|
|
|
|---|---|
|
Vad krävs egentligen för att utlösa en airbag? Sidoairbagen på min E46:a utlöstes i söndags (dörr + gardin) lämnade in den på BMW som konstaterade att det berodde på att en sten träffat sensorn under förarstolen, dock utan att skada något (endast ett litet märke). Innebär det att en BMW inte bör köras på grusväg då? hur är det på bilprovningen riskerar dom att lösa ut airbagen genom att knacka på "fel" ställe? varför löser den ut på en träff underifrån, vem förväntar sig bli påkörd med en träff underifrån? Nån som råkat ut för något liknande ? | |
|
Livsfarligt Ju... med tanke på hastigheten av airbagarna så kan de smälla rätt hårt om man skulle sitta nära ratten tex.... // MVH Jocke |
|
| det låter som något annat fel, förmodligen på tändenheten i airbagen eller något styrdon som givit fel signaler... Men det är i alla fall inte en sten som orsakat den. Om den inte var väldigt stor och kom i 50km/h | |
| det jag har förstått av hur en airbag fungerar så är det ett gyro som känner av g-krafterna i bilen och om dom blir för stora med ett ryck så ska airbagen lösa ut. rätta mig om jag har fel. | |
| det är mer än bara att gyrot utlöser. det är flera faktorer som färdrinktingar, hastighet och sånna saker. Kommer ihåg en artickel om en sido airbag som utlösts på en saab och det blev massor av skriverier om det och det var något fel på själva airbag enheten och massor fick bytas ut... | |
|
Ett gyro mäter inte accelerationer, det gör en accelerometer. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.