|
|
|
|---|---|
|
Hejsan! Följande fråga gäller kanske BMW allmänt, men jag provar här iallafall. Tänkte köpa en Z3:a nu i höst, och det kunde ju vara kul om något av barnen kunde följa med. Är det någon som vet om krockkudden på passagerarplatsen kan kopplas ur med någon nyckel/omkopplare eller liknande? (Går på de bilar jag har nu.) Det handlar om framåtvänd bilstol/sittdyna; jag skulle aldrig våga sätta in en bakåtvänd utan att montera bort sprängladdningen vad än tillverkaren garanterar. Det blir förmodligen en 2.8 roadster från sådär 97-98 om det skulle ha någon betydelse. Tack på förhand! | |
|
Krockkudden går inte att koppla ur på Z3. I min finns det dock ett litet klistermärke högst upp på rutan på passagerarsidan där det står att om barn ska åka ska stolen vara i bakersta läget för att komma bort från krockkudden. Bakåtvänd stol får av förklarliga skäl inte användas. |
|
|
Att det inte går med någon nyckel är ju en sak men det måste ju gå att plocka ur den rent fysiskt och ersätta airbagen med ett motstånd? Jag hade ringt BMW om detta innan du anser detta som skrivet i sten. Funkar det som Ztephan säger är det ju en smidig lösning som ger dig full funktionalitet när inte barnen åker. Johan S www.bimmer.se Länk CS#4079/SC#580 |
|
|
Hejsan, och tack för svaren! Skall kolla upp med BMW det här med att flytta stolen bakåt. Verkar vara en nödlösning, men om BMW själv har skrivit detta så måste det ju ligga något i det. (Tycker dock det verkar konstigt att kudden skulle bli "ofarlig" där.) Det går säkert att ta bort laddningen men det är ju lite synd då man oftast är två vuxna. Har märkt att en några Z3:or inte har kudde på båda platserna, men det gäller kanske inte 2.8:an. Framförallt så är det väl ett tecken på en allmänt dålig utrustningsnivå. MVH Patrik |
|
|
Nu gäller det vad som rekommenderas från BMW och vad som är tekniskt möjligt. Det ÄR helt möjligt att fysiskt avlägsna bagen - och då måste den ersättas med ett motstånd för att lura övervakningen att bagen fortfarande finns där. Du kan också bara koppla loss den elektriskt - men motståndet behövs ju ändå. Personligen hade jag tagit bort den fysiskt, en sån laddning vill man inte ha smälld på fel sätt med det käraste man har som insats..... BMW kommer troligen bara att säga "det går inte". |
|
|
Hej igen! Nu har jag köpt en Z3:a. Det verkar vara som Ztephan sade, d.v.s. att det räcker att flytta bak stolen. Jag frågade BMW i Lund (där verkstaden var schysta och provkörde/kollade bilen åt mig) och det står även i instruktionsboken. Tack igen för hjälpen! |
|
|
Hej Jag har också pratat med BMW och de rekommenderade att plocka ur airbagen om barn under 130 cm skall åka med. Även framvänd bältesstol. Kalaset gick på 2.500:- och ett nytt bälte med snabbare åtstramning sattes i. Velade mycket fram och tillbaka själv om man verkligen var tvungen att ta bort airbagen. Skulle dock aldrig fårlåta mig själv om jag inte hade gjort det och nått skulle hända. |
|
|
Hejsan! Då säger de olika på BMW beroende på vem man frågar. Vem frågade du kehran? Skall försöka få tag på någon säkerhetsansvarig på BMW här i Sverige. Har även skickat frågan till NTF, d.v.s. om det kan vara rimligt att inte ta bort kudden. (Står som sagt i instruktionsboken att den kan vara kvar.) Återkommer om jag får reda på något mer. |
|
|
Hej Jag ringde BMW Stockholm, samt Trafiksäkerhetsverket. Båda rekommenderade att inte ha kvar airbagen för barn under 130cm i bältesstol. |
|
|
Hej igen! Har nu i mer än en månad försökt få svar av BMW Sverige (ring, skickat email) angående om det är sant som det står i min bruksanvisning; att man inte behöver koppla bort krockkudden för framåtvänd barnstol. De har lovat att lämplig person skall ringa tillbaka, men icke... Fick till svar från min lokala BMW-verkstad att urkopplingen bara görs "mjukvarumässigt". Pratade sedan med en annan verkstad (som min granne har för sina BMW-ärenden) och frågade om de kunde koppla ur kudden. Det gjorde de av princip inte, men han jag pratade berättade om en kund som hade fått sin kudde urkopplad på BMW. Han hade sedan varit inblandad i en krock; kudden på passagerarsidan löste ut men inte den på förarsidan! Slutsats: Jag skulle iallafall inte sätta in en bakåtvänd stol utan att ta ut sprängladdningen! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.