|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag har haft mi9n pärla i 2,5år, men varit förskonad mot de mesta, men punka har jag inte haft, men nu så är det punka på höger fram. Pumpade däcket på macken o det tog ca 2 dagar för all luft att pysa ut, nja 0,6 bar var det kvar idag när jag fyllde på mer. Såg att det sitter en träskruv helt inkörd i däcket, sitter på kanten på undersidan, tror inte nån sabboterat däcket, tror bara det är otur. Hur som , var gör jag nu? Far min sa att jag inte skulle ta bort skruven, livsfarlig då den kan flyga ut som ett pistolskott. Han nämnde att idag är däcken slanglösa o det borde gå att lämna in däcket för att ev spruta in nån massa i däcket som täpper till hålet. Skall jag lämna in däcket och vad gör de med däcket? Vart lämnar man det? Måste jag skruva loss däcket eller kan de laga det när de sitter på? Kostar? | |
| Det går att plugga hålet, både utifrån och inifrån. Den säkraste pluggningen sker inifrån. Däcket demonteras, pluggas och återmonteras. Balansering blir det också. Vet inte något pris. | |
|
Åk till en däckverkstad! De kan avgöra om däcket går att laga. Ofta kan man sätta in en plugg i en sådan skada, men det beror lite på var skadan sitter och hur illa det är... Observera att seriösa firmor demonterar däcket och kollar inne i däcket hur det ser ut och om de lagar skall det pluggas inifrån med en riktig gummiplugg. Oseriösa firmor pluggar däcket utifrån med "självvulkande gummidoppad tråd" utan att kolla hur däcket ser ut inuti...(dylika verktyg och lagningstrådar finns för övrigt att köpa hos t ex Jula) Detta ser jag som en ren nödlagning tills man bytt däcket. Att tänka på är att däcket kan ha fått seperationsskador som inte syns, varför man bör undvika riktig höghastighetskörning med lagade däck. I värsta fall får man en slitbaneseperation pga att det kommit in luft/vatten/smuts mellan däckets olika lager när det blir riktigt varmt. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Se också till att pluggen inte sätter igen mönstret någonstans. Annars blir det till att släpa fram vinkelslipen. ;-) Att tänka på: inte bara det som inte syns, utan vad som har hänt. Något har penetrerat både slitbanan och bälten vilket innebär att några stålvajrar garanterat har gått av. Dessutom måste man fila hålet större för att få i en plugg vilket i sammanhanget är att såga av fler stålvajrar. Jag behöver väl knappast förklara om vajrarnas betydelse för hållbarhet och övriga däckegenskaper. Det går att köra långt på ett lagat däck, men bara om man kör som folk. Hårdare körning skulle jag inte försöka mig på. Som Johan B sa, en nödlösning tills man har bytt däcket. Billigare att köra en "reservhjul på burk", men det blir så kladdigt inne i hjulet då. Inte så trevligt när det är dags att byta däck. Kan också bidra till obalans om man har otur. Skruven kan du ta ur utan att oroa dig. Det din far oroar sig för om har jag aldrig varit med om eller ens hört talas om. Inte ens under mina dagar som däckmontör. När folk får spik i däcket sitter även den kvar och det skulle den inte göra om en skruv kunde skjutas ut som ett pistolskott. Dock tjänar den lite som plugg där den sitter... _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
Ta inte ut skruven ur däcket! Så länge den sitter där kommer däcket att hålla hyfsat tätt, men tar du ut den har du ett direkt hål En riktig däckverkstad lagar detta OM det går, som nämnts är det viktigt med inspektion att ingen stomskada skett pga körning med lite luft bl.a reparationsmetoder finns en del olika, inte bara pluggning, man väljer metod efter skada, placering och däck En metod är plugg inifrån, en annan är plugg och lapp, ofta kallad minicombi, en tredje är en däcklapp EJ slanglapp på insidan av däcket, vid större skada ersätts denna av en radialkappa istället, med dessa metoder återställs hållfastheten i däcket och dess eventuellt brustna cordtrådar Vad gäller rep så avråds det generellt att reparera ett höghastighetsdäck, men det är fullt genomförbart och ok bla är Safety Seals reparationsmetod testad och godkänd av TUV i Tyskland för höghastighetsdäck |
|
|
Förresten, låt bli punkasprayen! Ett korrekt lagat däck är helt ok att bruka som vanligt Pris för en reparation blir ca 150:- har du hjulet med dig i skuffen bör du klara dig med en 100:- |
|
|
Går definitivt att laga, jag hade ett rör i mitt däck ca 7mm i diameter, macken hemma satte i en självvulkande gummiplugg. Det blev helt perfekt |
|
|
tack för alla bra svar! 100-150kr låter billigt, jag bor i sthlm och det ända man får för 100kr är lunch. :-D Jag skall ringa runt till närliggande däckverkstäder imorgon. |
|
| ps. Min far råkade själv ut för detta "pistolskott" när han skulle dra ut en spik ur sitt däck med en tång, men tack o lov så flög den vidsidan om huvudet. | |
|
Hej igen, Ringde 2 företag idag och frågade vad det kostar att laga däcket, Däckia som har minst 3 ställen i sthlm vad jag känner till, de tar 460kr. Ringde också Karby Däck som ligger i sthlm och de tar ca 200-250kr. Hur dessa lagar däcket vet jag ej, men berättade om min skruv i däcket. Karby önskade att jag helst kom med däcket i handen. Har hört fler som säger att bensinmacken kan plugga igen hålet som Spider också skrev. Skall ringa 2 macker nu o kolla. |
|
|
för 460kr behöver du bara åka dit med bilen så fixar verkstan resten. har du hjulet löst skulle jag gissa på ca 250kr för en seriös lagning. 100kr-150kr tar dom för så kallade "snorkråkor" lagning i slitbanan går bra men sitter det i utkanten/sidan så brukar det inte lagas utan då är det risk att lagningen inte håller så länge pga rörelsen i gummit Klima,Navi,Tv,Elstolarfram+bak+minne,Xenon,svart nappa mm.. |
|
|
Det är inga problem att laga en skada i sidan av däcket om man gör på rätt sätt, med kappa och blåcement, och givetvis ett riktigt underarbete, därenmot lagas ej skador i clinchområdet Tur man inte bor i Sthlm... här kostar en RIKTIG lagning av däck mellan 100-150 beroende på om hjulet sitter på bilen eller ej Det finns mackar som kan göra riktiga jobb, men föreslår att du far till en riktig gummiverkstad, och undvik Karby, vill/kan/ids de inte ta hand om ditt problem med hjulet på bilen, så låt de slippa dina pengar Det handlar i vart fall inte om stora pengar, för en sån liten sak, låt bli telefonen, åk in på närmaste gummiverkstad och be de hjälpa dig, kan/vill de inte så be de ta ner skylten. Detta är basic för varje gummigubbe! |
|
|
Okq8 en bit bort(danderyd-mörby) har en däckkille på plats, han lagar däck med sk snorkråkor, om han lagar däck på rätt sätt ocksp vet jag ej, men jag skall dit imrogon o fråga honom. Han får kolla in mitt däck. Snorkråkan skulle gå på en ca 100-150 spänn. |
|
| Gör nu detta på rätt sätt istället.. | |
| Det är nästan fascinerande, tre dagars foruminlägg för en skruv i däcket?? När det kryllar av däckverkstäder...? | |
|
E36, Visst är det kul när folk angagerar sig! Även i små frågor. Vill inte folk skriva så slipper eller läsa så slipper man! Skall tilläggas att jag sparde några hundre genom att kolla runt lite innan. Övriga, Rinde OKQ8, enligt tjejen skulle det gå på ca en 100kr för att få det fixat av däckkillen. Åkte dig, han sa 200 kr! Såklart, varför blir man inte förvånad. Jag nämnde mitt samtal o greken gick med på 100kr :-D Han var kanongrinig hela tiden, även innan prisdelen. Han tyckte hålet satt lite dumt till, lagningen kanske skulle släppa, han föreslog att man skiftar däcken så framdäcket hamnar bak istället, då skulle det bli mindre röresler vid lagningen. Eftersom han var snäll o skiftade däcken fick han 160kr :-D Men ack så tjurig han var. Lagningen såg ut som ett sugrör formet i ett "T" Han körde ner "röret" så de 3 benen på rören stack upp, sen skar han av dem med kniv, limmade också. Jag kunde kära därifrån direkt sa han o det gjorde jag, får se imorgon om det finns luft kvar i däcket. Det va allt drama om min lilla skruv i däcket :-D |
|
|
Nattugglan, låter tyvärr som en oseriös däckfirma... Dels lagar han däcket trots att han tycker skadan sitter illa och tror att skadan kan gå upp igen, dels kollar han inte om däcket tagit skada genom att inspektera insidan och framförallt placerar han ett däck som kan gå sönder lättare bak... Om du får punktering under färd, är det att föredra att få det på framhjulet då stabiliteten sitter i bakhjulen! Om du får en däckexplosion bak är risken större att du kör i diket än om du får det på framhjulet! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Som jag skrev innan, reparera ett däck ska man göra på rätt sätt, en rätt utförd reparation är en fullgod reparation, den reparation som nu är utförd är ej fackmannamässigt utförd! Var det värt de pengar dui sparade? En riktig reparation håller! OM denna inte gör det, riskerar du dels olyckor, dels att förstöra däcket och ev fälgen, den billiga reparationen kostar i bästa fall då någon tusenlapp för däck +fälg, i värsta fall.. tänk själv.. Visst det står var och en fritt att välja och göra som man vill, men varför be om råd när man uppenbarligen mer eller mindre struntar i råden man får? |
|
|
E36 Ville här scanna läget om vilka alternativ jag hade, däcken mina är ganska slitna och det behövs nog nya nästa vår, jag gjorde bedömmningen att jag nog inte vill lägga pengar på att laga ett redan slitet däck, denna snorkråka till lagning för räcke under den tid däcket har kvar att leva. Om en "seriös" lagning var lite billigare så skulle jag gjort en sådan. |
|
| Vår verkstad i Stockholm monterar av däcket och lagar det inifrån för 200 kr | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.