AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.309

328 E36: Tar vatten, går ojämt på tomgång mm

Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Har några (små) problem med min bil:

-Bilen tar ytterst lite vatten, går från sträcket och en bra bit ner på ca 2-3 mån.

-Bilen går lite ojämt på tomgång, inte mycket men det går inte att balansera en peng på den som det går på 330n och de andra bmw 6orna vi haft.

-När man startar så brukar dessa bilar vid kall motor varva upp lite för att sen sjunka ner till tomgång. Denna varvar upp på samma sätt men stannar på ca 1200 för att sedan fortsätta upp till 3k varv, ligga där ca 2-3 sek för att sen gå ner till tomgång.

-Ibland funkar kliman och ibland kommer det bara full värme hur man än vrider på rattarna. Bilen ligger även snäppet över normaltemp på tempmätaren i instrumenteringen. samt elfläkten fram funkar inte.

Ringer det en klocka hos någon?
Testat/kollat:
Utmärkta avgasvärden.
Ingen olja i kylvattnet eller tvärtom.
Avgaser ser bra ut och luktar som det ska.
Går utmärkt och låter som den ska, inget rassel eller tickande osv.
Nyservad med olja stift och filter.
Ordentligt servad tidigare med full s-bok
Inga pölar under bilen på morgonen, inga märkbara läkage.
Elfläkten fram, den funkar inte.
Allt jag kommer på för tillfället.

Hjälp uppskattas!

//Bjersér

BMW - over 300 (s)miles/hour
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Kom även på:
Lmm testad samt att det lyser inga lampor osv i instrumenteringen.

//Bjersér

Har inte svar på alla dina frågor men vad jag kan komma på nu är:

1. När min tog vatten så var det för att kylargavlen läckte när motorn blev varm. Sen sitter det o-ringar i kylarlocket som kan slitas och då kan ånga hitta ut den vägen vilket medför mindre kylarvatten. Man kan tycksätta systemet och kolla efter läckage hos en verkstad.

2. Problem med värmen? Testa att släng dit en ny termostat och lufta systemet, kostar inte många kronor och är värt ett försök.

3. Ojämt tomgång kan vara allt ifrån dåliga tändspolar till kamaxelgivare m,m. Låt en verkstad kolla ev felkoder så får du svar.

MVH
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Ska se efter, dock:

1. Syns inga som helst läckage, har dock inte kollat o-ringen du pratar om.

2. Pratade med en kille som har verkstad, han tittade på den men svarade att han inte trodde det var termostaten. Där av denna tråd.

3. Om detta var kasst borde den inte gå som en klocka vid minimalt gaspådrag och uppåt? Tändspolarna såg riktigt fina ut när jag bytte stift i våras i alla fall.

Tack för tipsen!

Ska koppla loss batteriet ett tag för att nollställa allt, kanske löser det vem vet?

//Bjersér

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.