AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
716

Kopplingsproblem

Ab
18
AbsFromHell
2002-75
M535i-86
323i-84
323i-83
Var ute och gled i min nyinköpta M535:a när jag plötsligt märker att kopplingen börjar ta allt längre ner! Tillslut gick det inte att frikoppla..!?

Finns det nån som kan ge mig några goda råd?

Mvh Abs
An
115
Antem
M5 -90
528i -86
Kopplingen är hydralisk och troligtvis har slav el. huvudcylindern börjat läka, prova å lufta en gång innan du plockar isär. Annars är det bara och byta tätningar, För ett tag sen blev min koppling sämre för var dag och kändes som å trycka på en seg fjäder... pedalstället hade spruckit av till delen som håller huvudcylindern hmmm...hård körning eller?
Ab
18
AbsFromHell
2002-75
M535i-86
323i-84
323i-83
Tack för analysen av mitt kopplingsproblem......

I stekande sol påbörjade jag och en polare projektet
med att avlufta kopplingen!! Krälade under bilen och började lätta på nippeln till "Slavcylindern??" (den som sitter på vxl-lådan) och det kom grumlig vätska varvat med luft.

Det gick inte att få tryck i kopplingspedalen efter luftningen, kan det vara ett tecken på att nån av cylindrarna är slut, eller är det nåt annat som spökar?

Nån som har en ungefärlig uppfattning om vad en renoveringssats till huvud-, slavcylinder kan kosta?

Mvh Abs
Jo
53
Jonbacken
M5 Touring -93
renoveringssats kostade 250 kr till min M5

M5 POWER
Jo
53
Jonbacken
M5 Touring -93
obs till slavcylindern
fick dock byta den och den kostade ca 800kr

M5 POWER
Ab
18
AbsFromHell
2002-75
M535i-86
323i-84
323i-83
Åkte till Autowåx i Karlstad ,glad i hågen, för att hämta den beställda renoveringssatsen till huvudkopplingscylindern! Fick Pröjsa en bit över 500spänn.....huga !! Hoppas bara att det nu är den som är trasig.....suck !!
frazze
AbsFromHell: Det är svårt att lufta slavcylindern
Det absolut bästa är att öppna ventilen...koppla på en
slang på nippeln...samt att slangen går till en flaska
fylld med bromsolja...sen trycker du av bara fan... på flaskan...så kommer luften upp i bromsoljebehållaren
Ett mkt lätt sätt att lufta på.....värt att pröva.

frazze
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.