AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.210

Min E30 vägrar att låta sig luftas! Hjälp!

ni
17
nixlaz
325iX Sedan -89
Jag har problem med att lufta kylsystemet, jag har haft bilen ståendes länge och har inte kört med den på ett tag. Så när jag plockade fram bilen så ser jag att den klagar på kühlvasser, så jag fyller på lite. Men den går ändå varm!

Jag har plockat bort termostaten för att se om den skulle gå kallare då men det vart ingen skillnad, har även kokat termostaten för att se om den öppnar som den ska.

Jag har luftat bilen i ordentlig uppförsbacke och luftat och luftat och luftat, men jag tycks inte få någon ordning på det. Jag har värmepaketet inställt på max värme och har låtit motorn gå upp till arbetstemperatur, fyllt lite mera vatten, masserat slangarna, öppnat luftningsnippeln. you name it!

Mitt problem är att när motorn blir varm så kräks den ur sig det mesta av vattnet som jag hällt i, troligtvis så finns det fortfarande luft kvar i systemet som expanderar och "vill ut"...

Min sista tanke är då att toppen har blivit skev, eller att toppackningen har gått. Dock så har den gått igenom besiktningen utan anmärkning bara för ett par veckor sedan, inga konstiga avgasvärden alltså. (har inte så långt dit, så de gick bra att ta sig dit iaf). Bilen vitryker inte, det finns inga spår av olja i vattnet, inte heller något vatten i oljan!

Jag tycker mig ha testat allt, men inget funkar! Vad tusan ska jag göra?
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Funkar vattenpumpen?

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
ni
17
nixlaz
325iX Sedan -89
jag var ute en sväng förut när jag trodde mig ha fått ut all luft. tog med mig en massa vattenflaskor och hoppades på det bästa.

Jag lät bilen stå på tomgång bra länge för att se om det verkligen funkade som det skulle, den klarade ca 10-15 minuter, vilket den absolut inte borde klara med trasig vattenpump. rätta mig om jag har fel!
ni
17
nixlaz
325iX Sedan -89
hur kollar jag enklast om vattenpumpen är trasig?
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Du skulle märka om vattenpumpen strular.
Det brukar höras om inte annat. Har plastskioveln i pumpen gått
så skulle förmodligen bilen koka ganska omgående.
Har den totalskurit skulle motorn få svårt att gå runt med spänd generatorrem.

Har du kollat upp fläktkopplingen?
Låter nästan som det kan vara den. Vingen får inte upp hastigheten utan kyler för
dåligt. Brukar inte vara strul med luftningen på E30?

/L

ni
17
nixlaz
325iX Sedan -89
Jo jag tycker faktiskt att jag borde märkt om pumpen är trasig, för jag har inga som helst oljud. Fläkten blåser på som tusan, så de känns inte heller som att felet sitter där!

Vad jag har hört så ska m20 vara ett rent helvete att lufta, jag har frågat samma fråga på diverse forum och flera har erkänt att de misslyckats med att lufta sin bmw =)
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Det flesta gånger jag hört talas om luftningsproblem med M20 så har maskinen varit monterad i femserien (E34). E30 har jag inte hört att det skall vara några särskilda bekymmer med, förrän nu då ;)

Jag har nyligen bytt hela kylaren på min. Innan dess demonterade jag den ett flertal gånger vid byte av vätskor, slangar K-rem osv.
Det var aldrig några problem med luftningen efter dessa arbeten på kylsystemet. Jag bara fyllde systemet, lät bilen gå på tomgång och efterfyllde några deciliter som den rapade ut när den fått upp trycket och cirkulationen startade. Jag körde ett varv runt kvarteret utan lock på expansionskärlet. Tempmätaren klippstabil under hela förfarandet..klart!

Men det förekommer ett gäng olika cellpaket/kylare till E30:n också, och jag kanske har en "gynsam" modell att lufta?

/L
to
112
tomb
BMW 318d F31
Jag höll på precis som du och luftade och luftade, (det finns även en luftskruv på kylkärlet, har du öppnat den?) tänkte först att det var toppackningen, men sen testade jag att plocka ur vattenpumpen och den var helt slut. Mitt tips är att lossa den, nästan 100% säker på att det är den som strular, den är gjord i plast om det är orginal, så köp en ny på mekonomen, kostade några hundra vet jag.

ga
408
gasa
M3 E30
M3 E46
325d E91
Prova och byt kylarlock. Öppnar det vid alldeles för lågt tryck eller rent av är något otätt så kommer det att förbrukas kylvätska.

/G
ni
17
nixlaz
325iX Sedan -89
jag har vart på bmw och pratat med dem.. jag behöver åtminståne ett nytt kylarlock för det jag har har jag demolerat. Jag fick tipset att ta bort givaren på toppen av termostathuset för att luften lättare skulle komma ut.

Har testat detta utan förbättring, ska lämna in bilen för felsökning på bmw nu i veckan.
sw
570
swunge
BMW 320i Touring -03/2
BMW 525i Sedan -88/7
BMW 327 Turbo -88
BMW 323i -86
Hade liknande problem. Jag bytte pump, termostat, topplockspackning, viskokoppling.. fick högt tryck i kylslangarna och tempen stack när den stog stilla en stund.

Misstänkte att värmepaketet var sprucket och drog in luft.

Fick aldrig till det.. Kan varit toppen som var sprucken kanske.
Ti
608
TimS
325i -88
jag brukar lufta min bil och det brukar ta dagar, iofs är min lite annorlunda men.

ibland kan det hända att jag känenr att den är bra men sen så kör jag en bit o den blir varv.

som sagt.. det är nog fortfarande bara luft, fortsätt... när du ser att den blir lite varmare, varva motorn så vattnet byter plats
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Alltså har du meckat med bilen dvs tömt den på glykol?en bil samlar inte på sig luft bara för att den står.
Ok vissa bmw kan vara lite tjuriga o lufta men inget som ska behöva ta mer än 15min xtra,jag har luftat en hel del bmar.
Så jag tror att du har kompressionstryck i kylsytemet därav övertrycket i systemet.
Prova att trycksätta en cyl i taget samtidigt som du tittar i vattnet efter bubblor.Kom ihåg att ha växel i friläge vid trycksättning så du inte kör över foten:)

Mvh/Micke Lindberg
Min tii Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.