl mest slitagedelar som man kan räkna med...(stötdämpare, bromsar, bussningar mm).

Detta är det jag kommer på så här på rak arm! Finns säkert fler saker att nämna....

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.