AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
2.182

Läckande bensintank

vi
191
vibbe
Z3Mc-98
Hur svårt är det att byta tank på en 728 -97a. har någon en tank liggandes?
min läcker som ett såll
sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Hej.

Om det ser ut som på e38 750 så måste avgassytemet bort + kardanaxeln innan du kommer åt själva tanken.

Mvh
Skalman
Lånar den tråd...
Min tank har också börjat läcka som ett såll och jag har beställt en sprillans ny. Jag själv kommer inte genomföra bytet men undrar ändå lite över arbetet.

Är det enbart arbete utifrån och undersidan som gäller?
Jag menar behöver man böka med bränslepump inifrån kupén och eller ifrån bagageutrymmet med något?

Jag såg en lång svart plaststräng när jag skruvade ur hydralikmotorn för koffertluckan som hade en bränslesymbol och min första tanke var vilken funktion denna fyllde.

Jag är ute efter lite tips inför bytet helt enkelt.

PS. Det rör sig om en -98 E38

Tack på förhand!

sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Hej.

Du behöver plocka bort sitsen i baksätet för att komma åt anslutningarna till bensinpumpen. Slangarna sitter med vanliga slangklammer.

I övrigt så är det bort med avgassystem och kardan.

Kanl slangen du såg vara själva påfyllningsledningen?

Mvh
Skalman
Hej,
Njae.. någon slang var det inte utan mer en markering för något?....

Jag hittade en supervideo på youtube.com som består av 6 delar som visar hur du kommer åt bränslepumpen.

e38 Fuel Pump Change - Part 1
Länk

sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
"Markeringen" skall du "öppna" därunder sitter locket till bensinpumpen...lossa slangar som sitter med slangklammer.
I o f s ger det sig självt, när du börjar riva, men förutom att lossa anslutningarna till bensinpumpen (som sitter tillsammans med den ena nivågivaren) måste man också lossa anslutningen till den andra nivågivaren, som sitter under baksätet på vänster sida. Kanske bra att veta, när du beställer nya gummipackningar.

I närheten där finns det också ytterligare två bensinledningar med slangklämmor som måste lossas.

Det sagda gäller för min 750. Även om tankvolymerna är olika på din resp. min bil antar jag att systemen i övrigt är lika.

/Lennart

Min tank är bytt och det känns väldigt bra att den är hel o att man kan tanka fullt! Men i stället så har det ett klonkande ljud börjat :-( Jag har försått att det är ventiliationen som inte är ok. Men jag har ingen som helst möjlighet byta några delar nu så jag kommer testa att köra utan tanklock en liten mindre sträcka för att ifall ojludet försvinner. Fungerar detta kommer jag att ta bort gummipackningen i tanklocket samt borra ett hål. Såg att någon annan här på Autopower hade gjort samma sak.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.