AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.279

Billiga kylare

Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Behöver byta kylare och har kollat lite priser här hemma i Sverige. Dom flesta kostar ~4000:- vilket är ett jäkla pris.
Kollar man tex tyska eBay går dessa att hitta för ~1000:-

Någon som har koll på om och isåfall var det går att hitta bra priser på kylare här hemma? Förstår inte hur det kan vara så stor prisskillnad.
Sv
782
Svekke
540iM 6vxl -97
Price incl. tax: SEK 2,404,53

för kylare med artikelnummer: 17111702969
dvs 540 automat upp till 09/98

Länk

Svekke
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Undrar vad skillnaden är på den och Product number: 17111436061? Står ju att de passa all modeller innan -09/98 på båda två.

2400:- vs 1700:-

Den jag behöver ska vara 650/430/40.

För er som undrar: "Varför köper han inte på tyska eBay om de nu är så billigt?"
Jo för dom svarar inte på frågor när man mailar och de gör mig lite orolig för en affär.
Sv
782
Svekke
540iM 6vxl -97
Om du matar in ditt chassinummer här Länk bokstäver och 5 siffror)
så ser du antagligen att artikelnummer på kylare till din bil är:
17111702969

Detta är BMW originalnummer.

17111436061 är inget BMW originalnummer enligt realoem så det
kan nog vara bra att ringa och höra om den passar?

Svekke
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Luskat lite nu och den väger ett kilo mindre vilket kan innebära att de är 32mm versionen istället för 40mm som jag ska ha.
Har mailat och frågat om de är så, annars priserna schyssta om de är snabba och seriösa på att svara och har prylar redo för att skeppa.
Sv
782
Svekke
540iM 6vxl -97
Försöker igen.

Om du matar in ditt chassinummer här Länk
dvs 2 bokstäver och 5 siffror, så ser du antagligen att artikelnummer
på kylare till din bil är: 17111702969

Detta är BMW originalnummer.

17111436061 är inget BMW originalnummer enligt realoem så det
kan nog vara bra att ringa och höra om den passar?

Svekke
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Läs Jannes blogg här: Länk

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Tack för lästipset, han har köpt från dom jag tänkte köpa av som inte svarar på kontakt via eBay. Kanske ska ta oc chansa därifrån iaf, dom tar Paypal nu.
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Svenska Schmiedmann har svarat på min fråga nu och bekräftat 17111702969. Frågade i torsdag och fick svar idag, lite slött? De måste dessutom beställa den från Danmark för att leverera den till mig, vad är poängen med att beställa från Sverige då?
Visa användare
591
Schmiedmann
BMW M4 -14

BMWSC #652

www.schmiedmann.se
Hej Ravve.

Det är så att det är bara jag som får mailen som går till info-adressen så ibland kan det dröja lite innan man får svar det beror lite på hur många som mailar.
Jag beklagar verkligen att det dröjde.

Vårt huvudlager är i Danmark och vi har bara de kylarna som säljs oftast på lager här i Sverige.

Om vi beställer kylaren så tar det en till två dagar för oss att få hit den och 1 dag för oss att skicka den till dig.

Mvh Viktor
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Hej Viktor

Jag vill inte "döma" dig personligen för att det tog lite tid att få svar på e-post, det är bara jag själv som har ganska högt ställda krav på att få svar snabbt. För min del så tycker jag att om ett företag har en e-post och inte svarar på 2-3 arbetsdagar likställer jag det med att de inte svarar i telefon under samma tid vilket jag inte tror någon tycker är acceptabelt? E-post är dessutom enklare att svara på än telefon eftersom man kan göra de när det inte ringer eller vid andra luckor, jag vet ju inte vad du har för fler arbetsuppgifter :-)

Angående logistiken så undrar jag varför kylaren måste mellanlanda hos er, de kan väl varken bli billigare eller enklare? Ni tar order och får betalt direkt, Danmark skickar den direkt till mig och jag kan ha den på en dag istället för kanske 3 dagar pga dubbel hantering?
Visa användare
591
Schmiedmann
BMW M4 -14

BMWSC #652

www.schmiedmann.se
Nej brukar ta e-posten på kvällen men ibland finns det annat o göra också.
Och du har rätt det är för lång tid men vi jobbar så fort vi kan och i framtiden när vi är flera så kommer det att gå fortare.

Det blir billigare för dig eftersom vi beställer hem en pall åt gången.

Om du ska beställa från Danmark så kostar bara frakten kanske 300kr.

Vi har ett fast pris upp till 20kg på 100:- och det går snabbare att frakta en pall med DHL än ett paket till en privatperson.

Det kanske blir en dag skillnad max.

Men delarna kan även ta slut på huvudlagret och då kan det ta längre tid men reservdelarna är det vi säljer mest av och det vi försöker att ha mest av på lager för snabbast möjliga leverans.

Vi vill ju givetvis att leveranstiden för dig som kund ska vara så kort som möjlig och specielt på reservdelar eftersom det är sånt man behöver så fort som möjligt.
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Låter bra, tack för informationen.

Återkommer med eventuell order på kylare, den är inte sönder än de är därför jag inte beställt än men den har börjat bågna så de är på gång. Men när man väl har bestämt sig då vill man ju ha den igår, du vet ju hur man är :-)
Visa användare
591
Schmiedmann
BMW M4 -14

BMWSC #652

www.schmiedmann.se
Hehe joo jag vet precis vad du menar :D
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Varför har man då inte lite framförhållning och beställer en reservdel så fort man vet att den håller på att gå sönder? Har man en sådan liggande så slipper man ha bilen stående trasig i flera dagar, springa runt i cirklar och dra sig i håret i vild panik och skrika åt en stackars leverantör som inte har något med den usla framförhållningen att göra.
Det får mig att minnas en parodi på "Förlåt mig", programmet där man snyftande skulle be om ursäkt för smärta som man hade åsamkat någon annan flera år tidigare. Parodin hette "Du bad om det". :-)

_
***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.***
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Jag har väl inte skrikit åt någon leverantör? Ställde mig bara frågande till svarstid på mail och logistiksystem. Fick bra svar på mina undringar och beställer kylare var och när det passar mig.

Kylare har för övrigt varit böjd som en banan i nederkant säkert minst ett år nu så de verkar inte vara något somrasar väldigt lätt.

Dessutom, ser ingen mening med att ha en kylare liggande om man vet att den som sitter i är på väg att rasa. Då byter jag hellre direkt så jag slipper stå på vägen med spräng kylare och måste bärgas hem. Anledningen att jag inte bytt innan är enkel dumhet och att jag helt enkelt har prioriterat annat.
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Jag beställde till 525:an (inte 540 dock) via BJBIL i GBG, ca. 2400:-. Dansk OEM kvalitet, helt OK.

Mvh:

Zoltan
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Jag beställde hos Jarls Bilservice i Helsingborg för 2500:- och det var av märket Hella. Bra pris och smidigt eftersom jag bara ett par mil dit och de har hjälpt mig med bilen innan.
Hmm dyra kylare, jag beställde från ebay.de med frakt kostade det mellan 1200 och 1500kr till 540i E34, att rekommendera.

Stephan
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Jag tänkte också göra de men kan inte tyska och när man inte får kontakt med säljaren innan köp drar jag mig tillbaka. 1000:- till och jag kan köra och hämta den i grannbyn känns tryggare för min del.

Har handlat en hel del annat på eBay men aldrig utan att ha kontakt med säljaren först.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.