AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
847

byta fran kasett till enkel-cd, e39

har rds kasett och vill byta till enkel cd alt. kasett plus cd-vaxlare. har pratat med bmw och de vill titta pa bilen innan de kan avgora ifall det ar mojligt.
Vet nagon vad de ar som kontrolleras, kan det goras sjalv?

borjar bli trott pa NRJ, P3 o gamla band!

markus00
Jag utgår från att det är en orginal bandare du har.
Jag såg någonstans att man kan koppla en Alpine Cd-växlar enhet till dem.
Jag sade åt BMW munchen att kasta min kassett spelare åt h.lvete och sätta dit en cd innan jag hämtade bilen. De sade bara 'okay' och tog ca tusen spänn för det :-D
På en e46 -99. Borde inte vara svårare på en e39, men jag vet inte.

Varför får man bättre service om man handlar av BMW Tyskland? BMW Sverige borde lära sig lite därifrån.

~ sport = komfort ~
och glöm inte: Det är ALLTID gratis ost i råttfällan...
Det finns två grundtyper på stereo i E39: Med eller utan MID-panel, dvs den avlånga panelen under stereoluckan som visar lite olika info beroende på övrig utrustning i bilen. Det är nog detta som BMW vill se för att svara på frågorna.
Inga problem annars att byta från kasett till CD.

FP
Donk
Vad visar den sk mid-panelen? Trodde det var nån slags bättre stereo?? Ingick den i något utrustningspaket?
Klocka/kalender, stora färddatorn, radiostationer, GSM-telefon, timer för kupévärmare mm beroende på vad bilen är utrustad med.

FP
Tack for svaren.
jag har en MID-panel med klocka, radiostationer osv. Detta betyder altsa att byte till enkel cd ar mojligt?
Jepp.
Du får en ny burk uppe under luckan, i mitt fall var den tillverkad av Philips. Se under mekartips, lågnivå.

FP
bratten
Hej på dig!
Varför envisas att ha en orginalstereo när du ska byta stereo? Köp en Alpine eller Sony som du kan använda ihop med ratt fjärren.Kanske vill du ha bättre Högtalare eller slutsteg i framtiden vilket underlättar när det finns lågnivå samt sub utgång om du kanske vill ha en bas.Orginalstereo är inte särskilt bra!
Mvh Bratten
Är ju snyggt med luckan, och att slippa adapterplatta osv. Funkar alla funktioner i ratten med icke original, även växling GSM-stereo? Lågnivå inget problem, men visst mera glitter och glam på en del icke original är det ju.

FP
Jag trodde det bara var orginal enkel cd som passade, rent geometriskt!, var hittar du alpine etc. som passar?

Det finns en adapterplåt som gör att stereo i DIN-format passar, samt adapterkablage på baksidan. Man får offra luckan, jag kan inte svara riktigt på hur det blir med ev. multiratt, och dess funktioner osv. Men visst går det.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.