AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.235

Identifiera trim på en Z3 1.8 (116hk)

Hej på er!

Föll tillbaka i träsket och skaffade mig en Z3 igen för en månad sen. Nu när jag har kört den 3 veckor så märker jag hur bra den går för att vara en 1.8 (116hk). Min förra var med samma motor, m-chassi och riktigt bra däck. Min nya har skitdäck på och saknar m-chassi och rakt fram skulle den nya dra den. Den gamla var en -96 med 14000mil och den nya en -97 med 18000mil.

Hur kan jag kolla upp vad som är gjort med den? (Jag skall försöka få kontakt med den förra ägaren men det har varit några stycken och tyskar. :S). Det är det bästa sättet men kan ta lite tid så innan dess kanske man kan kolla upp lite själv.

Det sitter ett insats sportluftfilter på (Ad HP eller lik. skumfilter) och inget sportavgassystem. Det kan jag konstatera (såvida det inte finns system som ger effekt men låter diskret, typ knappt?). Hur kan jag kolla upp om den är chippad på ett enkelt sätt? Några andra tips ni har som man kan se vad som är gjort?

Var ser jag på motorn om den är bytt, tänker då mest på ett byte till 1.8 (118hk) eller 1.9. Om det går att byta?

Vad jag känner när jag kör den är att det är bättre respons på gasen och bättre drag från botten och mitten registret.

Har ni några bra tips och trix så tar jag tacksam emot dom!

Mvh
Olof
Var i Halmstad Bor du?Bor själv i söndrum.
Just nu bor jag i Växjö för studier. Har en lägenhet på Nissastrand som jag hyr ut. Är ganska mycket i Halmstad när jag får tid.

Rullar i en röd Z3:a med Halmstads fulaste fälgar, hade en svart förra sommaren med silver hjälar, den rullar fortfarande i Halmstad. Vad kör du själv?
En svart z3a 2,8 och är supernöjd med bilen.Ha en bra dag.
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
olofma: Här är bilder på de två olika motorerna:

1.8: Länk
1.9: Länk

De är som synes snarlika, men ventilkåpan skiljer en hel del.

/Masten

Gör mig glad, besök min blogg! Länk
Visa användare
178
Karin
BMW 325i -05
Olofma: Kan helt enkelt vara så att din gamla z3 saknade samma sting som denna 1,8 har men att inget är gjort med den.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.