AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
835

Frågor & feedback inför m20b25-bygge

Niclas VV
Jag har borrat ett B25 block 1mm, och skall montera i ÖD-kolvar och ringar. Vevevn ska slipas om och nya lager monteras, föturom borrningen ett standardblock alltså.
Toppen planas (så lite som möjligt dock), lite större ventiler skall i (fr motornord lr enem) med lite omslipade säten & allt det medför. Nya styrningar och ventiltätningar, nya hårdare ventilfjädrar och en något vassare kam. Nya vippor och ställbart kamdrev extraktor och slutligen ett chip alt. mappning.

Inför era svar så gäller dock detta: Bilen ska ha god körbarhet och drftsäkerhet, och jag vill INTE ha problem med avgsvärden hos SBP!

Jag skulle vilja ha svar på följande innan jag skrider till verket:

1: Blocket är från -88, är det kat eller icke kat kolvar standard? Då motorn skall i en 320i -89 kaross så gäller katalysator, och då borde jag beställa ÖD-kolvar med övriga specifikationer som katkolvar?

2: Vilken kam-duration bör väljas? kom ihåg körbarhet och inga höga avgassvärden!

3: Kommer kat-kolvar funka mot en ngt planan topp och vassare kam, har noterat att det kan bli problem med trimmad topp och katkolvarnas låga komp... Eller?

4: Behövs lmm från ex-vis 535 för dessa, ganska milda, upgraderingar?

Som sagt, ingen värstingmotor, men ser någon några andra problem i detta recept? Nån som vågar uppskatta effekt & vrid?
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
1. Ta de kolvar som ger lägst komp.

2. Behåll originalkammen (om den inte är sliten), vassare kam ger "inget" med turbo.

3. -

4. 535 spridare och LMM funkar bra för lågtryckstrim, skaffa större spridare helst - Saab/Volvo har billiga turbospridare.

Har du kollat in PPF?: Länk Länk

Mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.