AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
926

"Effektbooster" från raka rör?

Var inne på Raka rörs hemsida och blev fundersam på en produkt som heter effekt booster,när jag ringde och pratade med dom så lät det väldigt bra,effektökning på
ca 30 hkr med ett fullflödes system.Är det ngn som provat denna sak och hur bra blev resultatet??
An
380
AndersG
320 -92 (limo)
Vet bara en sak...effekten på lågvarv ökar...men det är inte säkert att maxeffekten blir högre
micket
Den funkar bra som fan.. har en 2" dämpare
tillsammans med ett sportfilter och det sticker
iväg 0-100 på 6,9 (orginal 8,0) helt klart nöjd
och ett grymmt ljud.. fick ingen högre topphastighet
men polaren som har en 2,5" på sin toledo ökade topphastiheten med ca 15 km/t

BMW street racer
An
380
AndersG
320 -92 (limo)
micket: Har du använt röret istället för katten eller hur får du annars plats med den?
micket
nej.. har 2" från katten och bak sen dämparen.. det blir lite konstig vinkel på ändröret men det får man leva med... fick bygga ett fäste för att det skulle passa i orginalen

BMW street racer
Hemsidan funkar inte så jag undrar vad en sån här sak kostar.
mc
460
mc_fox
328i Limo -96
318i Touring -01
Låter ju för bra för att vara sant!
Vad kostar en sådan, och ger det mer/mindre effekt om man har Turbo!
m3
104
m3killer
535i -86 E-28
Jag känner igen denna diskusionen tror det var på zatzy där råde en hel del olika utlåtande om denna produkt! Har väldigt svårt att tro att den skall ge tretio hästar men, men det är ju bara att prova! ps om det nu skulle ge dom här häskraftern VARFÖR åker inte donm stora pojkarna med det (STCC) ds

Jonas
micket
Den kostar 2500:- helt klart värd det..
Det var 3 bilar på strippen i Emmaboda som hadde
raka rör dämparen

BMW street racer
En ljuddämpare kan väl knappast göra 30 hk. Får jag 50 hk om jag köra med raka rör då eller?
hj
963
hjorten
E21 323i-80
E21 323i-80
E3 3,0 Sa-77
E3 3,0 Si-75

Löjligt den kan aldrig ge 30 hk,bara ett försäljnings trick för att lura okunniga.

hjorten
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
När man tittar på deras hemsida så finns det en massa "vittnesmål" från nöjda kunder. Inga riktiga mätningar, enbart intryck (placeboeffekt?).

Den mätning de främst hänvisar till är den som säger att effekten skall öka med 30% på låga varv (2000) varv. Vid dessa varvtal tror jag ingen på denna sida ens använder sin motor när de vill pressa ur lite kräm ur bilen.

Att de sedan visar ett test där man har slitit bort två ljuddämpare och ersatt dem med boostern och följande ommappning av motorn på en tävlingsbil och hävdar att effektvinsten enbart ligger i boostern (inte att man har tagit bort två dämpare och gjort om mjukvaran i motorn) gör inte mig imponerad!

Det är lite väl mycket "Mirakelhokuspokus" och TV-shopskänsla för att jag skulle investera 2500kr.
När de återkommer med riktiga testfakta (helst oberoende sådan)kan det framstå som en seriös produkt.

Mvh
mc
460
mc_fox
328i Limo -96
318i Touring -01
Håller med dig Johan B, var lite sugen på att skaffa en sådan, men det är nog som du säger. dessutom skulle stcc och wrc bilarna använda sig av en sådan om den skulle ge 30 hästar.

Samma sak gäller alla dessa bränslebesparings produkter som finns, tex tändförstärkare och alla möjliga filter som ska göra att man spara upp till 30% med soppa. Om det nu skulle sänka bränsleförbrukningen med 30% skulle det vara standard på alla bilar för länge sedan och det gäller nog effektboostern också.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det är som du säger mc_fox. Visst görs det upptäkter inom tekniken men skulle jag ha gjort en sådan upptäkt som effektboostern (om den funkar så bra som de säger)så skulle jag inte behövt jobba en sekund till i hela mitt liv, förmodligen skulle denna uppfinning ha försörjt ett par generationer till i min släkt.
Ta världspatent på prylen och håva in storkovan från alla biltillverkare världen över. Men det förutsätter förståss att den funkar.....hmmmm undrar om den funkar när man enbart säljer den lokalt? ;)

Mvh
Undrar om den funkar bättre än magnet-dosan man kan köpa för några hundra som monteras på bränsleledningen och uppges sänka bensinförbrukningen med upp till 20%
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Carman, om man monterar båda så kanske bensinförbrukningen helt upphör.
Om du sedan tillsätter blytabletter (liquimolly)och tändsystemsförstärkare, insugsluftsvingarna cyklone (tror jag den hette, skulle "sätta snurr" på luften) plus att du får din motor välsignad av påven så kanske bensinförbrukningen minskar till minus! Dvs din tank fylls på vartefter du kör. ;)

Mvh
Du glömde välsignat kylvatten och för säkerhets skull en vitlöksfläta i backspegeln.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.