AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.204

Sportljuddämpare vad välja

Ic
28
Iceman78
BMW 530ia -02
Jag vill ha lite goare ljud på maskinen. Vilken ljuddämpare rekommendrar ni. Eller ska jag låta ex viss ferrita bygga ett system. Tack på förhand

Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Av egen erfarenhet riskerar du ganska kraftig resonans kring 80-95km/h på femmans växel (mellan ca 2000-2500 varv/min) om du bara byter bakre burken mot någon fullflödes-variant. Jag har en en ca 350mm lång oval burk i rostfritt från Simonz med en originalliknande "dieselböj" gömd innanför kofångaren på slutet på min 528i. Bilen låter väldigt mycket trevligare, maffigt med lite rasp på slutvarven, men resonanserna är inte lika skoj. Valet av ljuddämpare verkar spela mindre om man bara byter den bakre. En kompis har en japsdämpare på sin 528i och han får samma typ av resonanser han med.
Så med facit hand så verkar det smartare att låta exempelvis Ferrita bygga ihop något om de inte redan har någon färdig sats.

------
BMW CS #04839

Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Gör som de gamla amazontrimmarna; borra hål i ljuddämparen. ;-)

_
***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.***
Th
719
TheMan
e61 545iT -05
e30 325 ik Turbo -88
e32 730 -91
Jag har 2x simonz på slutet på min 535 och det låter precis lagom. Lider inte heller av nån som hellst resonans...

Beemer 4 Life!
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Jag har kört med moddad bakre burk på E34 och där fanns inte heller resonanser. Men nu gällde frågan en E39, och där har jag två rullande exempel på att resonans uppstår om man bara byter bakre burken.

------
BMW CS #04839

jag tog bort min mittljuddämpare på min 525-92a ljudet i sig blev ingen skinlad alls, men som "Iceman78" beskrev mellan 2000-2500 rpm är ljudet obeskrivligt gött.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.