|
|
|
|---|---|
|
Tja jag "motortvättade" min bil här om dagen eller rättare sagt tog lite avfettning och skölde av försiktigt med vatten för det vara så in i helvetes skitigt sen lätt jag den stå ett par timmar o torka och sen körde jag med bilen ungefär en 20minuter och allt funkade klockrent gasde på och så. Sen dagen efter åker jag till ica o handlar allt funkar prima sen på hemvägen drar jag en liten rivstart och då börjar bilen blödra precis som om den tappade nån eller några cylindrar. och ja.. nu så håller den på så.. när den har stått ett par timmar startar den utan problem och går jämt och fint sen kör man 1km normalt utan gasandes och så och den börjar blöddra och tappa cyllindrar eller vad fan den nu gör... Verkar som den går in i nått felsäkert läge eller nått.. när det väl sker så kan man inte stänga av bilen och låta den lunga ner sig lite eller så.. utan den måste stå typ minst 3timmar innan den startar normalt igen och då kommer man inte mkt längre än 1km .. Så vad kan ha gått snett? Bilen är en Bmw 525 -94 med vanos. Edit.. kan till lägga att jag skruvat bort alla tändstift och gjort rent dom och tändkablarna och kollat så inte luftfiltret är blöt och kollat efter fukt i lmm och insuget osv.. men ja.. jag är ingen höjdare på felsöka o ingen höjdare på bilar heller för den delen har även testa att kopplat ur batterit osv o testat om den gått in i nått läge i datorn.. inte för att jag vet om det hjälper att koppla bort batteriet då ifs. men ja.. testade iaf ;P | |
| Är månne vevhusventilationen tät? vid ventilkåpan? | |
| hade samma problem efter en motortvätt på min 525:a jag plockade av fördelarlocket och körde några minuter med hårfönen, sen gick den klockrent igen... värt et försök:) | |
|
Bmw_wiberg: Blir svårt att försöka det då en 525 från 94 saknar fördelarlock är lite anolunda och moderna tändsystem på M50 men tack iaf.. tänkte det samma jag me men kom på rätt snabbt att jag har en annan motor hehe Lockhead: Vad sitter vevhusventen mer exakt? är inte så hajj på motorer. Ventil kåpan är stor.. och lång.. ;P |
|
|
vevhusventilationen sitter längre fram mot motorfläkten uppe på ventilkåpan. så sitter det en slang där som går till luftburken. där har du vevhusventilationen. jag har exakt samma fel på min bil, en 525i -93 utan vanos men 24v motorn. den blöddrar o går bara på några burkar. jag har verkligen gjort allt för att försöka bli av med det men inget har hjälpt. jag har bytt alla tändspolar. alla tändstift 2 ggr. gjort service 2 ggr på alla filter. har bytt lmm. har bytt bränslefilter. har mätt upp alla tändspolar. inget fel. har kollat lamdasonden, inget fel. har tänkt att åka in med bilen och felsöka med dator men inte säkert att det hjälper. jag jobbar själv som mekaniker så jag har inte tummen mitt i handen. |
|
| aa juste nyare motorn i 94:an uräkta fel av mig... inte alltid lätt;) | |
| o0Anders0o Trist.. man kanske helt enkelt kört sönder nått på insidan.. blir iaf motor renovering av bilen i fråga i vinter.. men ja man vill ju att grejerna ska funka fram tills dess. | |
|
min motor är fullt fungernade. jag hade motorn ståendes och köpte en bil med trasig kam på. då bytte jag ut motorn. och innan så gick motorn hur bra som helst. sen efter bytet, det var då den började hacka. tror nästan att det är styrboxen nu. |
|
|
Man lär av sina misstag.... Jag har gjort samma sak som du. Nu mer undviker jag stora vattensamlingar på vägen och att tvätta motorn. Gissar att du fått fukt någonstans (och det märkliga är att det inte försvinner när det blir varmt i moton utan jäklas mer). Testa att blåsa rent med en "stor och stark" kompressor, en sådan som de har på en verkstad. Per aspera ad astra |
|
|
jag tror du har vatten i tänspolarna när jag tvätta min motor så gick den på 6-7 8 i bland .så jag tog bort tänspolarna och bloste rent dom .det var en 540 men det är någ samma fel prova med det. pata N |
|
|
det kan det ju vara. att det ligger lite vatten emellan tändspolar och tändstift. kolla det och blås rent. |
|
|
Gissar oxå på tändspolarna tyvärr brukar det ofta vara kört att få till dem. Har det kommit in vatten i spolen så det gett överslag så får isoleringen smaka och det blir mycket lättare överslag i framtiden. Motortvättade min första M3 och det slutande med 6st nya tändspolar och en tom plånbok. Började med att byta 3st som dom konstaterde felaktiga men de övriga 3 kom och gick. Kunde gå bra för att plötsligt ge upp. Mitt livs dyraste motorvätt som gick på över 10 loppor med felsökning. Dock blev det rent och fint =) |
|
| Ubbe_530d, är det därför då åker diesel nu? ;) | |
|
ja vatten är aldrig roligt det. ställer ju till en del om det kommer på fel ställen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.