AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
909

Prisläge 316i sedan E46?

Visa användare
345
Gr8ride
BMW 325i cab -90
BMW M5 -89

BMW CS #4005
Som rubriken lyder är jag intresserad av vad en E46:a 316i sedan -00 kan vara värd.
Den är ganska välhållen - ok servad, silvermet., ca. 13000mil, ingen ac, ingen cd utan kassettradio. Jag gissar att den är väldigt basic. Det enda extra är 16" BBS-fälgar. Endast tre ägare med bilfirma. Nu ska den också besiktas.

En kollega har bilen och har inte kört med den på ett år. Han säger lägg ett bud. Frågan är vad den är värd besiktad och/eller som den nu står.
Skambud kan jag ju lägga, men var ligger prisbilden på? 316 är ju inga raketer direkt.

Kanske ett kap och jag kan byta ut Golf-kombin?

Gr8ride
Fasen vad priser har sjunkit på de tidiga e46:orn, hittade två 316 sedan på blocket med snarlikt miltal...

Privat fsg o. 15 000 mil

Länk

Företagsfsg o. 13 000 mil

Länk

Jag skulle nog lägga ett bud på någonstans mellan 40 och 50 beroende på skick etc.
En företagsannons och 318 för 39 tkr;

Länk

Eller en 328 E46 för 59 (!) tkr

Länk

Kanske kan du tom pruta än mer med tanke på avsaknaden av acc, besiktning etc... =)
Betala så lite som möjligt är mitt råd, den lär vara svårsåld i nästa veva. 316 är inte särskilt lättsålt heller. Skulle föreslå ett bud på 25-30kkr med tanke på prisläget för 318 E46.
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
den billiagste E46an på blocket i detta ögonblick är annonserad för 45k Länk , därmed skulle jag se 25k som önsketänkande/oseriöst bud.
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
förtydligande: billigaste fungerande E46an utan behov av motorbyte.
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
min synpunkt som svar till trådskaparen:
avsaknad av AC drar ner priset rejält, minst 5'kr.

(du kanske har rätt Kristoffer :)..)
Visa användare
345
Gr8ride
BMW 325i cab -90
BMW M5 -89

BMW CS #4005
Tack för svar.

Vi får se hur det går.
Eftersom bilen inte har rullar på ett tag och att besiktning är pågång ska jag försöka lägga ett skambud och se vad som händer.
Lite besiktningsfix och avsaknaden av ac, plus minsta motorn gör ju inte bilen vidare het på marknaden.

Jag kunde få låna bilen en helg och se vad den går för. Kollegan vet hur biltokig jag är och att jag ofta gör impulsköp...

Gr8ride
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tja varför inte!

Billig och kul pendlarbil som inte gått så långt...synd att AC saknas dock!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
HFR: Jag anser att avsaknad av AC på en bil ifrån 2001 gör mycket mer än bara 5kkr på priset. Det är lite som ABS-bromsar eller airbag förare, det skall liksom bara "finnas". Enda positiva är att miltalet är normalt.
Att medvetet betala för mycket för denna bil för att inte göra säljaren ledsen (dvs inte ge skambud) ser jag som ett rejält marknadsmisslyckande men det är min egen åsikt :-)
HFR; Se ovan... =)

Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Ni har helt rätt :)

Tyckte bara först att 25k (20 under lägsta på blocket) kanske var att ta i, men man vet aldrig.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.