AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
2.964

remus+kn blir det nån effekt

Sida 1 av 2
mu
15
mustarn
BMW 525iA-91
remus sport + kn filter vad kan det göra i hästkrafter om det nu gör nått?
mvh
gu
98
guwib
525iA-94
JAG HAR KN+SIMONS EFTER KATT+EXTRAKTOR FRÅN AMOTEK.SE..
JAG MÄRKER STOR SKILLNAD-BILEN UPPLEVS SOM LITE RIVIGARE/LÄTTARE..

HUR MKT HK? DET VET JAG INTE., MEN KÄNNBAR SKILLNAD IAF.
mu
15
mustarn
BMW 525iA-91
mycket tack för ditt svar..
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Skulle misstänka att det är extraktorrören som ger merparten av effektökningen! Men å andra sidan blir bilen spetsigare i karaktären och tappar vrid/effekt längre ner i registret när man monterar extraktorrör...

Sportfilter ger ringa eller ingen ökning på en modern BMW-motor. Originalluftburken är mycket väl tilltagen liksom filtret!
Kör man med öppet luftfilter blir givetvis ljudet "ljudligare" (vilket oftast uppskattas av dem som monterat sådant)...men det är lätt att effekten minskar pga varm luft, även om man avskärmar filtret!

Sportavgassystem på en modern BMW brukar mest öka ljudvolymen...även är är originalsystemen väl tilltagna!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Johan B har rätt. Mycket av det som finns på eftermarknaden är tveksamt.
Mät acceleration/toppfart före och efter (med fräsha filter stift o.s.v.).
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Guwib, besserwisser - inte då, möjligen en Messerschmidt som inte går på simpla och lätt genomskådade marknadsföringsknep! :o)))

Skulle man tro reklamen hade det förmodligen varit världens enklaste jobb att tillverka tävlingsmotorer:

Utgå från en 200hästars standardsugmotor.
Köp ett chip som ger 10% ökning = 220 hästar. (2000 kr)
Köp ett sportluftfilter som ger ytterligare 10% = 242 hästar. (1000 kr)
Köp ett sportavgassystem som ger ytterligare 10% = 266 hästar. (4000 kr)
Sedan slänger vi dit en Cyklone i luftintaget som ger 10 % = 293 hästar. (500 kr)
Lite Slick 50 i oljan skall ge åtminstone 5% enligt tillverkaren = 308 hästar. (500 kr)
Sedan sätter vi lite specialmagneter på bränsleledningarna som "joniserar bränslet" och ger 5-10% (vi räknar lågt!) = 323 hästar. (200 kr)
Tankar vi dessutom lite 99-oktanig bensin, så får vi väl någon häst extra = Jämna 325 hästar (STCS here we come!) låter bra vid korvkiosken när man skall impa på fjortisarna! Dessutom nästan gratis i sammanhanget - bara dryga 8 papp för 125 hästar!!!! (Undrar varför racingteamen lägger ner hundratusentals kronor för en sådan effektökning?) :o)))

Nä så enkelt var det visst inte..... :o(

Väx upp och lär av livet! ;o)

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
gu
98
guwib
525iA-94
som jag trodde, mitt påstående var rätt!

en RIKTIG besserwisser...=)

har skrivit i ett annat inlägg om "prestandan" på min bil med panelfilter i org burk, extraktor+simons efter katt..

jag har mätt mot min pappa i hans v70 05a 2,5t-210hk aut.
körde ngra gånger från ca 120-130 till 230km/h.

han låg som mest ca 1 billängd före, väldigt lika alltså..
jag TROR min bil är på rätt sida om 200hk med de tämligen simpla modifieringarna..

skillnad mot org är det iaf, inget snack om den saken..
en mappning på det så TROR jag att man skulle kunna få ca 215hk...

observera...TROR!

godnatt.

who´s the man?
E
1.156
E
320 ci cab -04
Johan B har rätt, oavsett vilket flygplan han flyger. ME 109 var favoriten hos andra världskrigets största flygar-ESS General Adolf Galland (han överlevde 2:a världskriget).
I övrigt är jag tveksamm till all sug-trimning som inte börjar med att man byter kamaxlar i motorn. Därefter kan man, förutsätt mappning, få extra effekt av sportfilter, extraktor etc.

guwib, jag är säker på att du satt på en extrastor vinge på bilen. Ett tips bara, du får ingen nämnvärd positiv effekt av vingen förän du passerar 140 km/h och det förutsätter att vingen är rätt inställd i förhållande till bilen.(testad i vindtunnel).

E
gu
98
guwib
525iA-94
VAR KOMMER VINGEN IN I BILDEN?? TALAR DU AV EGEN ERFARENHET?

JAG BARA DELADE MED MIG AV MINA EGNA ERFARENHETER..!?

SEN OM DU TYCKER ATT EN STOR VINGE ÄR NGT HÄFTIGT DET FÅR JU STÅ FÖR DIG.

ETT TIPS- BILTEMA HAR EN JÄTTE TUFF EN SOM SKULLE SITTA SOM EN SMÄCK PÅ DIN E30, TROR DEN PASSAR DIN KORVMOJ´S STIL.

SÄG MIG, HAR DU KEPSEN BAK OCH FRAM...
Jag rekommenderar Musarn att ta ur baksäte, domkraft, baslåda ja allt som väger så blir det bra med hk/kg. I slutänden är det dylikt som räknas.

Få se nu.... I Alpina versionen av min bil (211hk orig.) så är det smidda mahle plus chip och extraktorrör, är inte säker på kamgraden men dom har plockat fram 254hk totalt, med lite papper och penna så gör ett extraktorrör sportkat, sportsystem och öppetfilter på ritbordet ungefär 10hk.

Sen är det väl klart att egot mår bra av kjolpaket och insugsljud...

Min bil, en -89a har väl ungefär 170-180 hk kvar sen den lämnade fabriken, jag uppfattar som att dom flesta har övertro på sina vagnars prestanda. På sin höjd kommer man upp i originaleffekt, ska det bli resultat så måste motorn plockas isär och det brukar hamna på 500:-/1000:- per hk.

Ja, visst är det bistert.

Last night i stayed up late playing poker with Tarot cards. I got a full house and four people died.
E
1.156
E
320 ci cab -04
Jag har kepsen bak o fram, sitter alltid långt från ratten lågt och har alltid ena handen på ratten och den andra handen flackande mellan sterion och växelspaken. Skämt o sido, Jag ralierar, på samma sätt som Johan B, kring många av de eftermarknadsprodukter med utlovade mirakelegenskaper som säljs. Istället för att man lägger pengar på sånt tycker jag att man skall serva bilen ordentligt istället.

Musaren, när du lytt kaptenlöjtnants trimråd, vilket är det effektivaste per nedlagd krona, så lämna in bilen på en riktig service för pengarna du skulle lägga på "eftermarknadsprodukter"

//E

mu
15
mustarn
BMW 525iA-91
mustarn här< fast musaren duger vel..bilen är nyservad jo jag e noga med den biten med..mest nyfiken bara, tack för tipsen iaf.
Jag ber om ursäkt för felstavningen, musarn lät ganska myigt :))

En annan feltrimmning som är vanlig att man slänger på ett par 18 tummare av mindre nogräknat fabrikat, dom väger oftast bly!

Last night i stayed up late playing poker with Tarot cards. I got a full house and four people died.
Det skulle stå mysigt förstås.

Och jag menade även två par... Puh, snart helg.

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Remus ger BMW det rätta välljudet. Guds trumpeter även kallat. De spelar rakt ned i själen vet de såsom fått stå på huk bakom helrätt när den startas upp.

Remus härstammar ifrån Österrike, därifrån även ett litet missfoster med mustasch och stora ambitioner stammade ifrån. Skillnaden äro att små pojkar med mustasch, en faschination för att åka stridsvagn över landsgränserna samt att avliva människor i stora läger inte bliva speciellt långlivade( eller långväxta heller för den delen).

K&N rekommenderas enbart till kraftigt överladdade motorer, då för att öka luftgenomflödet, typ kompressor.

Byter du din befintliga katalysator till en metallisk fullflödes katalysator ifrån alt-a avgassystem alternativt feritta samt låter Dr Claus experimentera med dina styrboxar och låta sina besvärjelser och modifierade styrprogram verka igenom all scheisselektronik, då pratar vi seriösa hästkraftsökningar och likaså minskad förbrukning.

Mvh
Asken
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
99 oktan är det bästa som hänt bränsleutvecklingen i Sverige alltsedan 95-oktan blev såsom vätska som äro utblandad mit seriösem scheisse...
Mvh
Asken
gu
98
guwib
525iA-94
då tycker jag nog de två herrarna från ryssland gjorde lite värre saker
20miljoner minst tycker jag slår högre än ynka 6.

sen vidare så är det väl värre att döda sitt eget folk??
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Nu blevo det lite O/T, förlåt mig. Amatörerna i dåvarande U.S.S.R. hade nog bara ångan uppe och ville bräcka tyskarna. Fler läger, fler människor samt ingen vettig bryggerikultur ifrån Bayern heller:)

Synd att Patton stannade med stridsvagnarna och inte ångade på till Moskva för att bygga B29-landningsbana utanför Kreml. Tänk vad världen hade varit vacker då:)

Svea Rikes bidrag till detta borde ha producerats, SAAB 36. Nu verkar ju F-16 vara ett plakat utav detta, dock långt senare om man ser till ramarna utav det.

Mvh
Asken
Nu vet inte jag om amerika i något avseende kan vara en förebild med tanke på att dom lever rövare till dags dato i diverse obskyra hörn av världen för att upprätthålla världsekonomin, huga vilken tur dom haft om en Borg hade skött den nationella ekonomin. Nu får dom eventuellt hålla till godo med en skarpskjutande kvinna från ödemarken som inte bara är abortfientlig mot våldtäktsoffer utan verkar ganska avog mot det mesta om man mäter med svenska mått.

För att fläta ihop detta har mig veterligen Dinan möjligen något att komma vad gäller biltrimmning, alternativt Turner som har prima utrustning för diverse BMW.

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Amerikas Förenta Stater äro förnämliga på att bygga vackra hangarfartyg, bombflygplan samt förese världen medelst glassiga magasin medelst lättklädda damer. Någon mer kultur ifrån detta landet haver jag icke noterat alltsedan den dåvarande Presidentadministrationen försökte dölja 1908 års enorma finansiella kris och det äro det vi får leva med till dags dato.....

Det fredliga 3:e världskriget vanns dessutom ifrån München. Vem vill inte åka BMW nu på detta jordklotet? Jag skulle säga en minoritet utav de såsom kan läsa och skriva:)

Mvh
Asken
Med en övervägande risk för att få ytterliggare ett inlägg raderat forsätter jag O/Tn med att det som kommer att rädda landets (over there) ansikte kan tänkas vara tillverkningen av den blåvita flaggans vagn? Bayern som nu marknadsför sig som "The green roof of Europe" vad det nu ska betyda.

Tack Herr Asken för en nyanserad vinkel av bilägandet som i många trådar ofta tenderar att ebba ut i floskler. Mycket roande (för egen del.).
Jag hoppas innerligen att mustarn har haft behållning av detta.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.