AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.158

Vilka diffar passar till en 730 E32?

Har en polare som har en 730 -87 där diffen (slutväxeln) gått!

Bilen är manuell. Med 25% diff. Vad är det för utväxling han har på diffen och från vilka andra modeller passar det? Har hört att det skulle passa från 535 E34? Vet heller inte om det är "stora" eller "lilla" diffen som han har, nån som vet?
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Värt att tänka på är att storleken på flänsen till drivaxeln har varierat med åren.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Okej, kan det vara det vissa menar med "stora" och "lilla" diffen kanske? Kikade på diffen idag men verkade inte stå nåt om nån utväxling på själva diffen.. Det borde väl iaf vara likadana diffar på alla 730 -87 manuell? Frågan är vad det är för utväxling på den..
Ringde och pratade med BMW och de sa att det antingen var 3:64 eller 3:73 utväxling på hans diff.. och att det var antingen 40 eller 41 kuggar.. Vet iaf att 730 och 735 manuell verkar ha likadana, om det är med diffspärr. Nån som vet om det är stora eller lilla diffen? Och vilka andra modeller som har denna diff?
Hej hopp, bara att peta in artikelnummer så ska svaret vara nära.

Länk

Last night i stayed up late playing poker with Tarot cards. I got a full house and four people died.
Försökte hitta nåt artikelnummer på själva diffen men det numret vi hitta det stämde då inte..
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Kolla vad det står på märkbrickan, se min 750-blogg för hur den ser ut: Länk

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Länk

Blev Länk

Ganska magert.

Last night i stayed up late playing poker with Tarot cards. I got a full house and four people died.
Okej, tack för hjälpen ska se om jag hittar märkbrickan..

Alltså om man jämför diffklumpar på realoem så verkar det finnas 2 olika diffar med diffspärr till 730 manuell -87: 3:64 och 3:73 med 40 resp 41 kuggar. Kan en 3:73 diff passa ifall jag har en 3:64? och vice versa.. Kan ju iaf inte bli stor skillnad på den utväxlingen..

Står att det bara passar med diffar från 730 och 735.. men om man kollar på tex 535 E34 så har den 3:64 diffen på manuell efter -89, och på automat t.o.m. -89, fast med ett annat artikelnr.. Det här är en djungel.
Mi
69
MikaelSall
735iA -89
Länk

blev det väll om man har EURO bil :)

Opps, my bad.

Men däremot märkte jag nu att om man söker på 735i manuell och på diffklumpen på realoem så står det att alla manuell har 3:45 och då är det ju inte likadant som till 730 manuell 3:64/3:73.. kanske passar men blir ju fel utväxling då..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.