|
|
|
|---|---|
|
Tjenare, har varit en stolt ägare till min X5:a i snart 2 år. den hade rullat 14100 mil när jag köpte den och har nu gått 17100 mil. Allt har fungerat perfekt sedan jag köpte den, men ganska kort efter att jag köpte den så passade jag på att göra en service hos min kompis som jobbar på novation i uppsala, (dvs byte av både motor och v-låda olja+filter) och kort efter det så upplevde jag att växellådan började dumma sig..! som vanligt när man byter olja i en växellåda tänkte jag=) -hur som helst, när man segdrar den ut från en korsning, så vid växelläget 2:an-3:an så hackar bilen som f-n! den verkar inte veta om den vill växla upp eller ner, och trycker man lite hårdare på gasen så växlar den ner och släpper man på gasen så växlar den upp(precis som den ska). Och detta är enbart med vanliga växelläget, kör man med sporten så märker man inte av detta! Min kompis på novation vart väldigt förbryllad och vi har provat och raderat minnet i lådan och kört in ny programvara och på så sett vart ut och kört för att lära in den nya programmvaran, upplevde i början att det vart förbättring, men inte nu längre! blir jag tvungen att prova byta olja o filter igen? man vill ju egentligen inte pga kostnaden! någon som vart med om detta? tacksam för svar!!! /mvh Robin E30 turbo-602,8Hk/756Nm | |
|
Jag såg någon som hadde samma problem som du på X5world.com , De kan hjälpa digmer där! |
|
|
ok, tackar. ska kolla där när tid finnes... -ingen som har råkat ut för samma sak här i sverige btw? /mvh E30 turbo-602,8Hk/756Nm |
|
| Hade 730 v8 -92 med samma tveksamhet, börja när jag bytte olja vid 12000 mil. var mellan 2 och 3:an. Inget fel hittades. sket i det och gjorde inge åt det förutom oljebyte var 6' mil, sålde vid 34' och var absolut ingen skillnad. Men samma sak där inga felkoder. Nu är det säkert en helt ny sortslåda i din men samma fel. Funka fint i sportläge. | |
|
ok, fan vad skummt....min dummar sig också bara mellan 2:an och 3:an... ja då verkar det inte som om man ska prova byta oljan heller då, den är ju snordyr dessutom! fan man skulle inte bytt olja från första början! /mvh E30 turbo-602,8Hk/756Nm |
|
| det är ju longlife olja i lådorna på x5:an. Skall ikke bytas när ja frågar min kusin som jobbar på en bmw verkstad. | |
| Ja men fråga din kusin om oljan räcker hela lådans livslängd, och han svarar ja. Men fråga om lådans livslängd förlängs om du byter olja? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.