|
|
|
|---|---|
|
Rubriken talar för sig själv, jag syftar alltså på att göra det utanför bilen. Krocka är alltså inte svaret jag vill ha :) | |
| På min E34 sitter det någon airbag sensor under baksäter iaf... vet inte om man kan pilla lite med dom sladdarna så de smäller.. ;P | |
| Men asså de sitter ju 2 kontaktstift in i airbagen, dessa ska ju förses med ström av viss spänning lr jord lr något liknande :P Jag vill ha receptet. | |
| 2 kablar +och - kan det bli enklare ?? | |
| lägg 12v + - på stiften till airbagen så smäller det, Ha inga värdefulla kroppsdelar i närheten bara för de smäller MYCKET. | |
|
Systemet har lite mera intelligens än så. Det skall ju kunna funka även om man krockar av en kabelstam eller mosar batteriet t.ex. Men tändspänning rätt in på airbagens anslutningar borde ge visst resultat. FP |
|
|
Givetvis har jag prövat koppla vanlig 12v spänning på stiften med jord =P Det är lixom de första jag pröva med, men tvivlade redan då. Känns som de ska va någon mer avancerad lösning, och de stämmde ju alltså.. vart ingen smäll. Jag tänkte om de kanske skulle gå jord i höljet på airbagen och sen olika spänningar lr nått, kortis lr vad vet jag. Man vill ju inte laborera för mkt och gå åt på kupen :P Men jag vill smälla den:P För alla moraltanter och de som bara tänker på mitt bästa :) så kan jag tillägga att jág hade 10 m kabel mellan mig och airbagen. Ingen som vet kanske? |
|
|
I airbagens kontakt sitter en link (ESD-skydd), påminner om tråden i en liten säkring, tvärs över anslutningen. Den bränns av, därefter tänder laddningen, allt sker på någon mS, och i bilens styrenhet sitter några kondensatorer som skickar tändpulsen osv, oberoende av om batteriet råkar separeras från bilen. Det finns nån slags externa tändenheter att koppla på när man oskadliggör airbags osv, om det räcker med 12V kan jag inte svara på. FP |
|
|
Ett hett tips är att ha på hörselskydd! Mvh |
|
|
Hur menar du? Ska jag klippa av tråden och koppla på vanlig 12V? Någon tråd varke såg jag lr tänkte på, men de går ju att kolla upp. Jag förstod inte riktigt vad du menade, kan du vidareutveckla? :) PS. Jag hade/ska ha hörselkåpor! |
|
|
Du skall absolut inte ta bort några trådar (ESD-skydd) osv, denna bränns av med tändströmmen. Detta är delikata enheter som man inte skall handskas med om man inte vet hur. Exempel: För att demontera stolen i en VAG-bil så skall först en dummyplugg anslutas under sitsen där aibagkablaget satt. Först då får stolen lossas och tas ut osv. Liknande regler finns för andra bilar osv. Att laborera med lossade airbags osv direkt i kontakterna är inte att rekommendera. FP |
|
|
På de airbags jag har sett är den där två poliga kontakten lite speciell. När du kopplar isär den så är det en fjäder som kortsluter de två stiften i själva airbagen för att förhindra oavsiktlig utlösning under transport. Systemet är uppbyggt som så att bilbatteriet laddar upp en kondensator med över 12V som energien till avfyrningen tas från. Krockar man så smäller det dock så tidigt att det är ytterst osannolikt att bilbatteriet hinner slitas bort. Det är dock på gränsen att det räcker med 12V för att avfyra. Var VÄLDIGT försiktig när du kopplar in trådar till krockkudden för den är VÄLDIGT känslig för statisk elktricitet när kortslutningsfjädern ovan är bortkopplad. Man behöver inga hörselskydd, det blir inte särksilt mycke ljud från utlösningen. Däremot är det ennorm kraft och själva metallstycket i kudden blir flera hundra grader varmt efter utlösning (fräste fint från mina fingrar). Kan tilläga att jag är utbildad pyrotekniker och använda mig av dels full ESD skyddsutrustning och dels skyddsutrustning i form av kroppskydd och hjälm med splittervisir. Risken är stor att man inte överlever en vådautlösning vilket inte är osannolikt på något sätt. Mitt tips är alltså att skita i att försöka lösa ut den, det är inte så häftigt som man kan tro. Det säger "CHOPP" och sen har man en uppblåst kudde. Vi testade lägga ett bildäck med fälg över en kudde som låg på asfalt. Skulle tro att däcket var 30-40M upp i luften innan det vände. Vill du trots allt testa så se till att höljet på kudden är jordat samt att du själv är jordad så att du gör ditt bästa för att undvika ESD. |
|
|
Hum.. Jag tog kontakten som man sätter in i aitbagen, en liten orange. Alltså den som sitter i ratten. Sen skarvade jag sladdar till dom ca 10 meter, tryckte i kontakten i airbagen med stor försiktighet (inget hände) gick bort kopplade på 12V och fortf ingen smäll? Är de jorden till höljet som saknas då? Jag kan ju seriekoppla 2 batterier så får jag 24V |
|
|
Jordning av höljet mht ESD-skydd osv har inget med själva tändarens krets att göra, bara som extra skydd vid hantering och transport. Precis som Ubbe skriver så har man metoder för att skydda mot ESD i konstruktionen, det kan vara en kortslutningsfjäder i kontakten eller en tunn tråd som sitter där permanent och som bränns av samtidigt som man utlöser tändaren. Kollar man i kopplingsschemor osv så är trådbygeln utritad i kontakten till de olika tändkretsarna runt om i bilarna. FP |
|
|
Såg precis på "Dirty Jobs" på Discovery hur man på en bilskrot utlöste en airbag med en jump start. Med en tunna ovanpå; och den flög högt i luften! Lars Franzén |
|
|
Tack för alla fina svar, men kan ni va lite mer tydliga.. jag greppar inte riktigt:) Ska de räcka alltså att koppla på vanlig 12v spänning på de två stiften så ska de säga pang? Det gick inte för mig såvida jag inte hade brott på kabeln någonstans. |
|
|
De kanske är något fel på din kudde , För jag har nämligen provat med 12 + - och de smällerl utav bara helvete. |
|
|
Du får ett visst spänningsfall om du använder en 10m lång kabel. prova med en booster och 5m kabel. kan tilläga att det inte är airbags jag har smällt utan bältessträckare men principen bör väll vara den samma. |
|
|
Man skall vara försiktig när man leker ;) På ett företag jag jobbade på tidigare hade man för vana att varje Valborgsmässoafton smälla en sopsäck med en väl avvägd blandning av acetylen och syrgas. "Tändsystemet" bestod av en sönderslagen glödlampa som tejpades i öppningen på säcken. Sedan var det naturligtvis riktigt lång kabel. Sista året man sköt säcken, gick det inte riktigt som önskat. Då 2-3 man just fyllt säcken inne på verkstaden, kommer en kille från kontoret (där han suttit och gnuggat sina kläder mot kontorsstolen) ut på verkstan och säger: "-Tjena grabbar, har ni nåt tryck i säcken?" samtidigt som han lägger händerna på säcken för att känna. Trummhinnorna rök på kontorskillen. På en av verkstadskillarna hängde dubbelsömmen vid overallknäppningen som en slips runt halsen. Resten av overrallen blåste av! Ingen fick bestående men otroligt nog och detta var som sagt sista gången man laddade en så fullständigt instabil bomb som det är. Airbagen verkar som tur är vara lite mer "hårdgillrad" om man säger så :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.