|
|
|
|---|---|
|
När jag kör en koll hos vv.se på en 320D-06 så står det "Årsskatt, kr: 4059". Är det denna skatt som gäller flera år framåt eller får man en otrevlig överaskning på 6000:- efter 2 år om jag köper en sån bil? Jag har inte följt med i skattedebatten med alla partikelfilterrabatter osv. Så vad gäller för en 05-07'a? | |
|
Minns jag rätt är skatterabatten borttagen på nya dieselbilar sedan en tid. För de bilar som hade den, gällde att man fick 6000 kr 'tillgodo' på skattekontot, och att vägtrafikskatt började debiteras först efter att dessa 6000 kr förbrukats. Den årsskatt som står på vv.se är den som gäller - för bilen i ditt exempel började skatt debiteras efter knappt 1,5 år. Notera att för bilar med årsskatt högre än 3500 kr, delas debiteringen upp på ggr/år. För de flesta dieslar får man alltså en tredjedel av årsskatten debiterad var fjärde månad. |
|
|
Citerar mig själv i tråden: Länk Skatten består av två delar: Ett grundbelopp på 360 kr/år samt Koldioxiden är 15 kr/gram koldioxidutsläpp ÖVER 100 gram/kilometer vid blandad körning. För dieseldrivna personbilar ska summan av grundbeloppet och koldioxidbeloppet multipliceras med en miljö- och bränslefaktor om 3,3. Om fordonet tas i trafik första gången 2008 eller senare är miljö- och bränslefaktorn 3,15. Sen som alltid är skatten MER än 3600:- delas den på 3 betalningar |
|
|
Tack, då har jag koll på läget! Gasar-Magnus>> Är boxerdiesel att föredra framför rak fyra?? ;-) |
|
|
Vet ej, har inte fått den än ju!!! Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
| Skatterabatten på 6000 kr för partikelfilter gällde bilar inregisterade senast 31/12 2007. Några bilar kan alltså ha lite rabatt kvar på kontot för 2008 och 2009. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.