AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
9.136

Tona rutorna, vilken ton? hur mörkt?

Sida 1 av 2
Har bestämmt mig för att tona alla mina rutor på cabben. Fanns 4 olika mörka toner att välja bland, jag vill ha de så mörkt som möjligt TROR jag. Blev dock lite tveksam när han som kommer tona bilen sa att de är snyggare med de näst mörkaste. Han tyckte de blev för mycke reflektioner med den mörkaste. jag vet ännu inte vilken jag ska välja. Någon som har några tips?
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Vad har du för färg på bilen?
Visa användare
1.981
Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
Det mörkaste ser lite raggaraktigt tycker jag. Så välj den näst mörkaste om det bara är de två alternativen du väljer mellan. Personligen skulle jag välja ljusaste på sidorna och näst ljusaste bak.

De är de två alternativen jag väljer mellan ja:) Färgen på bilen är estorilblå metallic, jag har även svart tak på den. Det är en cab alltså! Mer förslag är välkommet tack:)
an
316
andreas_r
BMW 320I Touring M-Sport -03 Titansilver
Det SER "raggit" ut med mörk toning. Många förstör sina bilar med mörk toning. Personligen så tycker jag det ser billigt ut med mörk toning, lyxigare ut med lite ljusare toning. Men smaken är som baken ;)
Och precis som HAAS vill säga så beror det på vilken färg du har på bilen, en del färger passar inte med toning...
Men kom ihåg bilen går inte fortare med toning, vare sig du vill eller inte...

an
316
andreas_r
Med den blåa tycker jag ansolut du ska ha lite ljusare tonning, eftersom färgen på din bil är väldigt läcker så skulle du bara dra ner utseendet och helhets intrycket på bilen med riktigt mörk tonning, som om det satt en 21-åring med kepsen på sne bakom ratten ;)
Tack för era åsikter. Den allra mörkaste kanske kan se lite raggig ut när jag tänker efter. Dock tycker jag att mörk toning är snyggt. betala 4000kr för någon ljus toning som knappast syns skulle jag aldrig göra. Ingen mer än mig som tror att de kan bli riktigt snyggt med mörk toning tillsammans med de svarta taket? Sen tycker jag att de är en jävla skillnad om man har den allra mörkaste toningen och bara ha bakrutorna svarta, alltså inte ha toning på sidorutorna fram. Då förstår jag att folk tycker att de kan se billigt ut. Men ha en ganska mörk toning på alla rutorna så de ser enhetligt ut förstår inte jag att de kan se raggigt ut? Sen är jag bara 20 också, använder dock aldrig keps:)

Här är bilen som toningen ska sättas på:

Länk
Sp
3.093
Spajjjs
330e Touring -22 Mineral grey
Jag tycker att du ska köra på en solfilm med ca 65% ljusgenomsläpp. Det kommer se kanon ut. Man ser att nån kör, men inte vem typ :)

// M.V.H. Daniel
på de ställlet jag ska tona finns de fyra olika att välja på 6%, 13%, 22% och 32% ljustransmission. Du måste alltså mena den ljusaste typen?
Sp
3.093
Spajjjs
Ja precis, så är det.

Länk <-- Här på min förra E46a hade jag 35% ljusgenonsläpp på dörrarna och 25% på de 3 bakre rutorna. Då min bil var svart så tycker jag inte att de mörkare bra gjorde nåt men på en estorilblå som är rätt så ljus i sig själv blir nog kontasten för stor. Iaf för min smak :)

Men nu är det ju du som ska ha det på din bil.. så det är ju upp till dig :)

// M.V.H. Daniel
an
316
andreas_r
Efter sett "Spajja" bil (läcker för övrigt) så skulle jag ta 35% ljus genom släpp max på dom ruttorna du nämner. Så nu vet du hur jag menar :)
20 år ja, precis ;)
an
316
andreas_r
Hittade en tabell här:

1% ljusgenom släpp= 16årEpa
15% = 18år Volvo 740/850/v70
20%= 20år BMW E36
35%= 24år BMW touring
100% = 50år 520

Så det stämer nog perfekt ;)

Var bara tvungen...

"Less is more" Glöm inte det!
Snygg toning bak på din gamla e46a spajjs. Men man måste anstränga ögonen för att tänka är det tonat fram också? Ser du en bil jämte som inte har någon toning så kanske man ser att de är tonat men är man inte "bilintresserad" så ser man inte att de är någon toning fram på den.

Om du försökte lägga in en ägning på att bara 20 åringar skulle tycka om mörka toningar så blev de ganska genomskådat med tanke på att mitt namn säger ganska mycket hur gammal jag är. Tror nog att du tittade mer på mitt namn när du skrev "21åring med keps" än att du syftade på att jag ville ha en mörk toning, har jag rätt eller har jag fel?:)
Tror att de är ganska individuellt om man tycker om mörk toning eller ej, beror nog ej på åldern tror jag. Min farbror som är 43 har näst mörkaste toningen runt om på sin bil som exempel.
Tur att vi har en lustigkurre ibland oss:) Hittade du tabellen i din egenkomponerade "roligtmapp" kanske?:) Sen vet jag inte hur många 18 åringar som kör runt i en volvokombi som v70? Även 24åringarna som kör runt i BMW touring är nog lätträknade eller vad tror du?:)
bm
446
bmwtok
3-d 120iM
Jag har det näst mörkaste på min Lemans blåa 1-serie. Sungard Nighthawk.

Tyvärr inte de bästa bilderna men ..

Länk
Länk
Tycker liksom många andra att det är raggigt/ungdomligt att tona (för) mörkt. För mig förstör det snarare utseendet på bilen. Detta har väl kanske förstärkts med åldern men faktum är att jag valde ljus toning runt om även då jag var 18!

Sen har vi ju inte ens nämnt att det är olagligt och potentiellt trafikfarligt men den diskussionen känns överflödig.

Nu gör man ju som man vill men du frågade ju efter åsikter. :)
an
316
andreas_r
Ja visst e det så :)
Skojade bara med dig lite, menade inte att vara rolig över dig ;)

Hoppas det går bra med din toning i alla fall, skulle faktiskt vilja tona på min egen!
Lycka till!
Sp
3.093
Spajjjs
här är en bild till (sett rakt från sidan) på förra e46an med solfilm.

Länk

// M.V.H. Daniel
BM
75
BMW_Troll
318i -85 (E30)
320i -92 (E36)
318i -90 (E30)
520i -97 (E34)
Tex Autoexpertens utbud finns i 4 sorter. Jag provade den väsrta "Ultra mörk" på min Volvo740, det lät ju svart och häftigt. Min erfarenhet blev att man nästan nästan lika gärna rolla rutorna svarta då för man ser inte ett skit genom det, så jag rev ner det en mörk kväll i samband med fickparkering.
Har kört med Extra mörk på de andra. Alldeles perfekt, man ser bra ut, men dåligt in och ger en vad man vill ha av en toning.

Det är mitt tips i alla fall.
Visa användare
409
racing-jimpa
320i stcc -04
Så här ser det ut på min Länk ganska ljus toning skulle absolut inte vilja ha mörkare blir bara jobbigt att köra när det är mörkt ute.
Pe
157
Pekki
320dT -14
Ni som har toning ända fram.. Tar ni bort de till besiktningen eller byter ni rutor.
Själv så fick ja en 2:a på bes för film på framrutorna o de var inte speciellt lätt o få bort klistret som blev kvar efter filmen. Aceton funka iaf.. Finns de nåt annat o ta bort det med?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.