AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
609

Klonkande ljud + elfel + takräckefrågor - e36 cab med hardtop

Ca
65
Carl-Johan
328i Touring -00
Hej alla!

Har just blåst på Hardtoppen efter att slutligen ha accepterat höstens alltför tidiga ankomst... Gör lite ont inombords när frihetskänslan blivit berövad men å andra sidan ser det lite sportigare ut, så det är väl ok... :-)

Efter påsättningen uppstod dock ett klonkande ljud som kommer bakifrån när jag kör över ojämnheter. Låter som det kommer från bagageluckan eller möjligen från cabluckan som numera är nedtryckt av Hardtoppen.

1) Nån som känner igen detta!? Har tagit av och på HT:n en gång. Tror det blev lite bättre men inte säker. Undrar om det har med hardtoppen att göra eller om det kan ha funnits där innan bara det att det inte hörts utan hardtoppen "resonanslåde-egenskaper".

2) Har även problem med elslingan i bakrutan, den funkar inte, har nån tips hur man kollar om den får el. Belysningen fungerar...

3) Har även förstått att det finns ett takräcke till HT:en, nån som har en bild på det och vet var man kan få tag på ett?

4) Sen undrar jag även om det är besvärligt att instalelra en skidstrumpa mellan baksäten... inte förberett på min bil... bara ett tomt fack.

Blev många punkter, klonkande ljudet är vikigast att lösa...

Tacksam för tips och erfarenheter. :-)

BMW - När du gillar att köra om!
Ca
65
Carl-Johan
328i Touring -00
Bumpar upp mig och tillägger att klonkande ljudet uppstår oavsett vilket hjul som åker över ojämnhet, fram osm bak, spelar ingen roll... Kan det vara något i cabluckan som rör sig, att handtaget på cabben går emot luckan eller nåt. Har kollat, det är nerfällt max.

Ca
65
Carl-Johan
328i Touring -00
Bumpar upp den tråd och tillägger lite info.

Klonkande ljudet är kvar. Det försvinner när jag lättar på vreden som håller ned hardtopen. Kan alltså dra slutsatsen att det är nåt i cab luckan som klnkar när den pressas ned av hardtppen. Nån som känner igen detta och vet vad det kan vara. Har provat att packa om cappen och lagt lite tygdukar mellan delar på cabben som ser ut att kunna ge ljud ifrån sig (hårt mot hårt). Dock utan resultat.

Oerhårt tacksam för hjälp, det är mycket irreterande med det klonkande ljudet...

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.