|
|
|
|---|---|
|
Tja ! Jag är sugen på kompressor till min nya bmw 125i ! Försökt få tag på ess för att fråga om pris och om det är möjligt. Någon som har några uppgifter om kompressor till 1-serien ? //Eddie | |
|
Hm, köpa en flång ny 125i och sätta på kompressor som eliminerar fabriksgarantin, försäkringsersättning o möjligheten att besiktiga bilen? Låter som ett bättre alt att byta in den mot en 135i i så fall, med möjlighet till allt ovan. |
|
| Har kollat lite med ESS tuning. Dom ger ju 2-3 års motorgaranti så det är inga problem så :) Dessutom får man mer pulver i bilen än 135i. 100k för 135 eller 30-50k för 350hk i 125 ? :) | |
| kostar kompressorn verkligen så lite?? | |
|
bmw_jerry Ja beroende till vilken modell det är. M3 är mycket dyrare men tex en 328 e46 kostar det ca 4800Euro Finns priser till dom flesta modeller på deras hemsida www.esstuning.com dock är inte sidan helt uppdaterad med alla satser dom har. Så det är alltid värt att kontrollera vad dom har till den bilmodellen man har även om den inte finns med på hemsidan |
|
|
Hade bytt till en 135i och stoppat på en vishnu istället.. Fast det kostar ju, men man får med mycket annat godis som bromsar osv också. //amullo --- |
|
|
vill inte verka grinig eller så men tycker det är så onödigt av alla som skriver svaret byt till 135 eller bmw M. frågan var ju trimmning av han 125i inte om de var värt att byta till 135i osv.. |
|
|
_andersson_ Jag kan bara hålla med dig, men det finns inte en tråd på AP där trådskaparen fått svar på sina frågor ang trim utan att han ska byta till M eller nästa större motor. Dessutom kommer msasa perssonliga påståenden om vad försäkringar med mer kan tänkas få för konsekvenser utan att minsta fakta finns till grund för detta. |
|
|
Andersson och ryk, jag har själv tipsat folk som tänkt trimma sin bil att överväga att sälja den och köpa en motorstarkare modell istället (om det finns). Detta råd är endast av välvilja. Kanske finns det en anledning till att det rådet ofta dyker upp. Att gå upp en till en motorstarkare modell ger oftast mycket hk per krona. Man kanske också ibland glömmer bort att det inte bara är mer effekt man får när man köper sig en M-bil. Du får väghållning och bromsar som matchar på köpet. I detta specifika fall har ju Eddie ett bra replik på detta förslag. Men undrar om han även reflekterat över andrahandsvärdet och total ekonimin? En kompressorkonverterad 125 tror jag endast får ett marginellt högre andrahandsvärde. Tycker inte det är fel att svara svara lite utanför vad TS egentligen frågar om man bara vill hjälpa eller ge nya infallsvinklar. Om någon frågar efter bästa tejpen att laga bromsrör med, vad svarar man då? Eltejp måste vara bättra än maskeringstejp. Eller kanske rekommendera att byta till nytt bromsrör även om han inte frågat om detta. |
|
|
BjörnB Jo men rådet dyker upp i varje tråd som frågas om trim. Förhoppningsvis kan och har perssonen sökt lite och funderat på alternativet att byta till nästa modell. Jag har själv en m3 med kompressor och tycker inte att bromsarna motsvarar vad en m-bil bör ha och då menar jag redan i orginal utförande. Jag har haft en 330 kompressor och min pappa en 328 kompressor. Och dom har vi fått väldigt bra andrahandsvärde på. 328 gjorde vi upp affären som om den vore orginal och när köpare fick reda på att det fanns kompressor till bilen så betalade han bra för att låta den sitta kvar. Så billigare ägande av en såpass snabb bil tror jag aldrig du får med en m-bil om man dessutom ser till totalkostnaden så är jag helt säker. Tycker ditt sista stycke är orelevant. Det finns inte en tråd där folk frågar om trim där inte massa moraltanter förklarar hur olagligt det är samt att inte försäkringar gäller på något vis. Dessutom har dom flesta fel i försäkringsfrågorna och har grundat allt på eget tyckande. Till och med trådar då trådskaparen undanbeder sig moralinlägg så kan inte dessa duktiga forumdeltagare låta bli att förklara en än gång vad vansinnigt det är att trimma en bil. |
|
|
Jag håller med om att rådet dyker upp ofta, kanske beroende på att många tycker det är ett gott råd. Långt ifrån alla söker innan de frågar. Jag har med stort intresse följt dina inlägg angående kompressorkonvertering. Du är en av få med praktisk erfarenhet som delger dina erfarenheter. Har själv funderat i dessa banor men då har det handlat om bilar som inte finns alternativ till. Tex 330 touring, 130i (innan 135 fanns). Har inte analyserat närmare vad som skulle bli billigast i detta fall bara tipsat om att se till helheten under hela ägandet. Tycker det är en konstig inställning att man inte får svara något utanför själva frågeställningen. Om jag själv skapar en tråd med en frågeställning är jag oftast tacksam för svar som är närbesläktade och anknyter till ursprungsfrågan. Om du inte tycker bromsarna räcker till på tex en M3 så lär det vär vara ännu sämre hos en trimmad 328:a? På en M3 kan du med relativt små medel få till ganska bra bromsar som räcker för de flesta. Kul att du verkligen fått betalt för dina uppgraderingar, de flesta gånger jag sett kompressor eller turbokonverterade BMW:s till salu verkar det inte som en lysande investering. Håller annars med dig om försäkringsfrågan där många verkar pålästa men har helt olika uppfattning och stor förvirring råder. Jag har ingen erfarenhet av detta men du verkar ha gjort din hemläxa och vet vad du pratar om. Ursäkta att det blev lite O.T. Har egentligen ingen åsikt om just denna specifika bil, tipset jag har bara att räkna på en begagnad 135i med tex vischnu och jämför totalkostnaden. Kanske blir det ändå bäst med en kompressormatad 125i som du tänkt. |
|
|
BjörnB Du får ursäkta om jag lät brysk på dig. Du fick helt felaktigt ta smällen för alla andra som skriver liknande. Självklart ska man få komma med andra tips än exakt vad trådskaparen frågat om. Problemet jag tycker är att när någon tar upp trim så blir man nästan halshuggen för att det är så idiotiskt mm. Sen så fort någon har en gammal turbo-bmw med 700hk i så blir dom hyllad till skyarna. Att dom kör oförsäkrat och obesiktat spelar då ingen roll. Dubbelmoralen skriker ;-) Men samtidigt är det ju så på forum att det är många som vill verka kunniga och som ska imponera med sin kunskap och då blir det en massa moraltanter som ska berätta hur det ligger till (sen att samma persson kör i 200km/h på 50-väg är inte så farligt som om du trimmat;-) ) Inga hard feelings mot dig i alla fall :-) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.