AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
1.166

Göra inspektion 2 före vintervilan eller efter?

pl
37
plucke
M coupe -99
Hej,
De börjar bli dags för inspektion 2 för min M coupe, men jag funderar på om de spelar någon roll om jag gör det nu innan jag ställer av bilen eller om jag gör det till våren? Är något bättre eller sämre för bilen?

Tacksam för svar,
Lukas
Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
Rent generellt mår ju bilen av att ha ny olja under vintern. Så jag skulle ta Insp 2 nu så är du beredd när vårsolen blir för svår att motstå.

__
Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta!
Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
... mår ju bilen BRA av... skulle det vara

__
Sp
3.093
Spajjjs
330e Touring -22 Mineral grey
VillaRosa:

Å andra sidan så är det ju aldrig fel att byta olja i bilen då den stått flera månader heller väl?

// M.V.H. Daniel
Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
Om man ska byta bara EN gång, gör man det före avställning för att bli av med all skit som finns i den använda oljan. Men det är klart att man kan byta både före och efter...

__
pl
37
plucke
M coupe -99
Hmm svårt val det här! Jag lutar åt att serva den där direkt på våren, eftersom då blir den helt fräsch och klar för kommande säsong.
da
41
dalle z3
Z4 2,5 si 2006
Jag tycker absolut att du skall byta oljan innan vintervilan, resten av servicen kan du ju göra till våren. Men motorn mår i alla fall bättre av att stå med ny olja under vintern. Jag byter ALLTID olja i mina hobbyfordon innan avställning, oavsett hur långt jag har kört.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.