AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.082

Tryckvakt och Spridare/Extraspridare

Visa användare
686
Alecci
BMW 640d xDrive GC '14
Någon som vill förklara hur en tryckvakt monteras och hur den fungerar? Undrar även vad man får betala för en tryckvakt, från exempelvis någon bilskrot.

Undrar även hur och var man monterar extraspridare när man turbokonverterar motorn. Några särskilda spridare som ni kan rekommendera, och som ligger inom rimliga priser?

-( ALPINA POWER )-

MVH Alecci
Visa användare
686
Alecci
BMW 640d xDrive GC '14
Funderar på om man kanske kunde byta spridarna till exempelvis spridare från BMW E30 325 eller BMW E28 528/535. Någon som vill uttala sig om ifall det skulle fungera?

-( ALPINA POWER )-

MVH Alecci
MIRRE75
Byter du till störe spridare så surar motorn vid låga varv och du får dålig bränsle ekonomi!

Tryckvakt tar du ifrån saab 900t (ca 150-300kr), spridare kan du ta ifrån bmw(l-jetronic),saab kallstart spridare (20-40kr).
sen är det bara att koppla en slang från innsug (efter gasspjälet)till tryckvakten, på spridarna är det plus och minus märkt,jorda minuspol,dra pluspol
till tryckvakten (ena kontakten)dra kabel ifrån pluspolen (bateriet/säkringsboxen)till tryckvakten
(andra kontakten)
Det finns en ställbar skruv i mitten på ventilen,
ställ den så att den slår till vid 0,3 bar,de borde
bli ganska lagom!

Mirre
Pe
1.362
Petri
BMW 120D 2008
Hejs! Jag kör med spridare och bränsletryckregl från 325 på min konventionellt trimmade 323:a...funkar alldeles utmärkt...drar 1,1l/mil blandad körn,och inga surtendenser..

7900rpm
MIRRE75
PETRI:
nu är det turbo vi snackar om.
Din motor går utmärkt med 325 spridare.
Vi säger att du har portat toppen och du har 100%fyllnings värkan vid låga varv,och du har 80%vid högre
varv.

Men en turbo motor på låga varv har 80% fyllnings värkan, däremot på höga varv kan det bli upp till 200%
värkan. Därför har man mindre bränsle på låga varv/tryck och ca 2ggr mer vid höga varv/tryck

Mirre
Pe
1.362
Petri
BMW 120D 2008
Ja det naturligtvis är en annan femma med turbo...jag menar att man kan ha 325-grejor som grund och använda extra spridare ...!

7900rpm
Har Mirre provat nåt i praktiken? Jag körde med 380cc i min iS turbo. Omappat så surade den lite då den var kall. Efter ca en minut gick den klockrent och landsväg drog den inte just nå mer soppa än orginal. 325 spridarna är inte så mkt större att det skulle medföra några problem att köra med dom i en 323:a, och att det skulle vara någon märkbar skillnad på turbo/sugmotor i det avseendet har då aldrig jag märkt.

Länk
Visa användare
686
Alecci
BMW 640d xDrive GC '14
Har nu lyckats fixa 2 st kallstartsspridare. Än så länge har turboprojektet kostat:

1 x Turboaggregat: 800 kr
1 x Intercooler: 400 kr (tack Bäckis!)
2 x Kallstartspridare: 200 kr
1 x Adapterplatta: 400 kr
1 x Dumpventil: 300 kr
1 x Sotningssats: 1400 kr

Summa: 3500 kr

Så om ni vet var man kan få tag på 6 st 325-spridare eller större (om det rekommenderas) för cirka 500 kr totalt, så får ni gärna höra av er. Tror inte att de finns så billigt, men mirakel sker ju...

-( ALPINA POWER )-

MVH Alecci
Jag har 325 spridare att sälja i din prisklass
Maila mig så kan vi disskutera.
Var fick du tag på adapterplattan, hur skall
du göra med grenröret.

HELLRE OMKOMMEN OCH BORTKÖRD
ÄN BORTKOMMEN OCH OMKÖRD
Visa användare
686
Alecci
BMW 640d xDrive GC '14
Hamann Rules:

Adapterplattan lät jag min kusin tillverka (han äger ett företag som specialtillverkar verktyg). Denna platta skall jag sedan sätta direkt mellan orginalgrenröret och turbon. Tids nog skall jag fixa ett extraktorgrenrör, men det får bli när den enda svetskunnige person jag känner börjar få lust att använda svetsen igen (han har nyligen svetsat fyra stycken extraktörgrenrör och är för tillfället urless på det), eller om jag lär mig själv. Det får vi väl se framöver...

-( ALPINA POWER )-

MVH Alecci
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.