|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
| Jaha, blombergs hade ca 1 mån väntetid, så jag kommer åka till RM Bilservice för en inspektion av skadan idag. Får se hur resultatet blir framöver. | |
| Har dåliga erfarenheter av RM Bilservice - sann skadeglädje blev sann frustration | |
| Bapelsin> Min erfarenhet av lackering av bakluckan 9-5 sedan, dvs en konkav yta, vertikalt placerad. | |
Peter.71 |
Hej! Ska lämna in min bil på Hamringe billack (karossdocktorn/ lagar även plåtskador) i Tullinge för att fixa en repa som någon tyckte att jag skulle ha på min bil. Har hört att dom är helt ok men finns det någon som vet mer om dom? Törs man lämna in bilen där? P.N |
|
Någon som har anlitat någon för hellackering på sistone i Sthlm´s trakten? Resultatet är extremt viktigt och hellre en lackerare som har yrkesstoltheten kvar än dessa stora lackverkstäder som lackar om bilar på löpande band. Mao är resultatet är extremt viktigt, vill inte åka fram och tillbaka för att rätta till massa misstag. Jag är intresserad av era synpunkter om ni har anlitat någon som sagt inom närmaste tiden för liknande uppdrag. Feedback på pris samt resultat mottages gärna. (Bilen i fråga är en F10 med massa repor och stenskott) BMW M-POWER |
|
|
GINO: Att hitta en bra lackerare i Stockholmsområdet med omnejd börjar likna raketforskning verkar det som dessvärre, iaf om man är nära nog pedant. Hav förhoppning dock. Jag hyser min tiltro till en firma som precis i dagarna håller på att bygga upp sin nya lackbox för att kunna utföra lackjobben själva till högsta kvalitet, dock är de inte "in-action" än på någon månad innan allt är intrimmat och utprovat. Verkmästaren som också utför alla lackjobb är en ung uberpedantisk tysk kille som jobbat som billackerare i hela sitt yrkesverksamma liv. Han är tillika nyinvandrad ifrån Tyskland( Eisenach området där först dåtida BMW och senare EMW byggdes), BMW-entusiast och har under sin yrkesverksamma tid i Tyskland bland annat varit med och helrenoverat ett antal 327:or och 328:or samt andra guldkorn. Firman ifråga han jobbar på i Sverige har varit verksamma inom kaross- och plåtreparationer under många år och har under hela sin tid levererat hantverk av högsta klass av vad både jag hört och även sett på ett par bilar. Jag har tyvärr ingen länk till deras hemsida men återkommer om det. Tror de är fullbokade med jobb tills i slutet av September som det ser ut nu. Ifrån denne unge tysk har jag erhållit hans ord på att det enda som kommer ur hans lackbox är 100%-iga resultat och att varje inlämnad BMW dessutom kommer tvättas av in- och utvändigt innan leverans så kan han bara börja leverera även lackering då lär de nog fåt jobb fram till jul illa kvickt:) Mvh Asken |
|
|
Asken: Precis det jag ville läsa och vill lämna bilen till förutsatt att allt är ok. Tar tacksam emot kontaktuppgifter till denna firma/person när han väl är igång. Planen är att påbörja projektet en bit in på hösten eller tidigt vinter så för mig passar detta perfekt mao ;) Andra bra tips är alltid välkomna. BMW M-POWER |
|
|
Hittade länken efter lite djupdykning ner i min mailbox. Länk Killen ifråga heter Tim men du kan nog prata direkt med Stefan. Då din bil pratar tyska så pratar Tim direkt med bilen på dess modersmål:) Ett litet tips ifrån mig är att förutom att besöka dom och visa upp bilen samt kommunicera så gör en lista av valfri längd där du punktar ned allt som är viktigt för dig av alla småskador och annat du ser så gör du deras jobb så mycket enklare för då har de likt till exempelvis piloterna i flygvapnet har innan de drar iväg med sina JAS, en checklist att följa före start. Tar lite tid att sitta framför datorn och knappa och dona men vilket proffsigt intryck ger man inte den som väl ska utföra arbetet?:) Likadant när man lämnar in sin bil för service och det är något mer förutom en vanlig oljeservice som skall genomföras. Ordnung soll sein som det heter på tyska. Beträffande pris så har jag ärligt talat ingen aning men firman ifråga har långtifrån den timdebitering de stora jättarna är tvungna att ta ut men ändå tummar de aldrig på kvaliten de levererar. Kanske därför de har 2 månaders bokningstid i början av Juli? Lycka till iaf! Mvh Asken |
|
|
Stort tack! och jag tar till mig dina tips som är mkt kloka som vanligt. BMW M-POWER |
|
|
GINO: Tack och bock. För övrigt så saknar jag det som är så ofta förekommande i Tyskland då man lämnar in t ex sin BMW på Service hos en Auktoriserad Verkstad eller Återförsäljare. Adekvat person tar emot en vid disken, tillsammans tar man in bilen på en mottagningsyta, lyfter i behövliga fall upp bilen och går igenom med kunden vad som behöver göras eller de rekommenderar. Sedan kör mekanikern in bilen i verkstaden och gör de överenskomna arbetena snabbt och effektivt medans man själv väntar i loungen, dricker lite kaffe, läser Bayerisches Blatt eller annan motsvarande kvalitetstidskrift och kanske jobbar lite tills bilen är klar. Då upprepas proceduren och antingen mekanikern eller ännu hellre verkmästaren försedd med vit rock och blank namnskylt går igenom utfört arbete samt informerar om något mer viktigt behöver genomföras i framtiden mest i förebyggande syfte. Nu kostar det ju som bekant alltid när man ska få andra att arbeta, oavsett om det är en personlig genomgång av ens bil innan service eller något helt annat men jag tror att många är beredda att betala för de få minuter det tar extra att göra en sådan övning. Mig veteligt så finns det enstaka BMW-verkstäder och återförsäljare som gör just detta men man som kund kanske inte har tillgång till allt jag nämner medans man väntar eller att "Loungen" är mer en liten hörna med en stol och en trasig kaffemaskin men ändå. Tim kommer nog gå igenom bilen före och efter leverans om jag känner hans fackmannaskap rätt. Tänk om varje BMW-verkstad gjorde som de gör i Tyskland, då ville man ju inte annat än att komma tillbaka så fort bilen var klar:) Mvh Asken |
|
|
Asken: Kan inget annat än instämma till 100% för denna trevliga inlägg ovan. Det du beskriver som är realitet för vissa människor eller i vissa länder känns som om man bara får uppleva antingen i drömmen eller läsa i någon sagobok för att kunna tro på det här hemma. Har själv erfarenheter från utomlands gällande bilverkstäder samt kundservice och vi i Sverige ligger långt efter när det gäller den biten dessvärre. Att komma med egna reservdelar eller vara med under själva arbetet på en bilverkstad kan man nästan glömma om man inte känner personen i fråga eller dylikt vilket är riktigt synd faktiskt. "Tim kommer nog gå igenom bilen före och efter leverans om jag känner hans fackmannaskap rätt." Jag ser redan framemot för ett besök hos denna Tim :) BMW M-POWER |
|
|
GINO: Jag hyser dock goda förhoppningar inför framtiden. Flera BMW-återförsäljare runtom i landet är i startgroparna eller är redan under om- eller uppbyggnad av befintliga eller nya lokaler enligt nya BMW standarder. Då blir det vips mera yta tillgänglig och man har även möjlighet att i förväg avsätta nödvändig yta för att genomföra just det jag beskriver. Samt om en börjar så är flera snart mer eller mindre tvungna att följa efter för att ser man inte till som leverantör att ta väl hand om kunden just i det viktigaste momentet, efter leverans och under den tiden man förfogar över eller äger bilen så är man helt utdömd som tilltänkt leverantör nästa gång kunden byter bil. Med de förhållandevis låga marginaler i jämförelse med tidigare år före år 2000 som bilhandeln idag har på nya bilar så är det på eftermarknad, reparationer, service och underhåll det finns en rimlig chans att fortfarande tjäna en del pengar. Att anställa en servicevärd på deltid, skaffa en kaffebryggare, ordna med trådlöst internet och lite tidningar det har nästan alla verkstäder av lite dignitet idag. Att leverera ett väl genomtänkt "helservicekoncept" från A till Ö och vara i framkant vad det gäller både CRI och CRM det är det som framförallt premium Biltillverkare såsom främst Audi, BMW (kanske i liten mån Lexus) och Mercedes samt även Porsche även om deras modeller ligger i en liten annan prisklass än de övriga nämnda. Diverse specialbilstillverkare med i förhållandevis små försäljningsvolymer tar jag inte med i denna postning. De som har flest attraktiva "verktyg" i sin verktygslåda blir de som vinner och vinnaren kommer antagligen ligga hästlängder före de andra. I dessa dagar av FB, Twitter och gud vet vad så kommer bara vikten av det viktigaste av allt, det personliga mötet bli allt större och större. Kvalitet kostar och kommer att få kosta. Igår, idag och imorgon. Det roliga är att jag tror mig veta vem som kommer att vinna detta. Hur och varför jag vet detta är inget jag idag vill uttala mig vidare om men står för det jag skriver. Om du förresten vill träffa denne "Tim" redan i förtid så får aktivera dig lite. Du får gå med i Länk och dyka upp på ett par "Brostugeträffar" så lär du springa på honom " in person" så att säga. Det var så jag träffade honom samt en hel hord andra trevliga BMW-galningar i åldern ifrån 17- nära döden:) Mvh Asken |
|
|
Asken: Vi håller tummarna och hoppas att vi får uppleva det du beskriver under vår korta tid på denna jord här på hemmaplan i stor utsträckning förstås :) Har inte haft vare sig tanken eller tiden riktigt för sådana typer av arrangemang faktiskt men nu när jag har vart inne på länken och läst ditt inlägg har man inga ursäkter längre. Verkar vara en toppen "grej/idé" det där med medlemskap i klubben. FYI Snart får klubben ytterligare några medlemmar till tack vare dig :) BMW M-POWER |
|
|
Ursäkta att jag hoppar in i era trevliga samtal här men jag gillar Askens inlägg skarpt alltid.Har funderat starkt på att komma till nästa brostugaträff men nu på måndag,skaka hand med Asken vore ju trevligt. För iövrigt är jag medlem eller var men medlemskapet gick ut och jag missade förnya den,har iof mailat klubben förra veckan dock inte fått svar ännu mvh |
|
|
catch_me: Komma till Brostugan får vem som helst göra som ny besökare oavsett om medlemskapet råkat gå ut eller om man inte ännu har hunnit ansöka om medlemskap. Det är bara om jag såsom klubbmästare Stockholmssektionen upptäcker att någon kommer för tredje eller fjärde gången utan att ännu ha blivit medlem( det har ännu hittintills aldrig inträffat) då tar jag fram stora blåslampan och jag bort denne ifrån inre parkeringen med samma glädje och noggrannhet jag försöker hälsa alla besökare( brukar vara minst 30-40 BMWs). Kansliet är f.ö. bara bemannat varje onsdag eftermiddag så svar på diverse mail och utskick av nya medlemskort med mera tar därför ett par dar, speciellt om man mailar i slutet av en vecka. Lite skaka hand finns det säkert lite tid för men då jag agerar allt ifrån välkomstgeneral till parkeringshänvisare via snubben-med-all-koll till att någon gång ibland spana-på-tjejer-med-kvalitetsrumpa-som passerar så kan det emellanåt bli lite lätt stressigt men det får man ta helt enkelt m.h.t. hur trevlig vi har det så varmt välkommen om du kikar ned någon måndag fr o m 5/8 fram tills avslutningen den 16/9. Mvh Asken |
|
|
För övrigt kan jag iaf rekommendera A2 lack i Gustavsberg. Dom gjorde ett superjobb på min gamla M3 för ett par år sen. Ska också försöka ta mig bort till Brostugan innan säsongen är över. |
|
|
Impnaz: Jag lägger dem också i tänkbara alternativ listan. Tack! BMW M-POWER |
|
| Gino: Om du vill att din bil skall ha BÄTTRE lackering än BMW original, o är beredd att betala så rekommenderar jag Sveriges BÄSTA billackerare: Länk . Prata med Mose, beskriv dina krav, o du kommer bli mer än nöjd. MEN billig är han inte... | |
| Då kan jag bidra med Länk dessa gubbar är mycket duktiga har fått lacka om bakstötfångaren och front på min gamla M5 | |
|
Dawwe: Det är precis det jag vill. Grymt jobb utan massa strul till rimligt pris och då menar jag självklart inte underpris. Nackdelen med den firman är väl avståndet, hade tänkt mig något i Sthlm´s trakten. Fy skam om man inte hittar någon i Sthlm som klarar av detta men så här långt ser det lovande ut med dem tipsen man har fått. Är det denna firma som du har anlitat för dina projekt? Jag lägger dem iaf på min lista ifall att. Tack för tipset! BMW M-POWER |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.