AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
982

E85 i E38,vad tror ni?

Ma
80
Mach1
740iA-97
325icab-95
523itour-00
525itour-95
525itour-02
316ia compact-95
Alpina B10 4,6-00
Tänkte ev.prova att "blandtanka"min ena E38.Undrar om nån har erfarenhet av det.Alltså inte bara provat en tank!!
Har själv kört en längre tid med en Golf 3 med 1,8liters motorn som jag kört
50/50 på.Jag har inte märkt nån skillnad på vare sig motorgång/effekt resp.förbrukning.Självklart kan jag ju prova även på 740:n.Men i o med att
tex en bränslepump kostar betydligt mer till den än Golfen,känns det fel att bara chansa.Har haft i Tripak,i alla mina bilar sen ett par år tillbaks.Vet inte om det har gjort nån skillnad vad det gäller förbrukning,men inbillar mig att
det kanske är bra för smörjning av pump m.m.

Men det kanske funkar lika bra med mackens billigaste blyersättning.
Att jag provar E85 har mest med nyfikenhet att göra.Sen att resorna till landstället känns billigare är ju självklart en bonus.

Som sagt,tacksam för era erfarenheter!!!
Förbrukningen ökar när du tankar e85, alla andra påståenden är struntprat... :o) sen är frågan bara hur mycket?

Jag har provat att tanka några tankar 20% etanol, mätte skillnaden med färddatorn och kom fram till att jag sparade 20 öre per mil. Som sagt, jag har inte testat någon längre period. Jag tycker inte det är värt risken för att vinna så lite, med tanke på etanolens sämre smörjning etc.

Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Lasse-SL500

Skönt att se att i alla fall någon tänker så sunt och logiskt som du i denna sak.

Själv skulle jag inte ens tänka på att trixa med E85 i en så pass exklusiv och dyr (att laga om inte annat) bil som en 7:a. Det är för stora risker att nåt tråkigt sker i förhållande till det lilla man sparar helt enkelt.

Har testat upp till 25-30% E85 i min Sierra, men det var efter konsultation med den som gjort motorns styrprogram på SAAB, och som dessutom har varit med på utvecklingen av SAAB:s biopowermotorer och som gjort kalibreringen av styrprogrammen till dessa. Han vet vad han pratar om helt enkelt.

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
Im
184
Immy
Bmw M5 E60 -06 Svenksåld
Gsxr 600 -03
Min bränsle pump lätt som att den gick på sista versen då jag körde på över 60% etanol.
Upp till 30% som märkte jag ingen skillnad i förbrukning.
50% gav ca 20% ökad förbrukning.
De som var mest intressant är att min bil går mycket nu då jag köra på bensin igen mot för inann
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.