AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.338

Dragkrok till e23, möjligt?

Es
23
Esc-
728iA -80
Hejsan!
Jag behöver eran hjälp i den fråga.
Funderar på att köpa en e23 728i som inte har dragkrok.
Måste ha det och försökt att hitta en dragkrok till dom men det är ju inte den vanligaste modellen.

Jag har en kompis som är svetsare men jag antar att man inte får bygga ett eget utan måste ha ett godkänt drag för att det ska bli godkänt på besiktningen.

Har ni några bra idéer på sidor som man kanske kan köpa tillbehör till e23 eller det kanske är en e23-ägare som inte behöver sitt drag längre? :)

Mycket tacksam för svar. Köpet står och faller på detta.
Detta hittade jag om det kan vara till någon hjälp, Länk Länk Länk Annars är väl blocket och ebay heta tips om man inte vill leta bland sveriges alla bilskrotar, sen en riktigt skön video med 733a Länk

Last night i stayed up late playing poker with Tarot cards. I got a full house and four people died.
Jag byggde ett eget drag till min Cadillac förra året, inga problem att få igenom bes, de kollar bara så att du använt ordentlig godstjocklek samt att svetsar och infästningar är OK, max dragvikt 1500kg på ett egenbyggt drag. DOCK var ju den bilen rambyggd så det var ju mycket lättare att få till en bra infästning, kan vara värt att dubbekolla med bes. för din bil.
Använde 60x60x2mm rektangulärrör, och 5mm stålplåt till infästningarna, M12 att bulta fast med. Kulan var en vanlig med gänga från typ Micro, Biltemas är ej godkänd, bara en parentes....
Es
23
Esc-
728iA -80
Tack för svaren!

kaptenlöjtnant:

RealOEM vad är det för typ av sida?
Alltså kan jag åka till min bmw-handlare och beställa ett likadant drag som finns på sidan?

Tack för dom andra tipsen också. Grymt skön film!

coolrader:

Vars kan man kika upp lämpliga infästningspunkter? Är jäkligt grön på detta, är det så att man ska försöka träffa av ramen på underredet?

1500kg räcker gott för mig. Har ett obromsat släp så jag behöver bara 750kg :)

Mvh // Joel

Es
23
Esc-
728iA -80
Hej igen!
Hittade detta på ebay: Länk

Hur är det, visst måste maxvikten på draget klara av maxvikten på bilen enligt regpapperen. Dvs på e23 är det 1600kg maxvikt för släp men dragfästet jag hittade på ebay klarar bara av 907kg. Hur funkar sånt där?
Det mesta på RealOem finns att beställa, är väl någonslags lagersaldo men vad gäller E23 så är jag osäker eftersom det låt i "archive" men det finns någon "maximillian"-sida oxå.

Lycka till med sökandet.

Last night i stayed up late playing poker with Tarot cards. I got a full house and four people died.
Es
23
Esc-
728iA -80
Jag var förbi BMW idag. Det finns inte att få tag i drag någonstans.
Dragkroken som fanns på RealOEM hade utgått. Så nu är det bara och hoppas på begagnatmarknaden. Tyvärr så känns det som att folk som köpte en e23 kanske inte riktigt hade behov av att dra ett släp. Har kikat både på bildelsbasen och laga.nu utan resultat.

Får se hur jag gör med bilköpet. Verkar ju vara en riktigt lurig uppgift detta med drag-sökande :)

Er
11
Erik O
735ia highline-86
745ia-81
732ia-85
E21 315
Har liggende et komplett orginalt hengerfeste, men det ligger i Oslo....
Es
23
Esc-
728iA -80
Erik O;
Jasså! Du har ingen möjlighet att skicka det då? Vad är det som gäller vid frakt mellan länderna?

Min sambos kompis ska ner till oslo i helgen. Där kanske det går att lösa någonting?

Jag skulle uppskatta det hemskt mycket om jag fick köpa det!
Er
11
Erik O
735ia highline-86
745ia-81
732ia-85
E21 315
Hei, det bør nok la seg ordne med henting i Oslo i helga. gi meg nærmere beskjed om når og hvor han/hun kan hente eller hvor jeg kan levere osv...
Finnes det noe sånt som PM her ?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.