|
|
|
|---|---|
|
Jag gjorde en sökning på E90 M3 och hittade en gammal tråd från förra året då det ifrågasattes hurvida den nya generationens M3 kunde betraktas som en sportbil. Länk Tråden baserades på något test i en tidning. Jag kan nu erbjuda lite färsk förstahandsinformation i frågan. I går hade BMW klubben en "Auto-X" dag här i Oklahoma City där jag bor. Min E90 M3 är nu fullt inkörd och servad så jag beslutade mig för att vara med. Dagen var ett samarbete mellan flera bilklubbar och ett 30-tal bilar deltog. Allt från min M3:a, E46 M3, 135i, äldre trimmade 320, 325 en hel del "udda" bilar, och sedan en del för ändamålet modfierade bilar, snabbast av dessa var en turbomatad, strippad Honda CRX på slicks. Stället vi körde var på Sheriffens tränings anläggning, där de tränar bilhantering. Koner användes för att skapa slalom, hårnålar osv för att hålla farten nere, banan var också väldigt tight och snäv. Min topfart var c:a 140 km/h på snabbaste stället på banan. Det var stående start och man körde bara ett varv i taget. Hur passar detta då in i resonemanget om nya M3:an är en "sportbil" eller inte? Detta var inte bara första gången jag körde min M3:a på bana utan det var faktiskt första gången jag körde BIL på bana överhuvudtaget (undantaget Gokart). Jag tävlade mot killar som kört 100-tals varv på detta stället (inte exakt samma bana då de byter layout varje gång), jag körde mot bilar som var ändamålsenligt modiferade för ändamålet, jag tävlade mot bilar som på pappret inte är så mycket långsamare än M3. Till min stora förvåning så klockade jag den snabbaste tiden av alla! Jag kan inte ens komma nära att säga att jag är en begåvad rejsförare, tvärtom jag hade som sagt aldrig kört på bana tidigare, min tidigare rejsing erfarenhet bestod till 100% av Forza Motorsport 2 på Xbox 360. Jag tyckte jag gjorde misstag till höger och vänster. Hur kan det då komma sig att jag i alla fall vann? Bilen helt enkelt! Den accelererar som en raket, den har mer grepp än vad jag trodde var möjligt, bromsarna är helt vansinniga. Materialet hjälpte helt enkelt en rookie att vara snabbast. Om inte det är själva deffinitionen av en sportbil så vet jag inte vad som är det. Bara för att den också går att köra som en lyxsedan, har navigation, bluetooth, röststyrning och alla möjliga elektroniska hjälpmedel, och inte är burkig och högljud gör den inte mindre till en sportbil. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.