|
|
|
|---|---|
|
exportera bil, råd önskas Sitter på en riktigt udda bil, en Defender 90, jubileumsmodell byggd i endast 229 exemplar. Jag har nr. 001. Det som gör den unik är bl.a att det är en bensinare, V8, 4.0 liter, automat med mera. Bilen är i superskick, mycket extrautrustning, vinsch, spacers, nya däck, större avgas samt chippad och mappad för bästa prestanda och ekonomi. Har egentligen allt utom snorkel. Att sälja den i Sverige är helt lönlöst, pratade senast idag med LR´s försäljningschef som sa att V8 är stendöda. Har annonserat ett drygt halvår utan resultat. Kollade så in mobile.de och hittade en del vagnar i min kaliber, dvs från samma serie, 98 års modell. Där begärs mellan 180-220K. Och då är de inte i närheten av att vara i det skick som min bil. Så en annons på mobile är nästa steg. Bilen är "momssmittad", vad innebär det för den tysk som köper den? Har han rätt att få tillbaka moms vid export? Om jag skriver över bilen på mitt företag innan försäljningen, finns det några fördelar att ytnyttja då? Jag tänker närmast på eventuella förlustavdrag etc. Är väldigt tacksam för alla råd! | |
|
Kolla vägverkets hemsida: Länk där står ju en hel del info om just export Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Om du köper in bilen till firman så blir eventuella förlustavdrag skillnaden mellan försäljningspriset till tysken och det värde bilen hade när den skrevs över. Inte när den var ny. Försök inte köpa in bilen till firman för ett artificiellt för högt pris eftersom detta är brottsligt och väldigt lätt för en revisor att upptäcka (bara ett tips) //Lövet |
|
| Synd om den är vänsterstyrd. Annars hade den varit supereftertraktad i England med alla bilfantaster där som älskar sine egna märken till döds ! | |
| Andreas. Ska ta ett snack med revisorn om det. Luftade bara frågan för att öppna en möjlighet. | |
|
Absolut. Och jag gav bara en inblick i vad revisorn kommer att tycka om det. //Lövet |
|
| Kanske en onödig fråga, men en annons på engelska framför tyska borde väl vara att föredra på mobile? | |
|
Om det är tyskar du riktar dig till så är tyska helt klart att föredra. Engelskakunskaperna (och viljan till att använda de som faktiskt finns) hos lite äldre tyskar (~40+) är mycket små. //Lövet |
|
|
Att bilen är "momssmittad" är ingen fördel alls. Momssmittad innebär att vill man leasa bilen igen så får man betala moms på moms. Alltså en olönsam affär. En momssmittad bil har, om jag minns rätt, aldrig varit leasad innan. Om tysken kan dra av momsen på en 10år gammal bil vid privatköp vet jag inte. Iom att bilen är 10 år och antagligen kommer gå på export inom EU så hade jag låtit det vara med moms och gjort en enkel export. There are lots of good sportcars on the road. I know I pass them all the time. |
|
|
OK, får försöka knåpa ihop en annons på tyska, någon som känner en översättare :-) Att bilen är momssmittad vet jag är en nackdel, frågan är bara vad som gäller vid export. Ska kolla vidare och återkommer. |
|
|
För en tysk innebär det ju en nackdel i och med att 25% moms är inbakad istället för de 19% som tysk moms är. Detta är dock små pengar i sammanhanget. //Lövet |
|
|
25% moms är alltid inbakad på alla bilar och alla varor och tjänster man köper. Det som berör är vid leasing där man kan dra av halva momsen på leasingkostnaden d.v.s 12.5%. Är en bil momssmittad så kan man inte dra av 12.5% och dessutom så får man betala moms. D.v.s moms på moms. Därför leasar man aldrig momsmittade bilar för det finns ingen vinst eller mening i att göra det. Alla bilar som inte varit leasade från början/företagsbilar är momssmittade. Så vid export så påverkar inte det tysken alls... There are lots of good sportcars on the road. I know I pass them all the time. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.