AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.763

Köpa bil med trasig antispinn, kan det bli dyrt? 540 E34-95

Sh
211
Shortlegs
E46 330Ci Cab-05
Är sugen på en 540ia som ska ha defekt antispinn. Har inte fått någon info om vad som kan vara fel, men tänkte höra mig för om det kan bli en ekonomisk ruin att ordna till den? Går det i annat fall att koppla bort den helt om den skulle bli svårfixad?

Har fattat det som att givarfel och vajer/ställmotorfel är rätt vanligt? Dessa fel är väl dock rätt billiga?

Tacksam för svar.

Mvh Magnus
Jag har ägt 8st 540i E34, 5 av dom har haft ASC+T, jag har kört 20? 540i, ingen har haft problem med ASC+T, så det jag kan säga det är att det är ett ovanligt fel, tyvärr vet jag inte vad det kan vara som fallerar, är tveksam ens var man börjar...

Lyser ASC lampan konstant? Eller hur artar sig felet?

Stephan
ha
853
hall112
BMW 740IA E38 -94
min 540 lös lampan på. Bara asc lampan ej abs. Den var vajern av på. kostar ca 250kr och tar ca 30min att byta om man aldrig gjort det innan. Vajern går att se smidigt om den är hel eller trasig.

Jag skulle inte backa vid köp för att asc inte fungerar, skrotade 540 finns det ganska så gott om så även om den inte fungerar så behöver det inte kosta massor att fixa.
rsarits
250:- var dyrt, jag betalade bara c:a 150:- på BMW för min.

Givarfel lär betyda att inte heller ABS fungerar, motorfel kan vara dyrt, det är, såvitt jag sett inte jättevanligt med ASC+T ens på 540, kan bli svårt att hitta på skroten.

Lycka till!
ASC+T är det vanligaste alternativet på 540i E34, ca 60% har det, ca 25% har inget alls och ca 15% har diffspärr.

Stephan
rsarits
Då har jag bara haft otur, av de 4 olika 540iA E34 jag suttit i, hade ingen ASC+T. Däremot har jag det i min 530 -95, men jag har fällbart baksäte i min sedan också, det kanske inte är så jättevanligt?
mc
201
mcan
535i Touring -11
540iA -95
Hur vet man om man har diffspärr? (förutom att spinna loss)
Utrustningslistan talar om det, din lokala BMWhandlare/verkstad får fram en lista grattis.

Stephan
ha
853
hall112
BMW 740IA E38 -94
har du asc+t har du inte diffspärr. Annars så är det bara att lyfta upp den bak på ena sidan. Kan du snurra hjulet så har du inte diff, kan du inte snurra det så har du diffspärr. Handbroms o växel måste självklart vara ur.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.