AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.933

Sned kopplingspedal M3 E36 3.2 m.m

Ro
108
Rojjan
-96 M3 3.2 Coupe
-69 Camaro SS
Jag vet att jag läst om det någon gång, och har använt sökfunktionen utan resultet,

Kopplingen ser lite sned ut.
Vad behöver man byta för att den inte ska peka åt vänster?

När jag ändå är igång så ställer jag ett par frågor till som jag går och funderar på:

Hur man får växelspaken lite tightare? Tycker den är lite sladdrig som den är nu.

Det knarrar lite från stötdämparna? bak. Låter som det kommer från väggen jämte baksätet eller bakom baksätet... Vad kan det bero på?
Visa användare
1.460
a_wingard73
BMW M3 3,2 Coupe -97
Min kopplingspedal är också aningen sned.

På växelspaken sitter de en kula som ev kanske blivit sliten? Vet inte om de går att byta dem, men annars finns de ju Shortshiftsatser med ny spak som borde rätta till både ditt problem och ge ännu tightare lägen än original.

Ang knarrandet så tror jag tina övre gummibussningar är slut. De är inget stort jobb att byta för den som har lite mekvana. Såpass simpelt att jag tror vem som helst med en verktygslåda klarar de.

Ro
108
Rojjan
-96 M3 3.2 Coupe
-69 Camaro SS
a_wingard73: Tack för svaret. Tittar på det i vinter.

Någon som har svar angående kopplingspedalen?
Den pekar åt vänster lite och känns sned när man trampar ner den.
För att få lite nybilskänsla i spaken följe detta mektips.

Delarna finns och köpa till rimliga pengar hos din BMW återförsäljare

Länk

Kopplingspedalen har ett par plastbussningar som slits och till och med gnisslar på vissa. Kanske lösningen är att byta dessa små bussningar??

Jag vet att UUC tillverkar dessa i en förbättrad version som inte strular.
och dom hittar ni här: Länk

Hittade även denna länk som verkar behandla och lösa ämnet
Länk

En sak till Shortshift löser INTE problem med slappa spakar osv utan snarare tvärtom, det som måste göras är att byta bussnigar osv som blir slitet efterhand, att eftermontera shortshift på en bil med slapp spak blir i stort sett garanterat ett nerköp för känslan.

Johan S
www.bimmer.se Länk
CS#4079/SC#580
Ro
31
Rogga_M3
BMW 335ci 2007
Kan bara hålla med, det är bara att byta bussningarna. Jag bytte samtliga på min (Inkl) spaken. Bussningarna ni spaken går inte att köpa lös enligt BMW.

Blev som att köra en ny bil efteråt. Inte så dyrt heller tror jag fick ge 1100:- för rubbet.
Det kan stämma att den bussningen inte går att köpa lös.

Det jag kan rek i samband med renovering är att köpa en spak som ger lite kortare lägen. Det finns dyra flashiga men proffsiga lösningar från tex UUC.
elelr så kan man bara byta till en originalspak från en annan modell.
Se här angående detta: Länk

Själv köpte jag en spak från Z3 1.8 och den ger mig 29% kortare lägen vilket absolut räcker för mig.

Jag gissar på att ju extremare spak man väljer dest trögare och svårare kan det bli att få det att funka klockrent, jag brukar säga: lagom är bäst...

Johan S
www.bimmer.se Länk
CS#4079/SC#580
Ett förtydligande, den spaken jag köpte funkar bara som shortshift i vissa modeller och INTE till alla, jag klistrar in en bit stulen text från Pelicanparts.com

If you have an E30 or E36 318, 325 or 323, then you can swap in the BMW E46 325Xi lever (part number 25-11-7-527-252-BOE, about $64) to obtain a 29% reduction in the shift throw. Or, you can swap in the E36 M3/328 lever (25-11-7-527-247) which basically was a "built-in" short shift to these cars, and offers about a 1/3 reduction in lever travel. If you own an E36 M3 or a 328, and you want an even shorter throw, you can swap in the shift lever from an M-Roadster (25-11-7-527-254-BOE, about $64). The bad news is that if you want to use the M-Roadster lever, you may have to bend it slightly to make it fit properly. Use a bench vise and bend it to match your stock lever.

För övrigt kanjag rek. deras trevliga bok med massor av intressanta och väldokumenterade uppgraderingar av din E36, tycker dom lagt sig på en lagom niva i boken och den kostar inte så mkt.

Länk

Johan S
www.bimmer.se Länk
CS#4079/SC#580
el
675
elmgren
M3 E36 -97
540iA E39 -98
535d E61 -10
Skulle behöva en update i detta ärende...

Av en händelse råkade jag titta ner på pedalerna tidigare idag i M3an och mycket riktigt pekar ju kopplingen helt åt fanders! Någon som bytt bussningar med lyckat resultat? Någon som testat UUC's bussningar?
gO
1.407
gOry
335i Touring
Har länge funderat på att fixa min växelspak, men man måste riva ner en del av avgasröret för de va?
el
675
elmgren
M3 E36 -97
540iA E39 -98
535d E61 -10
gOry; jag tror inte jag ska säga något för jag vet inte säkert... Men har för mej att man lättast lossar kardanen för att komma åt på ett någotlunda vettigt sätt. Annars ska det tydligen gå om man vill offra fingrarna och har mycket tålamod.
gO
1.407
gOry
335i Touring
elmgren, jo exakt, men jag har för mig att dom dubbla avgasrören passerar under kardanen, så man måste först lossa hela(?) avgasröret sedan kardanen!?

Så att byta växelspaksbussningarna på en m3 e36 verkar inte lika roligt jobb som de visas i guiden på pelicanparts.

Men de ska ju göras, jag stör mig som fan att den glappar i sidleds.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.