|
|
|
|---|---|
|
Ofta men inte alltid så går bilen oroligt på tomgång bluddrar och låter som om man har avgasläck direkt när man startar den kall. Får känsla av att den surar ner sig vid jämngas/ fart. Det släpper direkt om man varvar upp den till 4000 rpm. Men det vill man ju helst inte göra när den är kall. Vad kan det vara hänger"kall starten" i för länge? vad är det som låter som avgasläck (avgassytemet är tätt) Låter de så när tomgångsmotorn håller upp tomgången? Någon som vet? | |
|
magnetventiler/o-ringar kanske? går bilen bra när den e varm? /Jonas |
|
| Magnet ventilerna är bytta (vanoset "renoverat" av BMW för 1 månad sedan. Problemet fanns dock både före och efter. Ja bilen går bra när den är varm. Egentligen går den bra direkt bara man varvar upp den till ca 4000 rpm som sagt. Funkar även att ge fullt på hög växel, då släpper det tidigare vid 3000 varv. Men man vill ju helst slippa behandla motorn så när den är kall. | |
|
Har det jämt vart så? Kan inte vara så enkelt som att det är luftpumpen som låter? (om det nu finns sån på M3orna). Min B3a brölar på ordentligt vid kallstart och tomgången ligger på ca 1500rpm i ca 30-60 sekunder efter start och då är det alltså luftpumpen som är igång. /// Nicke |
|
pg_ice |
jag tippar på LMM köp LMM rengöring och gör rent och prova igen |
|
Ja, det har alltid så att den låter/ brölar, men den gick inte lika dåligt under tiden förut. Hur funkar "luftpumpen" . (Att den pumpar in luft i grenröret för att ge bättre avgas värden vet jag) men varför låter det bara när motorn är kall. Pumpen går väl alltid? Eller är det att den hörs tydligare när motorn går på förhöjd tomgång. (Tar den in luft någon annan väg när tomgångsmotorn höjer tomgången? ) För ljuden försvinner som sagt så fort man varvar upp motorn ordentligt och sedan släpper ned den på tomgång igen. Men det förklarar ju inte varför den går dåligt tills man varvat upp den eller belastat den. Det kan ju iof bero på LMM som pg_ice säger? |
|
|
Låter som att tomgångsmotorn behövs smörjas upp lite. Hade samma knas med min och bytte tomgångsmotorn med perfekt resultat. In God we trust, All others pay cash/// |
|
|
Inte bara smörja upp. Gör rent först för det är fullt av sot i den. Doppa i avfettning eller bensin brukar funka. Klaffen ska gå lätt. Mvh Jojje |
|
| tja har samma problem som du har/hade..undrar vad LMM är | |
|
LMM = Luft Masse Mätare. Alltså den delen av insprutningssytemet som hela tiden mäter hur mycket luft motorn tar in för att kunna ge rätt bränsle/ luft blandning. Den består av en tunn tråd och är mycket känslig för föroreningar. En del som kör med "öppna luftfiletr" får ibland problem ofta för att de haft för rikligt med olja på filtret alt inte Sitter precis mellan luftburken och insuget se länk Länk |
|
|
Glömde skriva att mitt problem verkar ha löst sig självt... Tror det var tomgångsmotorn som var boven. Det var också meningen att det skulle stå En del som kör med "öppna luftfiletr" får ibland problem med LMM, ofta för att de haft för rikligt med olja på filtret alt inte låtit oljan torka in tillräckligt innan de startat motorn. |
|
|
tackar tackar fatta inte riktigt vad LMM var men nu vet jag det.. mvh |
|
| Rogga; har samma problem som du... exakt vad gjorde du med tomgångsmotorn? | |
pg_ice |
Rogga_M3 tunn tråd är det inte på M3ornas LMM,där sitter det en tunn skiva istället. troligen inte lika känslig jag har gjort rent LMM sensorn flera gånger några närbilder på den här: Länk Länk Länk |
|
pg_ice Japp du har rätt. var lite snabb i mitt svar. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.